J JohanLun skrev:
Solceller är ju väldigt "hett" nu, men beroende på vad som händer med elpriserna så kan ju lönsamheten förändras kraftigt.

Själv tror och hoppas jag att sol och vind som levererar "ibland" kommer ge sämre betalt, just nu, pga ideologiska skäl, har jag förstått att sol och vind ger väldigt bra betalt jämfört med tex kärnkraft.

Just nu tror jag en effektiv LLVP är det de med direktverkande el bör satsa på, går att få installerad innan hösten kommer på allvar. Sen bergvärme och en bra möjlighet att elda.

Solceller har längre payoff och har (tror jag) mycket större politisk påverkan. Det enda ska vara om man har batteri, vedeldning och klarar att ladda både bil och köra övrig hushållsel till stor del på batteriet - det kan de ju inte ta ifrån dig. Men just priset att köpa och sälja el kan jag misstänka kan komma att påverkas...
Ja man kanske inte ska investera i solceller enbart utifrån spekulation om kommande elpriser. Vi tänkte som med bergvärme - det kanske är 8 år pay-off eller 15 - men det spelar ingen avgörande roll. Det är antagligen helt ok ekonomiskt - och det är en miljögärning. Jag tycker båda spelar roll.
 
L lubbe75 skrev:
Och så får man förstås värdesätta vad de olika alternativen gör för marknadsvärdet på huset. Jag gissar att vi inte bor kvar här om 15 år, och som det är nu så tror jag direktverkande el skrämmer många köpare, även om man skulle kunna producera en stor del av elen själv.

Vi får också försöka uppskatta om det är värt att lägga om taket innan solpaneler åker upp. Det kanske är i skick att hålla 15 år till.
Luftvärmepump är inte direktverkande el. Om än inte lika värdehöjande som en bergvärmepump.
Man får ju värdera om solcellsanläggning för , eller vattenkonvertering med en värmepump ökar värdet mest. Idag är det nog fler som skulle värdera en solcell. Men man skall nog inte räkna med att fastigheten ökar jätte mycket mer än själva ingreppet. Det är ju vad en ny anläggning kostar för kunden om den inte finns, och då inte 15 år gammal.

Det jag tror man måste beakta i ditt fall, är att värmepumpen är i sig en värdehöjande faktor, vattenkonverteringen inte lika, utan ett nödvändigt ont. Hade du suttit med en el eller oljepanna så du redan hade vattensystemet. Så hade det ju inte varit lika mycket att fundera på.

Rent driftsmässigt lär solceller vara mer ekonomiskt försvarbart. Risken är att du får ett fint system med vattensystemet, men ändå en avskräckande driftskostnad, då besparingen eventuellt inte blir så bra som man tror. Vid försäljning så kommer sannolikt den verkliga drifts kalkylen avgöra mer för värdet, än hur den uppnås. Det bästa hade ju varit både och...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sant att llvp inte är direktverkande el. Det jag menar är att vi har en kombination där direktverkande el är en del som man inte bara kan ta bort. Jag själv skulle nog värdera ett vattenburet system, oavsett hur vattnet värms, ganska högt. Det eftersom det är en ganska stor kostnad att dra in vattenburen värme, och relativt lätt att byta ut värmekällan.

Glömde svara tidigare. Luft-luftvärmepumparna som vi har börjar få några år på nacken. Ca 10 år skulle jag gissa, och den på ovanvåningen är inget vidare. Troligen för klen och innerdelen har slitna lager (som vi redan har bytt en gång). Kommer inte ihåg på rak arm vad de har för verkningsgrad, men det kanske inte ger mycket mer än direktverkande el mitt i vintern.

Och förutom kakelugn har vi faktiskt en täljstenskamin på ovanvåningen, men det känns knappt värt att elda i den om man inte är i just det rummet. Lite som att elda för kråkorna blir det. Kanske är det för mycket väggar där uppe och för tunt isolerat i taket. Dessutom har vi andra problem med den (kemisk lukt när man eldar), men det är en annan tråd här på forumet.
 
