S
visst använder du ströläkt innan bärläkten?
man vill ju att vattnet från pappen också åker ner i hängrännan vilket du ej kommer få om du gör som du säger.
vatten stänk kommer du alltid få från hängrännan
 
SBH skrev:
visst använder du ströläkt innan bärläkten?
Finns det snö på Antarktis?
SBH skrev:
man vill ju att vattnet från pappen också åker ner i hängrännan vilket du ej kommer få om du gör som du säger.
Det är precis det man inte vill, och jag har förklarat varför man inte vill det. Kanske en bild säger mer än tusen ord, men just nu har jag inte tid att rita en.
SBH skrev:
vatten stänk kommer du alltid få från hängrännan
Nej, inte så att det stänker på läkten.
 
Så här ser det ut på andra sidan, här rinner det vatten ned direkt mot läkten där det är snedkapat, det kan väl inte vara bästa lösningen?
 
  • DSC02011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det där känns ju inte hållbart och inte minst väldigt fult. har du pratat med nån som bygger om det än?
 
Bygger om? Det är en nyproduktion tyvärr.
 
Det blev lite syftningsfel :) Har du pratat med nån som bygger ditt hus angående detta än? Om man skriver så då :)
 
Snyggast men inte billigast skulle nog vara att låta en plåtslagare klä in området med röd plåt istället för att ha snedkapade tegelpannor. Man skulle helt enkelt kunna på sikt, ingen panikåtgärd, klä in triangeln som nu kräver kapade pannor med plåt.
 
pjkw skrev:
Det blev lite syftningsfel :) Har du pratat med nån som bygger ditt hus angående detta än? Om man skriver så då :)
Vi skall gå igenom våra sympunkter med husbyggaren om ett par veckor, vi får se vad de säger om detta då.
 
Jag var uppe vid takfoten och kikade lite, skall takpappen ligga löst på fotplåten, den satt inte fast på något sätt som jag såg, det gick att sticka in handen under den i nederkant ?
 
Är det normalt att fotplåten ligger så pass långt in i hängrännan?
 
  • DSC02476.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken finns att det fortfarande stänker in på bärläkten.
När jag sätter ränna så beställer jag fotplåt som är några grader mer vinklad än behövligt så den ligger mot rännan i spänn.

Protte
 
S
shogo99
din fotplåt är lite långt ut i rännan.
man kan limma pappen på fotplåten.
men egentligen så är det bra att den ej är det. så vatten kan rinna ut.
och att det är lite luftat.
 
Pappen ligger "löst" på vår fotplåt oxå. Nyomlagt i vintras. Dock så sticker den ut från taket lite väl långt i mitt tycke så jag skall skära bort lite överflödigt i sommar.
 
S
tänk på akta plåten bara. men det visste du nog. ;-)
 
Första bilden, det är alltså så här det skall se ut när man bygger idag?
Bild 2, här ville man sätta stupröret vid sidan om hålet i hängrännan :(
 
  • DSC02496.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02495.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.