L lubbe75 skrev:
Absolut. Bor i Uppland, så vintrarna varierar väldigt mycket, men generellt märker vi att luftvärmepumparna inte räcker till under de kallare månaderna.
Såg det tidigare om de två llvp. En normal llvp brukar ge bra effekt ner mot minus 7 åtminstone. Så att de bara ger bra effekt ner mot några plusgrader tyder på något. Är det gamla pumpar som börjar tappa effekt. Eller pumpar med lågt cop/scopvärde. Är de dimensionerade för husets storlek.
Som två på exempelvis ca 5 kWh är alldeles för lågt. Modernare har även större copvärden vid kyla.

En mellan solfångaranläggning på 6400 kWh och 9.4 kWh batteri kostar 150k. Med avdrag om två står som ägare av huset En större på 12000 kWh kostar 199k. Samtidigt erbjuder man 50% på biladdare.
 
V Valdev skrev:
En sak som jag inte såg i alla inläggen. Man har troligen ett varmare inomhusklimat med bergvärmen. Alla de hus jag har varit i med direktverkande el känns kalla. Man kan ju spara ganska mycket pengar på att sänka värmen i ett sådant hus. Har man bergvärme kan man ligga på 22-23 grader. Där sparar man inte lika mycket på att gå ner till 20 grader. Bor själv i ett 70 tals hus. 150m2 å cirka 40m2 garage. Garage håller ca 16-18 grader å huset 22. Pumpen förbrukar ca 6500Kwh hushållselen 4500. Huset är inte bra isolerat. Ligger i norra Värmland. Så jag tycker att man ska ta med komforten i beräkningen
Allt känns kallt om man går ner till 20 eller där under. Det är därför jag har oljeelement för att dämpa skillnaden. Då värmen I oljan minskar kallraset.

Även ett frånluftsvärmesystem känns kallt vid ÷20 grader.

Men så förbrukar jag några 1000 kWh mindre än dig. Utan att betala för bergvärme. För ett hus som är 25 kvm mindre och utan uppvärmt garage i Uppland. Men med en nyare llvp.
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Ibland kan man byta det inre glaset i ett kopplat fönster till ett isolerglas. Vet dock inte vad det kostar. Om vindbjälklaget är dåligt isolerat kan det vara en snabb pay off. Finns en fuktspärr och vinden har ventilationsöppningar runt om borde det inte vara något större problem
Gjorde exakt det i samband med reparation och byte av trasigt ytterglas i samma båge. Glasmästaren tog en tusenlapp för allt, glasyta 800*1000.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L lubbe75 skrev:
Absolut. Bor i Uppland, så vintrarna varierar väldigt mycket, men generellt märker vi att luftvärmepumparna inte räcker till under de kallare månaderna.
Hur gamla är dina llvo? Vad har de för kapacitet. Det har hänt enormt mycket de sista åren i verkningsgrad. Vår första llvp gav max 3kw, och jobbade till -7C. Med coop 3.
Idag är det inte ovanligt med >7kw och verkningsgrad om äb inte full, ner till -35c.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Du kan ju också fundera på hur länge ditt nuvarande system håller. Förr eller senare måste du byta 2 lvp och en varmvattenberedare och då är du nästan uppe i kostnaden av en bergvärmepump. Vattenelement och borrhål bör ju kunna höja värdet på huset och då blir det inte lika nödvändigt att räkna hem den delen av kostnaden.
2 bra värmepumpar eller en splitt ca 50k inkl installation. En vvb 5-10k. Så bra mycket billigare. Höja värdet är en långsiktig planering, och inte värt så mycket om man inte tänkt sälja de närmsta 20 åren. Då är det sannolikt dags att byta pumpen. Vattensystem och borrhål lever ju dock vidare.
 
L lubbe75 skrev:
Hög tid att göra något åt värmeekonomin i huset. Vi har en 70-talsvilla på 240 kvm, direktverkande el, en kakelugn och två luft-luftvärmepumpar. Elbil som laddas hemma. Vi gör av med ca 20000 kWh per år, och då stänger vi ändå till och sänker värmen i 2-3 rum under vintrarna.