M mojjen skrev:
Det är ju lättare. Där kan man gå direkt på nuvarande elförbrukning 20000kwh.
Hänger ju lite på hur mycket paneler man kan få plats med etc.

Men jag gjorde ett par test på Hemsol. Om man utgår från den billigare Standardpanelen , så kan man beroende på takförutsättningar få plats med systemeffekt 20Kwp (63 paneler). Det skulle i så fall kosta ca 220000:- efter avdrag. Med en besparing av 25000:-/år. Payofftid 9 år.
Om man inte får in så mycket paneler , så ger en systemeffekt på 13Kwp en besparing på 15500:-/år. Investering efter avdrag 148000:-. Payoff 9 år.

Så i princip så lönar det sig att få upp så mycket solpaneler som möjligt, efter deras kalkyl. Payofftiden blir ungefär samma. och då livslängden beräknas till minst 25 år, så är det betydligt mer lönsamt att köpa den lite större anläggningen.

skall erkänna att jag gått ifrån ointresserad till taggad att skaffa solpaneler på ett apr dagar. jag har lite lägre förbrukning så inte riktigt lika bra kalkyl. Men klart intressant.
då utgår du ifrån ett högt elpris hela playoff tiden ?

jag räknade på 10 kwh/år för 155k.
Utgick från
2,5kr/kWh år 1 och år 2
1,5 kr/kWh år 3
1 kr/kwh år 4
Därefter ca 0,6kr/kWh år 5-17

vilket får anses som högt för perioden som solcellerna producerar (sommarhalvår). Med internränta på 5% så landade jag på ca +75k efter 17 år i nuvärde. Ingen super sexig kalkyl direkt.
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
då utgår du ifrån ett högt elpris hela playoff tiden ?

jag räknade på 10 kwh/år för 155k.
Utgick från
2,5kr/kWh år 1 och år 2
1,5 kr/kWh år 3
1 kr/kwh år 4
Därefter ca 0,6kr/kWh år 5-17

vilket får anses som högt för perioden som solcellerna producerar (sommarhalvår). Med internränta på 5% så landade jag på ca +75k efter 17 år i nuvärde. Ingen super sexig kalkyl direkt.
Sexig och sexig...

Ett hus behöver driftas, det handlar ju inte om att spekulera i råvaror eller konst och försöka göra ett klipp. El måste man bara ha.

Det räcker ju att anläggningen går plus 1 krona så är den lönsam.
 
S Sir Duke skrev:
Sexig och sexig...

Ett hus behöver driftas, det handlar ju inte om att spekulera i råvaror eller konst och försöka göra ett klipp. El måste man bara ha.

Det räcker ju att anläggningen går plus 1 krona så är den lönsam.
ja lönsam med 1 kr el har du ju även utan solceller så det argumentet är ovidkommande. Installerar man solceller så är det väl för att spara pengar och är den sparade pengen en krona på 1/3 liv så är det ju knappast en bra investering.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
ja lönsam med 1 kr el har du ju även utan solceller så det argumentet är ovidkommande. Installerar man solceller så är det väl för att spara pengar och är den sparade pengen en krona på 1/3 liv så är det ju knappast en bra investering.
Nej men om jag tolkar din kalkyl rätt så kostar det dig 75 000 mer att inte installera solceller. Och det var inte tillräckligt sexigt. Var går då gränsen för sexigt. Håller med om att den inte går vid 1 krona förstås, det är för liten morot. Men olönsant är det ju inte
 
S Sir Duke skrev:
Nej men om jag tolkar din kalkyl rätt så kostar det dig 75 000 mer att inte installera solceller. Och det var inte tillräckligt sexigt. Var går då gränsen för sexigt. Håller med om att den inte går vid 1 krona förstås, det är för liten morot. Men olönsant är det ju inte
korrekt, det är lönsamt om de höga elpriserna sommartid slår in och man har pengarna. Blir det lägre elpris och man behöver låna så äts nyttan upp ganska snabbt. En investering där man i ”bästa fall” sårar 75k på 17 år känns ganska skakig för mig.
 
