Magnus E K Magnus E K skrev:
Testa om alla plattor på spisen och ugnen fungerar. Gör de det så är det inte en huvudsäkring som gått (om det är normalt kopplat).
allt annat fungerar förutan just den fasen
 
M MrKnowNothing skrev:
Jag får försöka hitta BRF stora elcentral och kolla övriga lägenheters säkringar
De övriga lägenheternas säkringar är troligen inte påverkade. Du måste hitta huvudsäkringarna.
 
  • Gilla
MrKnowNothing
  • Laddar…
Jag hade en Elektiker för 3 veckor sedan som kopplade in denna elen. ( ska ringa honom i morgon)
Men vill ha lite kött på benen. Ska det ens gå till på detta sätt att det blir sån kortslutning utan att mina säkringar bryter in?
 
T
Även om du bor i en BRF så har ni troligen separata mätartavlor och då med även en "inkommande" säkring. troligen har en av dom tre gått. Bara att leta upp vart tavlorna sitter (säkerligen i en liten skrubb någonstans i källaren om det är fler våningshus). Sen är det bara att byta den.
 
T TechChad skrev:
Även om du bor i en BRF så har ni troligen separata mätartavlor och då med även en "inkommande" säkring. troligen har en av dom tre gått. Bara att leta upp vart tavlorna sitter (säkerligen i en liten skrubb någonstans i källaren om det är fler våningshus). Sen är det bara att byta den.
var där nere innan och bytte allt tre säkringarna, ingen skillnad. Inte läst av ngn display dock
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
E
M MrKnowNothing skrev:
Jag hade en Elektiker för 3 veckor sedan som kopplade in denna elen. ( ska ringa honom i morgon)
Men vill ha lite kött på benen. Ska det ens gå till på detta sätt att det blir sån kortslutning utan att mina säkringar bryter in?
Kan du lägga upp en bild på din huvudcentral, den bör vara skyltad med något i klass med K5 eller dylikt, motsvarande ska du sen kunna finna vid mätaren eller enlinjeschemat.
 
Titta på din elmätare. På nya moderna mätare så brukar man kunna se om man har alla faser. Det brukar stå L1, L2, och L3 i displayen
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
M MrKnowNothing skrev:
Jag hade en Elektiker för 3 veckor sedan som kopplade in denna elen. ( ska ringa honom i morgon)
Men vill ha lite kött på benen. Ska det ens gå till på detta sätt att det blir sån kortslutning utan att mina säkringar bryter in?
Du hade ju tagit bort höljet vilket kan ha gjort så att när du stoppa i kontakten så kom du emot jord vilket gjorde så att det blev som det blev. Sen kan det ju också vara så att uttaget är felkopplat/ eller något annat som är galet.
 
T TechChad skrev:
Du hade ju tagit bort höljet vilket kan ha gjort så att när du stoppa i kontakten så kom du emot jord vilket gjorde så att det blev som det blev. Sen kan det ju också vara så att uttaget är felkopplat/ eller något annat som är galet.

Om man kom åt dem, vad borde hända då? Fortfarande säkringen i källaren som gått? Eller bränt sönder ngn kabel i väggen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan prova att manövrera automatsäkringen manuellt. Den kan ha löst utan att vippan fallit ned.
Sedan återstår att förklara vad som hände när du anslöt dammsugaren. Det ska inte vara möjligt att kortsluta någonting. Kan du beskriva med i detalj vad du gjorde? Bild på uttaget kan hjälpa.
 
  • Använd hand håller en vit eluttagsskena med ledningsanslutningar synlig på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst ner till höger är det bränt
 
T
M MrKnowNothing skrev:
Om man kom åt dem, vad borde hända då? Fortfarande säkringen i källaren som gått? Eller bränt sönder ngn kabel i väggen?
Nej säkringen bör ha gått (om du inte har jordfelsbrytare). Sen verkar det ju som att du har haft ordentlig otur och lyckats bränna en säkring långt bak i ledet. Det kan innebära att dina grannar troligen också har problem...
 
T TechChad skrev:
Nej säkringen bör ha gått (om du inte har jordfelsbrytare). Sen verkar det ju som att du har haft ordentlig otur och lyckats bränna en säkring långt bak i ledet. Det kan innebära att dina grannar troligen också har problem...

Jag hittar inte jordfelsbrytare någonstans faktiskt, så vet inte
 
L lordi skrev:
Titta på din elmätare. På nya moderna mätare så brukar man kunna se om man har alla faser. Det brukar stå L1, L2, och L3 i displayen
 
  • Digital elmätare med display visar tiden och energiförbrukning, märkt med Vattenfall-logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag ser på den bilden har du L1 L2 och L3 tända nere till höger. Upptill ser jag bara L3 sedan är det blänk.
Då det står alla 3 borde du ha alla faser hela in i mätaren och då bara du drabbad iaf.
Då du säger att spisen funkar utmärkt låter det som att automatsäkringen har gått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.