Elpriset skenar, och vi har som tur bundit ett år till till hyggligt pris, men det kanske man inte kan lita på: [länk]

Hur som helst. Vi funderar på att dra in vattenburen värme och installera bergvärme. Vi funderar också på att sätta solpaneler på taket. Hur skulle ni prioritera här? Vilket skulle ni göra först?

Solceller har lång väntetid har jag hört, och någonstans gnager känslan att det kanske är dags att renovera vårt snart 50-åriga tak först. Annars har vi ett ok läge med brutet tak och garagetak i sydväst.

Bergvärme gissar jag ger bäst ekonomi i längden, men jag är inte säker. Och det blir förstås dyrt att dra in vattenburen värme i ett ganska stort hus.
Precis gått igenom nästan exakt samma scenario som du. Bytte från direktverkande el och luft/luft till luft/vatten, det sänkte vår elförbrukning med cirka 60%. Men ännu viktigare så ökade det komforten enormt! Vi fick en jämn temperatur, mindre fukt och mindre fifflande med kontrollerna till de olika elementen etc.

Jag håller nu på att installera solceller, men de kommer inte komma i närheten av besparingen/avkastningen vi fick från att byta värmesystem. Steg 1 ska alltid vara att använda mindre energi först och sen producera mer :)

Kostnaden för oss var 200k för installera vattenvärme samt luft/vatten och nu 150k för solceller.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ok. Knepigt. Det blir säkert både och, men i vilken ordning. Bra poäng med komforten, SvenJOPP. Vi lider av kalla golv här vintertid, och kan det dessutom sänka kostnaden med 60% så är bergvärme/luft-vatten givet att göra först.

Byta gummilister i fönster är enkelt, och vi har bytt ut de värsta. Lånade hem en värmekamera en kall vinterdag och gick omkring och filmade, men jag hittade inga tydliga kalla fläckar eller dåliga lister den vägen. Allt var bara jämnkallt så att säga :) Förutom golvet på övervåningen. Det var tydligt att kylan tränger in en bra bit i golvet på övervåningen. Vet inte om det går att göra nånting åt med mindre än att man river upp golvet.

Det här med att byta innerglaset i fönster, är det lätt? Vi har kopplade 2+1-glas, alltså en gasfylld glaskassett inne och enkelglas ute. Många av glaskassetterna är nog inte så gasfyllda längre. Är det de man byter ut? Kan en glasmästare fixa det på plats eller måste man ta ur fönstren ett och ett och köra till glasmästaren?
 
L lubbe75 skrev:
Ok. Knepigt. Det blir säkert både och, men i vilken ordning. Bra poäng med komforten, SvenJOPP. Vi lider av kalla golv här vintertid, och kan det dessutom sänka kostnaden med 60% så är bergvärme/luft-vatten givet att göra först.

Byta gummilister i fönster är enkelt, och vi har bytt ut de värsta. Lånade hem en värmekamera en kall vinterdag och gick omkring och filmade, men jag hittade inga tydliga kalla fläckar eller dåliga lister den vägen. Allt var bara jämnkallt så att säga :) Förutom golvet på övervåningen. Det var tydligt att kylan tränger in en bra bit i golvet på övervåningen. Vet inte om det går att göra nånting åt med mindre än att man river upp golvet.

Det här med att byta innerglaset i fönster, är det lätt? Vi har kopplade 2+1-glas, alltså en gasfylld glaskassett inne och enkelglas ute. Många av glaskassetterna är nog inte så gasfyllda längre. Är det de man byter ut? Kan en glasmästare fixa det på plats eller måste man ta ur fönstren ett och ett och köra till glasmästaren?
Hur stor besparing du kan göra på värmepump avgörs till stor del på hur effektiva, eller rättare sagt hur ineffektiva dina nuvarande värmepumpar är. Om de är lite nyare med bra coop även vid låga temperaturer, så är risken stor att besparingen inte blir jättestor. En bra luftvärmepump ger god ekonomi åtminstone till -15C. Så det en ny bergvärme gör är ju då att tappa av det sisat där. När man talar om 60% besparing så räknar man väl på jämförelse mot direktverkande El. Om du tex redan har en 30-50% besparing på Uppvärmningen genom LLVP systemen, så kommer det ta väldigt lång tid att räkna hem.

