Skall bygga en eller flera arbetsbänkar till mitt garage och behöver få lite idéer och inspiration!


Garaget är ganska litet med sina 4x8meter.

Jag har dessutom ingen kortsida att placera en bänk på utan den måste placeras på långsidan.


Jag kör aldrig in bilen i garaget mer än möjligen när det skall bytas däck. Eller mindre småpill.

Men jag vill ändå ha möjligheten att kunna göra det vid behov, vilket ställer stora krav på flexibilitet i garaget med dess mindre yta!


Jag funderar på om jag ska bygga arbetsbänkarna i trä eller svetsa stålram, om jag ska använda tex Ikea stommar med lådor/luckor eller en verktygsvagn. Eller kombination av dessa.


Kanske arbetsbänkar på hjul, så dom går att placera och flytta undan när bilen skall in. Eller kanske en fällbar skiva mot väggen? (dock inte särskilt stabilt...)


Funderar på om jag skall gör tex tre mindre bänkar, cirka 120cm (med plats för två 60cm stommar undertill. Ha dessa på hjul och sedan fällbara skivor som man kan fälla ut och både förlänga samt bredda arbetsbänken med. Om man vill kan man då ställa dessa tre bredvid varandra för att få en lång arbetsbänk! Eller mitt i garaget bredvid varandra för att få en djup (120-140cm) arbetsbänk där man kan lägga tex en hel gipsskiva/Mdf eller liknande om man skall jobba med det.


Ja tankarna är som ni ser både många och olika och jag blir inte riktigt klok på hur jag skall göra!


Garaget kommer användas lite till att mecka motorcykel, träarbeten och elektronikpill.


Har ni sett, eller har egna smarta lösningar för mindre garage? Dela gärna med er av erfarenheter, misstag och sådant som ni inte kan vara utan!

Bifogar lite CAD bilder så ni får en uppfattning om garagets utseende, möjligheter och svårigheter till möblering!

CAD-modell av ett litet garage med röda väggar och en grå golvplan, utan inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAD-rendering av ett litet garage-interiör med tomma väggar i behov av arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAD-ritning ovanifrån av ett tomt garage med markerade mått och möjliga arbetsbänkspositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
  • Gilla
Dannnnnnne och 2 till
  • Laddar…
Ska ta lite bilder på min senaste skapelse senare idag. Kanske kan ge lite idéer.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Mina bänkar är byggda efter @findus42 design, som enkelt flyttas med en palldragare. Med samma koncept har skivförvaring och pelare till dammsugare/cyklon/plåttunna skapats.

Håller man samma höjd på bänkarna så går det att skapa stor bänk yta vid behov.

[länk]
Ja skoodas bänkar har jag kikat på tidigare, inte för att jag skall ha sådana. Men för att det är snickeriporr.... han är verkligen sjukt duktig den snubben! :)

Jag kan dock inte ha det djupet eftersom det skulle ta alldeles för stor plats när dom är ställda intill väggen, och en pall lyftare vill jag inte ha ståendes. Utan det får nog bli låsbara hjul tänker jag. Nackdelen är förstås att det inte är lika stabilt! Har sett folk som sätter höj och sänkbara hjul så att man kan sänka ner hjulen när det behövs och annars står bänken på sina ben. Men det blir ju genast mycket krångligare att bygga.

Men konceptet med utdragbara hyllplan tar jag med mig. Det är en fiffig lösning för åtkomst av allt under bänken!
 
En tråd om fällbart eller flyttbara är väl inte komplett utan mattiasp bänk. Hittar inte forumslänken men http://www.swedishwoodworking.com/articles/the-micro-workshop-part-2/ där är en byggbeskrivning av den. Sen tror jag han byggde den för att såga upp skivor (längesen jag läste det så jag kan vara ute och cykla) så vet inte hur stabil den är i övrigt..
 
Då ska vi se.
Jag kan börja med att säga att min lilla snickarbod är 12,5 kvm invändigt så arbetsbänken jag hade fast monterad tidigare åt en massa utrymme jag inte hade råd att avvara.
Nu är allt på hjul och det mesta i samma höjd. Det gör att jag kan få flera mindre ytor att arbeta på. Eller färre större ytor. Allt beroende på vad jag behöver just nu.

Den nya arbetsbänken har en yta som är 1472 mm * 772 mm. Hela bordet är byggt av 45 ' 95 reglar och 45 ' 70, plywood, MDF samt limträ i furu och ek.. Bänken kan höjas upp på hjul vid behov med en pedal. Höjden på bänken när den står på benen är 920 mm.

Hembyggd snickarbänk med hålmönster och hjul, utrustad med en pedal, omgiven av verktyg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkskivan har ett hålmönster á la Parf guide system och ger exakta vinklar vid sågning med skena. Skivan ligger löst och hålls på plats av ramen runt. Några bitar dubbelhäftande mattejp hjälper till också. Den ska vara lätt att byta vid behov.

