Eriksgatan
Tänkte att det kunde var både lite kul och motiverande att med nuvarande energipriser följa när siste man/kvinna ger upp och slår på värmen på grund av att nu får det räcka med att frysa inomhus för att spara pengar. Samtidigt får vi snåljåpar känna lite grupptillhörighet när resten av familjen klagar.
Vinsten blir att man får lite lägre elräkning och samtidigt hjälper man till att minska Sveriges elbehov medan man håller ut. Man lär sig också en del om hur olika uppvärmningsbehovet i landet ser ut. Finns det t.ex. någon i Norrland som fortfarande klarar sig utan någon uppvärmning nu?

Reglerna är enkla: Flerbostadshus får inte vara med. LL-värmepumpar och uppvärmningsdelen i LV-värmepumpar ska stå avslagna. Det är diskvalificerande att elda med ved/pellets/olja/kol/gas/infravärmare/spritkamin m.m. Att byta ut all LED-belysning till glödlampor är fusk. Likaså att låta bastu, brödrost, ugn, dammsugare m.m. stå på i syfte att värma upp fastigheten. Åka iväg till Thailand är också fusk.
Vi måste också vara rimliga, så VVB får vara påslagen så att man kan få duscha varmt.

Notera i ditt inlägg:
1. Närliggande någorlunda större ort så att man förstår var i landet ni befinner er.
2..Aktuell temperatur i ett rum där ni i bostaden tillbringar den mesta tiden.
3 När ni ger upp och sätter på värmen.
Uppdatera så ofta du vill. En gång i veckan, eller varje dag, beroende på hur fort temperaturen sjunker.
Detta är förstås bara på skoj. Kommentera, gärna bilder, med tips på hur ni gör för att inte frysa.
Och ni som redan behövt slå på värmen får givetvis också kommentera och berätta när ni slog på värmen, vid vilken ungefärlig innetemperatur det normalt sker, och ifall ni dröjde lite längre i år än vanligt.
Nu kör vi tillsammans in i istiden! :D
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Eriksgatan
Göteborg 21,2 grader.
Tips: Har vänt på speldatorn så att värmen från grafikkort och processor mer direkt når fötterna.
 
  • Gilla
Greger_08
  • Laddar…
Jag hänger inte riktigt med på alla regler för svar, men för mig stänger jag på värmen om den går under ca 17 grader en längre tid. Innan dess klarar jag mig bra med kläder på mig.
 
Eriksgatan
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag hänger inte riktigt med på alla regler för svar, men för mig stänger jag på värmen om den går under ca 17 grader en längre tid. Innan dess klarar jag mig bra med kläder på mig.
Då har du inte "sommarstängning" av värmen, utan har den redan påslagen, om än intermittent. Var bor du ungefär?
Reglerna är enkla. Tråden riktar sig till de som stänger ned uppvärmningen under sommaren och ännu inte har slagit på den. Bara skriv var i landet du finns och den temperatur ni har inomhus. Som jag gjorde i #2. ;)
 
Jag är nog för trög för att fatta tråden :)
Är frågan när man stänger på värmen, eller vilken temp. man har nu? Oavsett om värmen är på eller ej?
 
Tomture61
Tyckte det fick vara nog när det var 20 gr inne och nollgradigt ute (i morse)
In med ved i braskaminen , väntade ca 1 tim. sen startade värmeförflyttaren (fläkt i väggen)
Nu har jag 24,4 gr i angränsande rum :dizzy:
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
18 grader nu. I år väntar jag nog till det blir minusgrader innan pannan går igång.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag är nog för trög för att fatta tråden :)
Är frågan när man stänger på värmen, eller vilken temp. man har nu? Oavsett om värmen är på eller ej?
Det är lugnt. Värmetröghet är ju positivt. :rofl:
Rubriken på tråden är "Snabbtråd ifall ni ännu ej har slagit på någon värme i bostaden:".
Då menar jag inför vintersäsongen, inte sedan du köpte fastigheten (även om de två kan sammanfalla).
Det har du gjort, så du behöver inte rapportera in mer i år. ;)
 
Vad är poängen med att plåga sig nu, i september oktober går det inte åt mycket för uppvärmning i vilket fall, det är november- mars som de stora kostnaderna kommer oavsett.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Det är lugnt. Värmetröghet är ju positivt. :rofl:
Rubriken på tråden är "Snabbtråd ifall ni ännu ej har slagit på någon värme i bostaden:".
Då menar jag inför vintersäsongen, inte sedan du köpte fastigheten (även om de två kan sammanfalla).
Det har du gjort, så du behöver inte rapportera in mer i år. ;)
Men jag har ju inte slagit på värmen ännu! :)
 
Sundsvall, det pendlar mellan 16-19 inne eftersom jag ”fuskar” genom att öppna dörren till glasverandan de dagar solen värmer upp den, just nu är det 19,5 för det har varit en fin dag.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
1 Stockholm
2 ca 19 i alla rum
3 kommer förmodligen sätta på värmen (elburet värmegolv på ca 100 kvm) om det är 16 grader inne. Hoppas stå ut hela september. Möjligen börja med vedeldning i oktober innan man slår på värmegolven.

Fram till dess tofflor, sova nära gumman, potatisvattnet får stå i kastrullen tills det svalnat. Just nu förbrukar vi ca 20 kWh per dygn.
Önskar vi hade solceller.
Rörligt elavtal telinet.

PS kul tråd!
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
H hapazard skrev:
Vad är poängen med att plåga sig nu, i september oktober går det inte åt mycket för uppvärmning i vilket fall, det är november- mars som de stora kostnaderna kommer oavsett.
Härda sig och bygga upp lager av brunt fett? Skämt åsido, en insparad dyr kWh är lika mycket värd oavsett när på året den inte förbrukas. Elpriserna i aug-sep har här i SE3 varit betydligt högre än vad de var i dec-jan förra vintern.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Eriksgatan
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men jag har ju inte slagit på värmen ännu! :)
Oj, förlåt. Då missförstod jag. Du beskrev alltså hur du brukar göra. Ser fram emot att få veta om det blir likadant i höst. Blir det 20 kr/kWh kanske en och annan väntar lite längre än tidigare år.
 
Luft/vatten i Stockholmsförort. Pannan på året runt då den värmer varmvattnet, men alla radiatorer avstängda än så länge. Sjunker mot 16 grader ibland då det är ett gammalt hus, men vi har alltid haft det svalt hemma…

Har beställt nya duntäcken som är på väg :crysmile:

men sjunker det mot 15 så är det väl dags att öppna ett par termostat litegrann.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.