Du skulle behöva göra en överslagsberäkning hur mycket värmeenergi, dvs inte elförbrukning, det går åt att värma Hus och Varmvatten. Om det visar sig att av dina 20000kW/h så är 6000kW/h/hushålls el, (Ganska rimligt, och troligen lågt pga elbil). Då är det dessa återstående ca 14000kW/h som i snitt varmvatten utgör 5000Kw/h av, säg att ni snålar, och har 4000kW/h. Kvar för värme är då 10000kW/h. Om Värmepumparna funkar optimalt, så är det nog rimligt att anta att din elförbrukning för Värme vid direktverkande el hade varit 20000kW/h. Det ihop med 4000kW/h Varmvatten är det du skall spela med mot ett vattenburet. Om man då antar att energibehovet är 24000kW/h, med vatten får man ju besparing på varmvatten också, och vi räknar med ännu högre besparing, 70% , Så skulle det ge ca 7200 kW/h för värme och vatten. Vilket innebär en minskning med uppskattningsvis 7000kW/h år. 7200kW/h /år känns dock riktigt lågt för ett 240m2 70 tals hus med dålig isolering och kalla fönster. Men det kan ju vägas upp i detta scenario med att det även eldas.

Problemet är att om de nuvarande värmepumparna är lite äldre och dålig verkningsgrad vid kyla, underdimensionerad effekt etc. Så är det inte orimligt att anta att dom kanske max ligger på 30% total besparing eller sämre. Då kommer de 10000kW/h i exemplet ovan "bara" motsvara 13000kW/h i direktverkande el, och totalt 17000kW/h att spara in med Vattensystemet för värme och vatten. Det skulle innebära en besparing på ca 5000kW/h / år. Där en proportionerligt mycket stor del utgörs av varmvattenproduktionen.

Så min gissning är att man kan spara 5-7000kW/h/år om man konverterar till vattenburet. Säg att våra elpriser kommer stabilisera sig lite längre fram så vi talar om 2-3:-/kW Så bör man kunna spara 15-20K/år (Priserna vis er idag är inter relevanta i det längre perspektivet, och kommer oavsett politisk vinnare att delvis kompenseras i det korta perspektivet).

Jag har ingen aning hur dyr en konvertering kan bli. Men om man inte gör det själv så är nog siffror som angetts på 250K inte överdrivna.

Värmepump Kommer nog kosta från 120-150K för en LVVP, Till över 200K för bergvärme. Stort hus, så det komemr behövas en av de lite kraftiagare

Så konvertering 350-500K. Tar med andra ord upp till 25-30år att gå jämnt upp. Vattensystemet lever kvar, men man börjar närma sig pumpens livslängd.

Om man inte har dom pengarna kontant så är det väl rimligt att räkna en räntekostnad över tid på 2-3%, mao 500:- upp till 1000:-/månad. Vilket innebär extra räntor på 150K-300K på dessa 25 år.

Jag hade inte ens funderat på det till dom kostnaderna, såtillvida man inte kan göra stora delar av arbetet själv (Har konverterat hela mitt hus till golvvärme, men etappvis då jag ändå renoverat). Gått på Luft vatten, som är billigare, och kanske även här gjort en del eget jobb. Då kan investeringen sannolikt halveras.


Hade nog lutat åt Solceller:)
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag är långt ifrån något proffs i ämnet men en årsförbrukning på 2-5000 kwh låter onekligen lågt, även med bergvärme.
Kollade min BV-pump häromdagen: Display som visar historisk driftinformation för en bergvärmepump med total drifttid och energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressorn har förbrukat 17000 kWh på knappt 10 år dvs 1750 kWh/år i snitt. För all uppvärmning och tappvarmvatten. Gammalt dragit hus med vattenelement. Installerade mitt i vintern, elräkningen sjönk från 5000 ena månaden till 1700 nästa.