Utöver själva arbetsbordet har jag gjort ett fräsbord, en sågstation samt en vanlig arbetsbänk för montering och avlastning. Allt i samma höjd.

En organiserad snickarbod med arbetsbänkar och verktygsförvaring på hjul, inklusive en upphöjd sågstation och bänkar i samma höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så när jag behöver kan jag ordna så att en hel skiva MDF eller plywood kan lastas upp och sågas till.

Egenbyggd arbetsbänk med hålmönster på hjul i en snickarbod, med verktyg upphängda på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänken var förvånansvärt enkel att bygga och kräver inga specialverktyg eller en ingenjörsexamen. Jag hade en idé först att ha utdragbara lådor för att förvara verktyg mm under bänken. Men jag kom till insikt att det är bättre för mig att ha helt öppet för att kunna lägga i från mig verktyg under arbetets gång samt förvara pågående projekt mm.

Här kan man se lite hur den ser ut upphöjd mm.

Hjulmonterad arbetsbänk i trä med verktyg och material på och under skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksbänk med hålmönster och hjulpedal, omgiven av träreglar och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mekanism på hjul för att höja en arbetsbänk, byggt av trä med metallbeslag och en pedal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närarbete av en pedal på en hemmagjord arbetsbänk med hjul, visande träreglar och beslag på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjulmonterat snickarbord av trä med höjbar funktion och detaljbild av bänkens underdel och hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
YuGi och 9 till
  • Laddar…
En sån skulle jag vilja bygga!

Har du några ritningar?
En beskrivning av hur hjullösningen funkar skulle också sitta fint. =)
 
Har ingen ritning tyvärr, löste det mesta i huvudet under arbetets gång :)
Men om det finns intresse kan jag absolut sätta ihop en sketchUp eller enklare ritning med mått. Jag kan ta lite bilder på hur hjulen fungerar och skriva en beskrivning. Fördelen är ju att man kan anpassa den helt efter sina förutsättningar, så en ritning kanske mer ska ge en uppfattning om hur den är byggd snarare än tillhandahålla exakta mått?

Om jag skulle göra om bänken och fortfarande använda PARF guide system hade jag gjort den lite djupare. Nu är en hålrad borrad halvvägs in i sargen.
 
  • Gilla
Malmstad och 2 till
  • Laddar…
Duger gott till mig! =)
 
Ja det var en riktigt fin arbetsbänk!

Hjul lösningen är jag också mycket intresserad utav!
 

Bästa svaret

Lösningen med hjulen har jag helt skamlöst stulit från diverse olika Youtube-kanaler. Jag kan visa i detalj hur jag gjorde, men det är i princip likadan som denna:


Skillnaden är att jag har en annan lösning på låsning i nedfällt läge. Jag har lite andra förstärkningar också. Jag testade mig fram med lite överblivna bitar av virke tills jag hittade det som funkade bäst för mig.
 
  • Gilla
Anfäkta Anamma och 5 till
  • Laddar…
Absolut! Frågan är hur mycket tyngd dom klarar, ser ingenting om detta?

Jag hade ju dock velat kunna ställa flera arbetsbänkar bredvid varandra, vilket gör det svårt att komma åt dom bakre hjulen dock... :/

Annars en smidig lösning! (y)

Är det någon som byggt arbetsbänk med Ikea stommar och lådor? Funkar det ok eller slits det ut fort när man belastar lådorna med verktyg? En uppsättning stomme med 4-5lådor är ju inte jättebillig om man köper nytt, så det kanske ändå är bättre att köpa två verktygsvagnar på typ Clas Ohlson isf?

Jag hade ju dock tänkt bygga in dom i en arbetsbänk på hjul.
 
C crazytok skrev:
Absolut! Frågan är hur mycket tyngd dom klarar, ser ingenting om detta?

Jag hade ju dock velat kunna ställa flera arbetsbänkar bredvid varandra, vilket gör det svårt att komma åt dom bakre hjulen dock... :/
220kg/4st står det i länken.

Har man inte åtkomst runt hela bänken är dom nog inte så bra nä.
 
C crazytok skrev:
Är det någon som byggt arbetsbänk med Ikea stommar och lådor? Funkar det ok eller slits det ut fort när man belastar lådorna med verktyg? En uppsättning stomme med 4-5lådor är ju inte jättebillig om man köper nytt, så det kanske ändå är bättre att köpa två verktygsvagnar på typ Clas Ohlson isf?

Jag hade ju dock tänkt bygga in dom i en arbetsbänk på hjul.
Min ena bänk är byggd på en IKEA-stomme samt bänkskiva från IKEA. Den är rätt stabil faktiskt. Men om du ska ha lite tyngre grejer på och kunna banka ordentligt skulle jag rekommendera en ställning av reglar runt stommen som tar upp krafterna. Jag hade så i min tidigare stationära bänk och det fungerade utmärkt.

Jag hade en tanke på att köpa färdiga stommar och lådor och montera fast i min bänk ett tag, men reviderade den idén under arbetets gång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.