K
Tjena!

Jag ska precis nu göra liknande resa, konvertera från direktverkande el till LVVP (Mitsubishi Ecodan) kommer kosta mig 195 000 för rubbet. 12 radiatorer, LVVP och rördragning.
Förbrukar i dagsläget 22.000 kWh per år totalt och beräknas ligga på omkring hälften efter konverteringen. Förmodligen lägre men inga glädje siffror här.

Så sparar jag hypotetiskt 11.000 kWh per år så kan man enkelt räkna återbetalningstiden.
2kr/kWh blir 22.000kr jag sparar om året
3kr/kWh blir 33.000kr jag sparar om året
och så vidare..

Sen tror jag också att i dagsläget efter dessa tider av fluktuerande elpriser så kikar man extra noga på uppvärmningssystem vid köp av hus.
Därav värdehöjande.

bor i Skåne och därav är bergvärme inte riktigt aktuellt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
då utgår du ifrån ett högt elpris hela playoff tiden ?

jag räknade på 10 kwh/år för 155k.
Utgick från
2,5kr/kWh år 1 och år 2
1,5 kr/kWh år 3
1 kr/kwh år 4
Därefter ca 0,6kr/kWh år 5-17

vilket får anses som högt för perioden som solcellerna producerar (sommarhalvår). Med internränta på 5% så landade jag på ca +75k efter 17 år i nuvärde. Ingen super sexig kalkyl direkt.
Viktor.J Viktor.J skrev:
då utgår du ifrån ett högt elpris hela playoff tiden ?

jag räknade på 10 kwh/år för 155k.
Utgick från
2,5kr/kWh år 1 och år 2
1,5 kr/kWh år 3
1 kr/kwh år 4
Därefter ca 0,6kr/kWh år 5-17

vilket får anses som högt för perioden som solcellerna producerar (sommarhalvår). Med internränta på 5% så landade jag på ca +75k efter 17 år i nuvärde. Ingen super sexig kalkyl direkt.
Nu har jag inte särskild god koll på denna marknaden och hur det fungerar. Utan planakde en sälares kalkyl. Vilket säkert är till deras fördel. Men år jag inte hela behållningen på det egenproducerade, dvs det jag själv producerar innebär ju att alla rörliga delar, skatter, nätavgifter mm försvinner också eller? Det blir väl el jag aldrig köper?
Mao 0,6 öre har väl inte gällt på väldigt länge och kommer nog aldrig gälla mer. Tror att åtminstone 2:-/Kw är rimligt på sisat raden även i framtiden. Det var snittet juli-dec 2021 för hushåll..

Nu räknade jag på större anläggning, men som jag förstått det, så producerar en 10kW anläggning 8-10000KwH/år. Om vi leker med tanken att jag använder 100% vad en elen själv, så borde det ge en besparing på upp till 20K. Men då är ju 50% mer realistiskt, varav resten förhoppningsvis säljs. Så upp till 15K på sisat raden. Då blir det runt 10 år även på denna anläggning.

Kollar man på Solcellskollen så bygger deras beräkning på 138 år, vilket jag tro är lågt framgent. Så Beräknar dom 11500:-/år med hälften egen och hälften såld el.

Mina första exempel avsåg ju betydligt större anläggning, men "avkastningen" blir ju relativt linjär så länge man fortfarande kan förbruka lika stor andel av sin producerade el.
Så jag tror om jag inte helt missat något, att du är väldigt pessimistisk i den kalkyl, samt inte har vägt in alla kostnader i elpriset.
 
