• Gilla
Maria Jonsson3 och 1 till
  • Laddar…
Bästa avsnittet på mycket länge! Snyggt bygge!
 
  • Gilla
Tom_N och 13 till
  • Laddar…
Håller med, jättefint hus och jätteduktiga bägge två.
Bästa avsnittet på länge !
Imponerad av golvläggningen med.
 
  • Gilla
Brotorpet och 3 till
  • Laddar…
Imponerande bygge med fint resultat. Ett evinnerligt ältande om trappformeln.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Mycket fint bygge av en ruskigt duktig snickare. Han behöver aldrig gå arbetslös.

Kul att för en gångs skull se ett avsnitt av den här serien utan att man retade sig på något.
 
  • Gilla
Tom_N och 13 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Aldrig fel med en sån enkel 2-våningsmodell som hus. Fina fönsterspröjsar och snyggt hus, men urtråkig färg och tak-tegelfärg och lika tråkig inredning. Så typisk halvtrendiga svenne bananer med totalt fantasi- och färglös stil. Själlöst.
 
  • Gilla
Purre och 6 till
  • Laddar…
De var verkligen jätteduktiga och sjukt imponerande på alla sätt! Kul också att produktionen vågade visa lite mer om byggteknik och själva byggandet och släppa lite på dramat.

Med det sagt har jag några yrkesskadade arkitektreflektioner, i all välmening:
  1. Jag tycker att det framgick i jämförelsen med de modernistiska exemplen (där tycker jag att produktionen borde ha namngivit upphovsarkitekterna, eller så missade jag bara det men då borde de gjort det tydligare), Medborgarhuset i Eslöv av Hans Asplund och Malmö Opera av Sigurd Lewerentz, David Helldén och Erik Lallerstedt, att jag tror att man hade kunnat göra mer med platsen, läget och känslan om man hade tillåtit sig att gå utanför ramarna för ett klassicistiskt nybygge. Det finns helt enkelt en mycket friare repertoar av arkitektoniska grepp man kan använda sig av för att ta in tomten och omgivningarna på om man tillåter sig lite modernism. Men det var ju uteslutet och då är det ju så, det är ju en subjektiv fråga och det är den som betalar för projektet som bestämmer.
  2. Trappan borde ha tillåtits att ta mer plats redan från start, och då menar jag inte bara i materialval och detaljer utan rent fysiskt. Det är svårt att få till den där wow-känslan om man bara har ett litet instängt utrymme att spela med. Nu kommer jag inte ihåg planlösningen helt men jag hade helt klart lånat lite yta av gästrummet och badrummet för att få till ett mer öppet och fritt samband med trappen från hallen. Wow-trappor måste nästan vara öppna på åtminstone någon sida. Men förstår att det är svårt när husets redan hade stommen på plats när Gert var och tittade första gången. Så till alla andra i husbyggnadstankar, våga breda ut trappan lite om ni bygger i fler plan än ett! Sen är nog inte trappstegsformeln så huggen i sten heller som det framstod av programmet, och alla har olika definitioner. Det blir lätt att man fixerar sig på fel saker om man är för kategorisk. Om 2 x höjden + stegdjupet = 60-65 cm är det nog good enough. När Gert kontrollmätte på slutet verkade han vara fullt nöjd med att det blev 65 cm och inte 62 som han proklamerat tidigare i avsnittet.
  3. Om man nu satsar på symmetrisk klassicism tycker jag att det blir lite tokigt om man plockar bort ett fönster ur fasadkompositionen bara för att man vill ha garderober i klädkammaren mot ytterväggen. Särskilt när det verkar vara i typ det bästa läget, högt upp och mot de fria omgivningarna. Jag hade låtit fönstret vara kvar och sen kanske platsbyggt en liten nisch för ett skriv- eller sminkbord mot fönstret. Det hade varit perfekt att ha det som arbetsplats, att kunna lyfta blicken ovan datorskärmen och få en utblick över nejderna. Alternativt hade jag gjort ett blindfönster i fasaden och målat dit karmar och spröjs, det var ett vanligt grepp förr när planlösningen påverkade symmetrin.
  4. På tal om fönster tycker jag kanske att det blev lite väl mycket spröjs. Det kanske funkar i gamla fönster med tunna bågar men i moderna fönster blir det lätt lite för mycket och man tar fokus från den fina utsikten. Två horisontella spröjs per luft hade nog känts mer balanserat och det var ju också väldigt vanligt under vår senaste tydligt klassistiska period under 1920-talet.
  5. Det är kanske lite elitistiskt och helt klart en budgetfråga men jag är lite allergisk mot betongpannor och hade gärna sett lerpannor istället. Men hatten av för att man putsade in pannorna mot gavlarna, det gör under för att anknyta till den lokala traditionen.
Jag vill bara avsluta med att jag ändå faktiskt tycker att det var ett väldigt lyckat exempel på nybyggd klassicism, med ett fint slutresultat och såklart en mycket imponerande process. Tack för ett fint avsnitt!
 
