TorpAnders TorpAnders skrev:
2 skivor och drömmer om en spelare,:seenoevil: ok..men det är ju aldrig försent att bättra sig:rofl:
(Säger en med ca 1000 LP i gömmorna...:worried:)
Han har inte sett vitsen med att ha skivor om han inte har en spelare. Men han har varit för snål för att unna sig en spelare. Ja, du fattar. Men nu kanske det blir andra bullar!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
2 skivor och drömmer om en spelare,:seenoevil: ok..men det är ju aldrig försent att bättra sig:rofl:
(Säger en med ca 1000 LP i gömmorna...:worried:)
Kanske han börjar köpa några om han har möjlighet att lyssna på dom :D.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
useless useless skrev:
För "vardagslyssning" skulle jag påstå att vilken spelare som helst (ny eller begagnad) från valfri känd tillverkare funkar.
Vad är känd tillverkare då? ;)
 
N Niq skrev:
Kanske han börjar köpa några om han har möjlighet att lyssna på dom :D.
Exakt så! Han fastnar alltid i LP-travarna när vi är på loppis, men landar alltid i att det är meningslöst att köpa nån när han inte kan lyssna på dem.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad är känd tillverkare då? ;)
Typ Sony, Technics, Yamaha, Pioneer, etc från förra årtusendet. Oftast bra prylar med bra kvalitet som duger gott om man inte är audiofil och extra noga med detaljerna.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Min känsla är att många direktdrivna spelare från slutet på vinylskivans glansdagar (dvs sent 80-tal, början - 90) har väldigt svårt att hålla rätt fart när de har 20-30 år på nacken ..

Remdrivna kan vara svajiga, men det brukar ordna upp sig med en ny rem...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har kvar min Thorens från 1971, som fortfarande går felfritt. Jag har bytt rem några gånger. ätt svag motor + rem + tung tallrik = jämn gång. De har en mjuk upphängning som gör att spelaren inte tappar spåret även om den får en liten knuff eller om dansgolvet svajar lite.

Skulle själv i ett motsvarande läge ha satsat på Thorens 158 eller liknande, som är helautomatisk.
Det verkar som att nya Thorens har inbyggda RIAA.steg. Om man har en äldre förstärkare med phono-ingång (som redan har RIAA-steg) kan skivspelarens RIAA-steg kopplas bort.

Beroende på var du bor, så kan
https://www.hifiklubben.se/hitta-butik/
ha hyggliga grejer, och deras billiga kostar 3000.
 
Vart tog alla begagnade skivspelare vägen när cd tog över? Det borde finnas tusentals någonstans om de inte hamnade på tippen. För många år sedan kunde man hitta fina märken på loppis. Drivremmar brukar gå att få tag på.
Har en bättre Pioneer själv från tidigt 70-tal. Spelade med den senast förra veckan när jag fick hem Pugh och Rainrock "Ett steg till". :)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vart tog alla begagnade skivspelare vägen när cd tog över?
Insåg när jag skulle köpa en ny skivspelare för några år sedan att det blivit riktigt hett och gamla begagnade spelare säljs för långt över nypriset. Även nya spelare ligger högt i pris jämfört med förr. Fast mycket åkte nog på tippen när det begav sig.

Blev Pioneers PLX 500 = lågbudgetkopia av Technics SL-1200 till slut.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag har en SL-1200 köpt för några tior på Erikshjälpen eller om det var Kupan...
 
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Jag har en SL-1200 köpt för några tior på Erikshjälpen eller om det var Kupan...
Bra fynd! Ligger ju oftast på minst 5 lax begagnad!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Jag har en SL-1200 köpt för några tior på Erikshjälpen eller om det var Kupan...
Ratad av ”audiofiler”(vidrigt ord) men faktum är ju att det är en bra spelare. Det är bara fel att tycka det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
mowatom skrev:
Ratad av ”audiofiler”(vidrigt ord) men faktum är ju att det är en bra spelare. Det är bara fel att tycka det.
Verkar dock som att i och med att den uppnått kultstatus och priset dragit iväg till femsiffriga nivåer har den accepterats inom åtminstone vissa falanger. Reference Audio säljer iallafall hela serien:
https://www.referenceaudio.se/kategori/867/vinyl-2
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Verkar dock som att i och med att den uppnått kultstatus och priset dragit iväg till femsiffriga nivåer har den accepterats inom åtminstone vissa falanger. Reference Audio säljer iallafall hela serien:
[länk]
Ja, så är det, jag har själv haft en 1210GR. Technics har gjort en storstilad comeback öht, jag tycker det är roligt, det är ett märke som ligger mig varmt om hjärtat. Har nga retroanläggningar, en med en grym Technicscombo från -92:heart:
Ett rum med stereoanläggning, högtalare, CD-spelare och en hög med CD-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns gott om tillräckligt bra skivspelare på de flesta second hand ofta till låga priser (<300 kronor).
Jag har själv köpt två Lenco L75 i gott skick på second hand för mindre än 400 kronor styck.

Tradera finns 130 vinylspelare just nu i varierande pris.
Blocket samma sak.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.