M mojjen skrev:
Nu har jag inte särskild god koll på denna marknaden och hur det fungerar. Utan planakde en sälares kalkyl. Vilket säkert är till deras fördel. Men år jag inte hela behållningen på det egenproducerade, dvs det jag själv producerar innebär ju att alla rörliga delar, skatter, nätavgifter mm försvinner också eller? Det blir väl el jag aldrig köper?
Mao 0,6 öre har väl inte gällt på väldigt länge och kommer nog aldrig gälla mer. Tror att åtminstone 2:-/Kw är rimligt på sisat raden även i framtiden. Det var snittet juli-dec 2021 för hushåll..

Nu räknade jag på större anläggning, men som jag förstått det, så producerar en 10kW anläggning 8-10000KwH/år. Om vi leker med tanken att jag använder 100% vad en elen själv, så borde det ge en besparing på upp till 20K. Men då är ju 50% mer realistiskt, varav resten förhoppningsvis säljs. Så upp till 15K på sisat raden. Då blir det runt 10 år även på denna anläggning.

Kollar man på Solcellskollen så bygger deras beräkning på 138 år, vilket jag tro är lågt framgent. Så Beräknar dom 11500:-/år med hälften egen och hälften såld el.

Mina första exempel avsåg ju betydligt större anläggning, men "avkastningen" blir ju relativt linjär så länge man fortfarande kan förbruka lika stor andel av sin producerade el.
Så jag tror om jag inte helt missat något, att du är väldigt pessimistisk i den kalkyl, samt inte har vägt in alla kostnader i elpriset.
Hänger inte riktigt med i ditt resonemang men vissa delar snappade jag upp
  • Jag hade aldrig litat på en säljare
  • Man kan ju tro på vad man vill, men spotpris på 600kr/MWh under sommarhalvåret är otroligt högt. Priserna vi har nu tror jag inte är rimliga på sikt utan att samhället kollapsar totalt eller inflationen skenar => något måste och kommer hända. Annars har vi alla problem som är bra mycket större än elpriset. I mitt scenario så räknade jag ändå på otroliga priset i 4 år till och därefter ”bara väldigt höga”. Vi hade i stort lika mycket nedlagda reaktorer etc 2020 och då var det rekordlåga elpriser..
  • I min kalkyl så tog jag spotpriserna som jag beskrev och har sedan räknat med efterföljande nätavgift, energiskatt, moms etc. Där jag bor.
  • I kalkylen så utgår jag ifrån att jag förbrukar den själv och slipper därmed spot, nätavgift, energiskatt, moms etc. Säljer man så får man (så vitt jag vet) endast spot och något litet påslag. Alltså får man en bättre kalkyl om man antar att man konsumerar allt själv. Innan när man kunde producera på sommaren och tillgodoräkna det på vintern så fans det en spread mellan köpa/sälja. Men den är borta nu i princip och den kommer vara det under solcellernas livslängd.
  • Energin och priset gäller en anläggning i prima läge i Jönköping. Och uppgifterna är från offerter så inget jag hittat på. Ganska bra förutsättningar för att producera Mao. Finns säkert mer effektiva anläggningar men den skillnaden lär vara marginell.

summa summarum så verkar det som att du och säljaren har en annan tro på elpriset. Det är fine, men då måste säljaren eller någon kunna motivera antaget elpris under hela kalkyltiden för att jag ska tro på det.
 
L lubbe75 skrev:
Hög tid att göra något åt värmeekonomin i huset. Vi har en 70-talsvilla på 240 kvm, direktverkande el, en kakelugn och två luft-luftvärmepumpar. Elbil som laddas hemma. Vi gör av med ca 20000 kWh per år, och då stänger vi ändå till och sänker värmen i 2-3 rum under vintrarna.

