Jag kopplande in en dammsugare i en stickkontakt (utan skyddshölje på jag tog av det när jag kaklade). Det small till och och blev svart i kontakten, nu är det ingen ström där, inte heller ström på de andra uttagen som går på den fasen.
Jag bor i en BRF, ingen stickpropp i källaren har gått (bytte alla och testade)
Ingen automatsäkring i hallen har utlöst.
Jordfelsbrytare hittar jag ingen i säkringsskåpet
Ska man byta automatsäkringen för att utesluta om den gått sönder utan att ha utlösts? Vad är fel
 
Du kan prova att manövrera automatsäkringen manuellt. Den kan ha löst utan att vippan fallit ned.
Sedan återstår att förklara vad som hände när du anslöt dammsugaren. Det ska inte vara möjligt att kortsluta någonting. Kan du beskriva med i detalj vad du gjorde? Bild på uttaget kan hjälpa.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan prova att manövrera automatsäkringen manuellt. Den kan ha löst utan att vippan fallit ned.
Sedan återstår att förklara vad som hände när du anslöt dammsugaren. Det ska inte vara möjligt att kortsluta någonting. Kan du beskriva med i detalj vad du gjorde? Bild på uttaget kan hjälpa.

Jag har vippat på säkringen, vippade på alla för att vara säker.
Har tyvärr ingen bild. Men tryckte i dammsugarens stickkontakter o uttagets kontakt. Det small till, blev svart på både uttaget och stickkontakten. Dammsugaren fungerar men som sagt ingen el i kontakterna längre
 
Har du lyckats bränna inkommande säkring till hela huset? Hur stor är BRFen? Bara enstaka lägenheter så är inte detta omöjligt.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Har du lyckats bränna inkommande säkring till hela huset? Hur stor är BRFen? Bara enstaka lägenheter så är inte detta omöjligt.
25lgh, tror inte jag bränt till hela föreningen.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Är det endast detta uttag som är strömlöst? Ingenting annat i lägenheten?
Fungerar dammsugaren i ett fungerande uttag?
Du måste på något sätt att kortslutning någonting i det första uttaget. Det borde gå att se var i form av svart märken (sot).
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det endast detta uttag som är strömlöst? Ingenting annat i lägenheten?
Fungerar dammsugaren i ett fungerande uttag?
Du måste på något sätt att kortslutning någonting i det första uttaget. Det borde gå att se var i form av svart märken (sot).
det är totalt 5 uttag som är strömlösa, dessa går på samma FAS om man uttrycker sig så, alla dessa är strömlösa. Dammsugaren fungerar i fungerande uttag.
Jag såg sot på dammsugarens stickkontakt och sot på själva uttaget.
Bytte uttag men det är fortfarande strömlöst på dessa 5 kontakter
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Då kanske du ändå lyckats med det otroliga att du löst en huvudsäkring högre upp i kedjan, som kanske påverkar dina grannar. Svårt att gissa mer. Lite mätningar är på plats. Kanske nån granne har en spänningsprovare.
 
Kolla runt med grannar så det inte har gått en fas innan dina säkringar om du nu är 100% på att dina är hela.
Är det bara dessa 5 uttag som ligger på denna fas i din lägenhet? Automatsäkringar ligger var 3e på samma fas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då kanske du ändå lyckats med det otroliga att du löst en huvudsäkring högre upp i kedjan, som kanske påverkar dina grannar. Svårt att gissa mer. Lite mätningar är på plats. Kanske nån granne har en spänningsprovare.

Intressant, får kolla upp detta i morgon på ngt sätt.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kolla runt med grannar så det inte har gått en fas innan dina säkringar om du nu är 100% på att dina är hela.
Är det bara dessa 5 uttag som ligger på denna fas i din lägenhet? Automatsäkringar ligger var 3e på samma fas.
jag kollar detta i morgon på ngt sätt. Denna fas är bara 5 uttag då det är i köket. De det är uppdelat på, diskmaskin, kyl, spis, ugn i egna faser. Så dessa uttagen är endast 5 och ligger i en egen fas.
 
Jag lyckades med exakt samma sak med en dammsugare i tidigare radhuslägenhet. Brände bara huvudsäkringen på utsidan till lägenheten, inte säkringen i elcentralen.
 
Vet att det är sent men det är Lördag så någon kanske går att störa? Jobbigt om en granne har frysen full med oxfile som råkar ligga på denna fasen.
 
  • Gilla
MrKnowNothing
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag lyckades med exakt samma sak med en dammsugare i tidigare radhuslägenhet. Brände bara huvudsäkringen på utsidan till lägenheten, inte säkringen i elcentralen.


Jag får försöka hitta BRF stora elcentral och kolla övriga lägenheters säkringar
 
Magnus E K
Testa om alla plattor på spisen och ugnen fungerar. Gör de det så är det inte en huvudsäkring som gått (om det är normalt kopplat).
 
  • Gilla
MrKnowNothing
  • Laddar…
E
Gå ner till källaren och lokalisera elmätarna. Inte säkert dessa är åtkomliga.
Avläs displayen. Står det exempelvis L1 L3 så byter du mittersta säkringen.
Ta med fakturan om du är osäker.
 
  • Gilla
MrKnowNothing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.