Sedan tillkommer 10 000 kWh hushållsel/år men det är förstås en annan historia... The kids of today... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Hur stor besparing du kan göra på värmepump avgörs till stor del på hur effektiva, eller rättare sagt hur ineffektiva dina nuvarande värmepumpar är. Om de är lite nyare med bra coop även vid låga temperaturer, så är risken stor att besparingen inte blir jättestor. En bra luftvärmepump ger god ekonomi åtminstone till -15C. Så det en ny bergvärme gör är ju då att tappa av det sisat där. När man talar om 60% besparing så räknar man väl på jämförelse mot direktverkande El. Om du tex redan har en 30-50% besparing på Uppvärmningen genom LLVP systemen, så kommer det ta väldigt lång tid att räkna hem.

Du skulle behöva göra en överslagsberäkning hur mycket värmeenergi, dvs inte elförbrukning, det går åt att värma Hus och Varmvatten. Om det visar sig att av dina 20000kW/h så är 6000kW/h/hushålls el, (Ganska rimligt, och troligen lågt pga elbil). Då är det dessa återstående ca 14000kW/h som i snitt varmvatten utgör 5000Kw/h av, säg att ni snålar, och har 4000kW/h. Kvar för värme är då 10000kW/h. Om Värmepumparna funkar optimalt, så är det nog rimligt att anta att din elförbrukning för Värme vid direktverkande el hade varit 20000kW/h. Det ihop med 4000kW/h Varmvatten är det du skall spela med mot ett vattenburet. Om man då antar att energibehovet är 24000kW/h, med vatten får man ju besparing på varmvatten också, och vi räknar med ännu högre besparing, 70% , Så skulle det ge ca 7200 kW/h för värme och vatten. Vilket innebär en minskning med uppskattningsvis 7000kW/h år. 7200kW/h /år känns dock riktigt lågt för ett 240m2 70 tals hus med dålig isolering och kalla fönster. Men det kan ju vägas upp i detta scenario med att det även eldas.

Problemet är att om de nuvarande värmepumparna är lite äldre och dålig verkningsgrad vid kyla, underdimensionerad effekt etc. Så är det inte orimligt att anta att dom kanske max ligger på 30% total besparing eller sämre. Då kommer de 10000kW/h i exemplet ovan "bara" motsvara 13000kW/h i direktverkande el, och totalt 17000kW/h att spara in med Vattensystemet för värme och vatten. Det skulle innebära en besparing på ca 5000kW/h / år. Där en proportionerligt mycket stor del utgörs av varmvattenproduktionen.

Så min gissning är att man kan spara 5-7000kW/h/år om man konverterar till vattenburet. Säg att våra elpriser kommer stabilisera sig lite längre fram så vi talar om 2-3:-/kW Så bör man kunna spara 15-20K/år (Priserna vis er idag är inter relevanta i det längre perspektivet, och kommer oavsett politisk vinnare att delvis kompenseras i det korta perspektivet).

Jag har ingen aning hur dyr en konvertering kan bli. Men om man inte gör det själv så är nog siffror som angetts på 250K inte överdrivna.

Värmepump Kommer nog kosta från 120-150K för en LVVP, Till över 200K för bergvärme. Stort hus, så det komemr behövas en av de lite kraftiagare

Så konvertering 350-500K. Tar med andra ord upp till 25-30år att gå jämnt upp. Vattensystemet lever kvar, men man börjar närma sig pumpens livslängd.

Om man inte har dom pengarna kontant så är det väl rimligt att räkna en räntekostnad över tid på 2-3%, mao 500:- upp till 1000:-/månad. Vilket innebär extra räntor på 150K-300K på dessa 25 år.

Jag hade inte ens funderat på det till dom kostnaderna, såtillvida man inte kan göra stora delar av arbetet själv (Har konverterat hela mitt hus till golvvärme, men etappvis då jag ändå renoverat). Gått på Luft vatten, som är billigare, och kanske även här gjort en del eget jobb. Då kan investeringen sannolikt halveras.


