Huddingebo Huddingebo skrev:
Ändå oerhört lönsamt att jobba åt sig själv. Trots avsaknad av lön.
Tomten kostade nog en slant och är inkluderad i de 5milj.

Föreställ dig vad det hade kostat att hyra in personal för hela bygget.
De hade sannolikt aldrig någonsin haft råd.
Fastighet kostade 1,5Mkr och rivning av hus 250Kkr. På slutet säger han bara som en kommentar "hade vi inte gjort arbetet själva hade det kostat det dubbla", dvs ytterligare 3,5Mkr men utan kalkyl.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Det intressanta är mer upplägget med banken. Om jag som IT-kille med 0 byggda hus på CV't kontaktar banken och vill ha 5 miljoner i bolån för att jag tänker bygga mig ett hus helt själv och vara tjänstledig i 2 år. Jag antar att banken vill att bolånet skall täckas av värdet av huset vilket ju det säkert gör i detta avsnitt då han är ett proffs och verkar duktig men samtidigt har dom ju andra omkostnader som i vanliga fall skulle täckas av hans lön som nu skall täckas av ett bolån.
Nja, de bodde väl gratis hos hennes förälder i poolhuset och inga barn, kanske lite mat också i "grannhuset"😉. Så livet bredvid husbygget bör man ganska lätt ha klarat på en lön.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fastighet kostade 1,5Mkr och rivning av hus 250Kkr. På slutet säger han bara som en kommentar "hade vi inte gjort arbetet själva hade det kostat det dubbla", dvs ytterligare 3,5Mkr men utan kalkyl.
Man får jobba många år som vanlig löntagare för att tjäna ihop de pengarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man får jobba många år som vanlig löntagare för att tjäna ihop de pengarna.
Citerar bara vad som sägs i programmet, kolla på det så får du mera info kring deras tankar.
De måste hållit på i minst 2-3 år med bygget då programmet startar i slutet av 2022 och då står stommen färdig med bjälklag och de håller på att lägga takpannor.
Och hur finansieringen är gjord nämns nog inte, om jag minns rätt. Arv, gåvor, spelvinst, etc, förekommer.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Citerar bara vad som sägs i programmet, kolla på det så får du mera info kring deras tankar.
De måste hållit på i minst 2-3 år med bygget då programmet startar i slutet av 2022 och då står stommen färdig med bjälklag och de håller på att lägga takpannor.
Och hur finansieringen är gjord nämns nog inte, om jag minns rätt. Arv, gåvor, spelvinst, etc, förekommer.
Jag såg programmet igår.
Byggde själv mitt hus under ett par år. Min kalkyl liknar deras. Sparat ett par miljoner. KA trodde att det skulle ha blivit ännu dyrare än vad jag hade räknat med.
Nu bor jag i det drömhus jag annars aldrig hade haft råd med, inte ens i närheten.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Mkt bra här.
Ekparketten är guld.
Men, allra mest imponerad är jag över att de byggt ett nytt hus med en riktig sockel. Det är en vital detalj som gör att det inte lyser Potemkinkuliss lång väg.
Hatten av! 👍
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Mkt bra här.
Ekparketten är guld.
Men, allra mest imponerad är jag över att de byggt ett nytt hus med en riktig sockel. Det är en vital detalj som gör att det inte lyser Potemkinkuliss lång väg.
Hatten av! 👍
Vad menar du med riktig sockel? Dvs definitionen av riktig är det jag är ute efter.
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
R
16355kr/m2 låter oerhört billigt med tanke på dels byggsättet med murat och gjutet hus och dom fina exklusiva materialvalen invändigt..
Han måste ha fått bra inköpspriser på det mesta med tanke på hur byggmarknaden har sett ut dom senaste åren..
Men helt klart snyggt utförande samt fina materialval invändigt😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Mkt bra här.
Ekparketten är guld.
Men, allra mest imponerad är jag över att de byggt ett nytt hus med en riktig sockel. Det är en vital detalj som gör att det inte lyser Potemkinkuliss lång väg.
Hatten av! 👍
Det var bra gjort. Möjligen skulle den ha varit lite högre...
Men vet någon varför klacken stack ut ca 5cm?
 
X xLnT skrev:
Vad menar du med riktig sockel? Dvs definitionen av riktig är det jag är ute efter.
En sockel som är lite högre än vad man normalt får med platta på mark.
Om man bygger ett hus i klassisistisk stil med låg "modern" sockel ser det ut som att huset ligger platt på marken.
Lägg till utskjutande takfot runt om, som en mössa på hela härligheten. Så får man något som mer liknar en dåligt utförd pastisch.
 
Ingen mer än jag som tycker att placeringen av garaget är väldigt konstig, skymmer ju delar av huset.
Garageporten som det var mycket prat om ser ut att vara väldigt smal, tveksam till att man får in en bil?
Garaget hade jag placerat på samma plats som det gamla..
 
  • Gilla
Brotorpet och 4 till
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Ingen mer än jag som tycker att placeringen av garaget är väldigt konstig, skymmer ju delar av huset.
Garageporten som det var mycket prat om ser ut att vara väldigt smal, tveksam till att man får in en bil?
Garaget hade jag placerat på samma plats som det gamla..
rev dom det gamla?
 
A A.Barman skrev:
Ingen mer än jag som tycker att placeringen av garaget är väldigt konstig, skymmer ju delar av huset.
Garageporten som det var mycket prat om ser ut att vara väldigt smal, tveksam till att man får in en bil?
Garaget hade jag placerat på samma plats som det gamla..
När de skissade på datorn så såg bredden (som inte var måttsatt) ut att vara för smal för en bil i förhållande till den måttsatta höjden på dörren/dörrarna. Som det gamla garaget står i förhållande till det nya huset såg det ut att vara svårt att köra in en bil men tomten såg så liten ut att det var svårt att få till något bra alls med huset på den yta det nu var placerat.
 
G Guson skrev:
När de skissade på datorn så såg bredden (som inte var måttsatt) ut att vara för smal för en bil i förhållande till den måttsatta höjden på dörren/dörrarna. Som det gamla garaget står i förhållande till det nya huset såg det ut att vara svårt att köra in en bil men tomten såg så liten ut att det var svårt att få till något bra alls med huset på den yta det nu var placerat.
idag är det vanligt att nya garage aldrig används för själva bilen mer ett föråd till annat vett flera som aldrig har öppnat garage porten ens och några som har inrett garaget som gästhus
 
M maria01 skrev:
rev dom det gamla?
Gissningsvis, var nog bara ett förråd under bygget.
Snyggt hus, men inte i min smak.
När de nu hade en båge på garagedörren, varför inte ha samma båge på entrédörren? Iofs onödigt med bågen, men samma-samma hade varit snyggare.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.