Elpriset skenar, och vi har som tur bundit ett år till till hyggligt pris, men det kanske man inte kan lita på: [länk]

Hur som helst. Vi funderar på att dra in vattenburen värme och installera bergvärme. Vi funderar också på att sätta solpaneler på taket. Hur skulle ni prioritera här? Vilket skulle ni göra först?

Solceller har lång väntetid har jag hört, och någonstans gnager känslan att det kanske är dags att renovera vårt snart 50-åriga tak först. Annars har vi ett ok läge med brutet tak och garagetak i sydväst.

Bergvärme gissar jag ger bäst ekonomi i längden, men jag är inte säker. Och det blir förstås dyrt att dra in vattenburen värme i ett ganska stort hus.
Hej lubbe75

Jag bor i norra Sverige och satte in bergvärme 2007. Den är varvtalsstyrd och behöver ingen elspets. Vid ca 30 minusgrader behöver bergvärmepumpen ca 5,5 kW och med 16 A säkringar har jag då kvar ca 5,5 kW över till övrig effektlast, t.ex. en trefasig elbilsladdare om det blir det i framtiden.

Medelvärdet under sex år innan bytet till bergvärmepump var 42 600 kWh (125 m2+125m2 källare+ 60 m2 garage) senaste 6 årens medelvärde är ca 35 % av detta i årsenergibehov. Investeringen har rimligen återbetalat sig på ca 10 år, trots låga elpriser. Bergvärmepumpen fortsätter att hålla ner mina elenergikostnader även efter pay-off tiden.

Jag har som ett mål att hålla ner effektuttaget eftersom jag vet att det är en dimensionerande parameter i bl.a. elnät. Säkringar som effektbegränsning ersätts därför rimligen med effekttariffer för alla hushåll i framtiden.

Eftersom värmekällan till en luftvärmepump är uteluften, som blir kallare samtidigt som elpriset ökar på vintern, så blir luftvärmepump en sämre värmekälla vid ökande kyla.

Det är svårt att hitta bra beskrivningar/mätningar på luftvärmepumpar vid tester mm. Men prestanda (COP) brukar mätas (och anges) vid +7 grader utomhustemperatur.

Här finns en länk med en graf (Luft/luft-värmepumpar 100% drift) som nog ger en rimlig beskrivning hur COP minskar i området +7 till -15). https://www.greenmatch.se/blogg/2014/08/vad-saeger-vaerdet-foer-cop-om-vaermepumpen

Dessutom så minskar uteffekten från luftvärmepumpen vid ökande kyla d.v.s. det behövs mer och mer eleffekt till värmepumpen samtidigt som den ger mindre värmeeffekt

Eftersom slitaget på luftvärmepumpen, vid drift ökar desto kallare det är ute, så brukar många tillverkare rekommendera att stänga av luftvärmepumpen vid kyla (t.ex. -15 grader) och övergå till annan värmekälla t.ex. direktel eller till vedeldning.

COP 2 för luftvärmepumpen innebär att du behöver 1 kW eleffekt för att leverera 2 kW värmeeffekt.

Jag är pensionär och avser (planerar för) att kunna bo kvar i villan i även i framtiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hänger inte riktigt med i ditt resonemang men vissa delar snappade jag upp
  • Jag hade aldrig litat på en säljare
  • Man kan ju tro på vad man vill, men spotpris på 600kr/MWh under sommarhalvåret är otroligt högt. Priserna vi har nu tror jag inte är rimliga på sikt utan att samhället kollapsar totalt eller inflationen skenar => något måste och kommer hända. Annars har vi alla problem som är bra mycket större än elpriset. I mitt scenario så räknade jag ändå på otroliga priset i 4 år till och därefter ”bara väldigt höga”. Vi hade i stort lika mycket nedlagda reaktorer etc 2020 och då var det rekordlåga elpriser..
  • I min kalkyl så tog jag spotpriserna som jag beskrev och har sedan räknat med efterföljande nätavgift, energiskatt, moms etc. Där jag bor.
  • I kalkylen så utgår jag ifrån att jag förbrukar den själv och slipper därmed spot, nätavgift, energiskatt, moms etc. Säljer man så får man (så vitt jag vet) endast spot och något litet påslag. Alltså får man en bättre kalkyl om man antar att man konsumerar allt själv. Innan när man kunde producera på sommaren och tillgodoräkna det på vintern så fans det en spread mellan köpa/sälja. Men den är borta nu i princip och den kommer vara det under solcellernas livslängd.
  • Energin och priset gäller en anläggning i prima läge i Jönköping. Och uppgifterna är från offerter så inget jag hittat på. Ganska bra förutsättningar för att producera Mao. Finns säkert mer effektiva anläggningar men den skillnaden lär vara marginell.