Hade nog lutat åt Solceller:)
Välgrundat inlägg, inte ofta man ser det, Najs!

Använd nu samma analogi på Solcellerna :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Välgrundat inlägg, inte ofta man ser det, Najs!

Använd nu samma analogi på Solcellerna :)
Det är ju lättare. Där kan man gå direkt på nuvarande elförbrukning 20000kwh.
Hänger ju lite på hur mycket paneler man kan få plats med etc.

Men jag gjorde ett par test på Hemsol. Om man utgår från den billigare Standardpanelen , så kan man beroende på takförutsättningar få plats med systemeffekt 20Kwp (63 paneler). Det skulle i så fall kosta ca 220000:- efter avdrag. Med en besparing av 25000:-/år. Payofftid 9 år.
Om man inte får in så mycket paneler , så ger en systemeffekt på 13Kwp en besparing på 15500:-/år. Investering efter avdrag 148000:-. Payoff 9 år.

Så i princip så lönar det sig att få upp så mycket solpaneler som möjligt, efter deras kalkyl. Payofftiden blir ungefär samma. och då livslängden beräknas till minst 25 år, så är det betydligt mer lönsamt att köpa den lite större anläggningen.

skall erkänna att jag gått ifrån ointresserad till taggad att skaffa solpaneler på ett apr dagar. jag har lite lägre förbrukning så inte riktigt lika bra kalkyl. Men klart intressant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mojjen skrev:
2 bra värmepumpar eller en splitt ca 50k inkl installation. En vvb 5-10k. Så bra mycket billigare. Höja värdet är en långsiktig planering, och inte värt så mycket om man inte tänkt sälja de närmsta 20 åren. Då är det sannolikt dags att byta pumpen. Vattensystem och borrhål lever ju dock vidare.
Absolut, det är billigare. Men inte jättemycket billigare, särskilt inte om man lägger till 10-20 k för en värmepumpsberedare. Så det är ju hur man ställer sig till den del av anläggningen som har "oändlig" livslängd som avgör om det blir värt att genomföra projektet.
 
Och så får man förstås värdesätta vad de olika alternativen gör för marknadsvärdet på huset. Jag gissar att vi inte bor kvar här om 15 år, och som det är nu så tror jag direktverkande el skrämmer många köpare, även om man skulle kunna producera en stor del av elen själv.

Vi får också försöka uppskatta om det är värt att lägga om taket innan solpaneler åker upp. Det kanske är i skick att hålla 15 år till.
 
L lubbe75 skrev:
Och så får man förstås värdesätta vad de olika alternativen gör för marknadsvärdet på huset. Jag gissar att vi inte bor kvar här om 15 år, och som det är nu så tror jag direktverkande el skrämmer många köpare, även om man skulle kunna producera en stor del av elen själv.

Vi får också försöka uppskatta om det är värt att lägga om taket innan solpaneler åker upp. Det kanske är i skick att hålla 15 år till.
Med 15 år kvar skulle jag absolut slänga upp solceller på nuvarande tak pronto.
 
Solceller är ju väldigt "hett" nu, men beroende på vad som händer med elpriserna så kan ju lönsamheten förändras kraftigt.

Själv tror och hoppas jag att sol och vind som levererar "ibland" kommer ge sämre betalt, just nu, pga ideologiska skäl, har jag förstått att sol och vind ger väldigt bra betalt jämfört med tex kärnkraft.

Just nu tror jag en effektiv LLVP är det de med direktverkande el bör satsa på, går att få installerad innan hösten kommer på allvar. Sen bergvärme och en bra möjlighet att elda.

Solceller har längre payoff och har (tror jag) mycket större politisk påverkan. Det enda ska vara om man har batteri, vedeldning och klarar att ladda både bil och köra övrig hushållsel till stor del på batteriet - det kan de ju inte ta ifrån dig. Men just priset att köpa och sälja el kan jag misstänka kan komma att påverkas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.