  • Gilla
Mony och 18 till
  • Laddar…
En praktisk fråga när det kommer till att bygga själv. Om man är tjänstledig och istället bygger själv så blir givetvis kostnaden mindre om man vet vad man håller på med. Men man blir ju samtidigt av med hela sin inkomst när man är tjänstledig. Kan man som byggare få bolån i banken för att ersätta sin uteblivna inkomst eller kräver de flesta banker att man anlitar någon annan och inte är tjänstledig?

I programmet tolkade jag det som att han var tjänstledig och jobbade full tid på sitt eget hus. Om det går att få bolån för detta, krävs det då att man är proffs för att banken skall gå med på det eller kan vem som helst ta tjänstledigt och bygga med hjälp av ett bolån?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
En praktisk fråga när det kommer till att bygga själv. Om man är tjänstledig och istället bygger själv så blir givetvis kostnaden mindre om man vet vad man håller på med. Men man blir ju samtidigt av med hela sin inkomst när man är tjänstledig. Kan man som byggare få bolån i banken för att ersätta sin uteblivna inkomst eller kräver de flesta banker att man anlitar någon annan och inte är tjänstledig?

I programmet tolkade jag det som att han var tjänstledig och jobbade full tid på sitt eget hus. Om det går att få bolån för detta, krävs det då att man är proffs för att banken skall gå med på det eller kan vem som helst ta tjänstledigt och bygga med hjälp av ett bolån?
Är man två personer och den andra arbetar (hon hade två jobb och eget företag enligt inslaget), samt att de bodde i poolhuset hos förälder. Så det viktiga är väl att ha ett upplägg som banken ser som acceptabelt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F
B BobbyMel skrev:
En praktisk fråga när det kommer till att bygga själv. Om man är tjänstledig och istället bygger själv så blir givetvis kostnaden mindre om man vet vad man håller på med. Men man blir ju samtidigt av med hela sin inkomst när man är tjänstledig. Kan man som byggare få bolån i banken för att ersätta sin uteblivna inkomst eller kräver de flesta banker att man anlitar någon annan och inte är tjänstledig?

I programmet tolkade jag det som att han var tjänstledig och jobbade full tid på sitt eget hus. Om det går att få bolån för detta, krävs det då att man är proffs för att banken skall gå med på det eller kan vem som helst ta tjänstledigt och bygga med hjälp av ett bolån?
Tappar pension,sgi också?

Sa de inte att det gick på 5 mille typ? Undrar om det räknade med alla de tusentals timmar han la själv..
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Tappar pension,sgi också?

Sa de inte att det gick på 5 mille typ? Undrar om det räknade med alla de tusentals timmar han la själv..
Ändå oerhört lönsamt att jobba åt sig själv. Trots avsaknad av lön.
Tomten kostade nog en slant och är inkluderad i de 5milj.

Föreställ dig vad det hade kostat att hyra in personal för hela bygget.
De hade sannolikt aldrig någonsin haft råd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Förmodar (!) att det blir mer lönsamt om man tar halvårsledighet dvs bryter vid årsskiftet. Då får man lägre skatt för bägge åren men behåller antal arbetade år inför pensionen - vilket idag kan slå hårt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Tappar pension,sgi också?

Sa de inte att det gick på 5 mille typ? Undrar om det räknade med alla de tusentals timmar han la själv..
Enligt programmet så är arbetstimmarna räknade med 0kr i lön
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Det intressanta är mer upplägget med banken. Om jag som IT-kille med 0 byggda hus på CV't kontaktar banken och vill ha 5 miljoner i bolån för att jag tänker bygga mig ett hus helt själv och vara tjänstledig i 2 år. Jag antar att banken vill att bolånet skall täckas av värdet av huset vilket ju det säkert gör i detta avsnitt då han är ett proffs och verkar duktig men samtidigt har dom ju andra omkostnader som i vanliga fall skulle täckas av hans lön som nu skall täckas av ett bolån.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag vill som alltid veta mer exakt vad som gjorts av dom själva.
Kan man inte vara tydligare med det?
Gjöt dom grund/bjälklag själva? Ventilation, VVS?
Jag blev imponerad över hur bra finish det blev på invändig putsning, som de gjorde själva. Utsidans putsning hade dom hyrd hjälp till, den blev inte alls lika bra.
Det är guld att ha en konstruktör/ingenjör som kan rita, dimensionera och räkna i familjen.
Blev ett fint hus i slutändan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.