Utifrån det som anges i bilden här ovan av TS så borde IM blivit klart mitten december. Därtill troligt att ta hänsyn till ledigheter kring storhelgerna. Här kan man fundera på vad det är som gjort att deras datum inte håller, behövs någon ombyggnation i stationen/serviskabel eller dyl, eller är det bara mänskliga faktorn/underbemanning hos Vattenfall
 
Första steget är att en nätingenjör kollar på nätkartorna vad det är för impedans osv. Finns inte sådan data eller den indikerar att det inte är möjligt att mata ut önskad effekt skickar man ut en tekniker som får kolla och mäta på plats. Där efter vet man om servisen klarar av att ta emot utmatning utan att spänningsstegring sker.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
T Tompa_79 skrev:
haha nej Sthlm
Du kan ringa och tjata. Så gjorde jag. Jag beställde dock före hela vågen och det tog bara en månad från installerade till aktiva.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Du kan ringa och tjata. Så gjorde jag. Jag beställde dock före hela vågen och det tog bara en månad från installerade till aktiva.
Nämn dock inte att Midsummer är klara för då kan det säkert bli liv i luckan hos Vattenfall. Tyvärr har du troligen en ytterligare handläggnignstid därefter från att Midsummer färdiganmält installationen (kanske kan se märkligt ut om den färdiganmäls samma dag som Midsummer får IM, då det oftast bör ta mer än 1dag att installera en anläggning). Tur att du inte betalt något ännu då anläggningen inte kan anses färdiganmäld av Midsummer
 
Ja det är tråkigt med lång väntetid.

Själv så fick jag installationsmedgivande dagen efter jag sänt in föranmälan ytterligare ett par dagar senare så byttes mätaren . Så det var bara att slå igång när sista panelen och sista kopplingen var klar.

Vi var klara 14.05 en Lördag och 14.15 började pengarna ticka in.

En riktig solskensgrej detta. Men nej vi tillhör inte Vattenfall eller någon annan av de stora drakarna. Vår kommun har ett eget litet nätbolag. Tack gode gud för detta!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja det är tråkigt med lång väntetid.

Själv så fick jag installationsmedgivande dagen efter jag sänt in föranmälan ytterligare ett par dagar senare så byttes mätaren . Så det var bara att slå igång när sista panelen och sista kopplingen var klar.

Vi var klara 14.05 en Lördag och 14.15 började pengarna ticka in.

En riktig solskensgrej detta. Men nej vi tillhör inte Vattenfall eller någon annan av de stora drakarna. Vår kommun har ett eget litet nätbolag. Tack gode gud för detta!
Bara nyfiken... hur stor är kommunen du bor i till antalet invånare ungefär ?
 
M mortimer skrev:
Bara nyfiken... hur stor är kommunen du bor i till antalet invånare ungefär ?
Många snackar om installationsmedgivande och det förutsätter jag att Midsummer fått av vattenfall innan de påbörjar installation. Men jag ska naturligtvis kolla upp det. Ska också tillägga att vi fick ny elmätare våren 2022 samt att de för några år sedan grävde ner nya elkablar i gatorna i området där vi bor så elnätet borde vara modernt.

Vi bor några mil norr om Sthlm. Vi bor i en radhuslänga och vi var 4 st som hoppade på detta så Midsummer gjorde alla 4 anläggningar på ca 2 veckor. Inkl installation av elektronik inne.
 
Redigerat:
M mortimer skrev:
Bara nyfiken... hur stor är kommunen du bor i till antalet invånare ungefär ?
Ca 12 000 inv. Så då kanske du kan lista ut vilken kommun.
 
Som sagt min erfarenhet av detta är att vattenfall får ett stort fett minus för hela supporten. Detta ska även tas i beaktning att både jag och elfirman var på dem varje vecka för och tjatat på att de ska hända nåt.

Statliga företag... Jo tjena
 
E Elajomannen skrev:
Ca 12 000 inv. Så då kanske du kan lista ut vilken kommun.
Dessvärre kan jag inte det, min geografi är sisådär. Men det är av mindre betydelse, var mest nyfiken på hur handläggningstiden påverkas utifrån storleken på kommunen och nätbolaget. Grundar detta sig lite i att de stora drakarna såsom Vattenfall varit duktiga på att ta betalt hela tiden men dåliga på att investera i infrastrukturen och därmed att "cheferna" har fått fina löner på invånarnas bekostnad ?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Dessvärre kan jag inte det, min geografi är sisådär. Men det är av mindre betydelse, var mest nyfiken på hur handläggningstiden påverkas utifrån storleken på kommunen och nätbolaget. Grundar detta sig lite i att de stora drakarna såsom Vattenfall varit duktiga på att ta betalt hela tiden men dåliga på att investera i infrastrukturen och därmed att "cheferna" har fått fina löner på invånarnas bekostnad ?
En gång i tiden hade den kommunen jag arbetar i ett eget energi o nätbolag.

Sedan så var det som så att det borgerliga styret av kommunen var sugen på snabba pengar, så man sålde bolaget till Vattenfall.

Sedan var det bara kaos...
När vi har ett jobb i min hemkommun så är det som en befrielse. Man lyfter telefonen och slår numret till den personen man skall prata med, och allra oftast så har man en givande konversation. Likadant med mail.

Där så ombesörjes saker så fort som det rimligen kan göras.
Annat är det med Vattenfall. Ett ärende ska skapas och sedan börjar den långa väntan. Månad efter månad..... Suck .....
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Hade just ett fall med Ellevio i Roslagen. Tror IM kom efter 2v och vid fick OK på färdiganmälan dagen efter vi anmälde den klar. Mätaren var redan OK så de behövde bara klicka i produktion.
 
Idag lördag fick jag ett äntligen ett mail av vattenfall.

Vi bekräftar mottagen anmälan från ditt/ert elföretag gällande anslutning av produktionsanläggning. Nu kan ditt/ert elföretag utföra installationsarbetet och när det är klart skicka en färdiganmälan till oss

Så allt solcellsbolaget behöver göra nu är en färdiganmälan eftersom allt är redan är klart.
Sedan tar det 10-15 arbetsdagar innan man kan slå igång anläggningen.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T Tompa_79 skrev:
Idag lördag fick jag ett äntligen ett mail av vattenfall.

Vi bekräftar mottagen anmälan från ditt/ert elföretag gällande anslutning av produktionsanläggning. Nu kan ditt/ert elföretag utföra installationsarbetet och när det är klart skicka en färdiganmälan till oss

Så allt solcellsbolaget behöver göra nu är en färdiganmälan eftersom allt är redan är klart.
Sedan tar det 10-15 arbetsdagar innan man kan slå igång anläggningen.
Då återstår bara att installatören påbörjar montaget också, eller var de redan klara?
Normalt gor IM till installatören och inte dig som privatperson, märkligt...
 
M mortimer skrev:
Då återstår bara att installatören påbörjar montaget också, eller var de redan klara?
Normalt gor IM till installatören och inte dig som privatperson, märkligt...
Ja, okej. De är klara så de gör en färdiganmälan på måndag. Sedan ska vattenfall slutföra ärendet och det tar ca 10-15 dagar. Jag var bara orolig att sommaren skulle passera innan ärendet togs hand om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.