summa summarum så verkar det som att du och säljaren har en annan tro på elpriset. Det är fine, men då måste säljaren eller någon kunna motivera antaget elpris under hela kalkyltiden för att jag ska tro på det.
Punkt 1 håller jag helt med på, även om jag i grunden är säljare:)

Nedan är en länk till SCB som tar hänsyn till alla avgifter, skatter moms mm.
Välj flik Hushåll. Titta på Förbrukare >15000kWh (DE) Då får jag att medelsförbrukning är någonstans 130-150 åre åren fram till 2021 när det börjar dra. Jag tror inte vi hittar tillbaka till lägstanivåer igen, så möjligen att vi kan få totalpriser på 150 öre på sikt. men jag tror att 200 är mer rimligt. Fortfarande fruktansvärt billigt mot vad många länder i Europa haft under lång tid. El område 1-2 möjligen lite bättre. Men jag tror dom främst kommer undvika de elakastes svängningarna som vi söderöver får leva med ett tag till


https://www.scb.se/hitta-statistik/...er-over-halvarsvarden/priser-pa-el-2014-2020/
 
M mojjen skrev:
Punkt 1 håller jag helt med på, även om jag i grunden är säljare:)

Nedan är en länk till SCB som tar hänsyn till alla avgifter, skatter moms mm.
Välj flik Hushåll. Titta på Förbrukare >15000kWh (DE) Då får jag att medelsförbrukning är någonstans 130-150 åre åren fram till 2021 när det börjar dra. Jag tror inte vi hittar tillbaka till lägstanivåer igen, så möjligen att vi kan få totalpriser på 150 öre på sikt. men jag tror att 200 är mer rimligt. Fortfarande fruktansvärt billigt mot vad många länder i Europa haft under lång tid. El område 1-2 möjligen lite bättre. Men jag tror dom främst kommer undvika de elakastes svängningarna som vi söderöver får leva med ett tag till


[länk]
Du verkar missförstå. Jag pratat om 60 öre/kWh på spoten och adderar alla kostnader så dom är med. Men när man talar om elpriser så pratar man alltid om spoten för att jämföra. Du länkar till någon SCB med halvårsvärden ink allt….. Äpplen och morötter.

jag ser inget i din text som motiverar prisnivån mer än att du tror det stannar kvar och att andra länder har högre. Men vi lämnar det här, tror de flesta som köper solceller idag räknar med riktigt höga priser 15 år framåt
 
Gör man snabbkalkyl på.hos någon solcells leverantör på nätet räknar de på 11års payoff. Nu lär dessa siffror kunna sänkas en hel del. Hur mycket är egentligen omöjligt att gissa idag.
Generellt så är min gissning att bergvärme eller luft/vatten mer värdehöjande. Med tanke på kostnaden att för solceller så är det ingen jätteskillnad i pris. Bp eller l/v sänker sina värme kostnader hela dygnet lika mycket oavsett solen.
Nu är folk galna i solceller och tror de miljonärer direkt.
Men för min del är valet enkelt, bergvärme eller luft/vatten. Ett högt elpris som gör att solcellerna får en kortare payoff tid. Blir till en stor nackdelen för de med direktverkande el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.