Nej, men dom flesta lär nog göra det, med några små modifikationer.
 
Mikael_L skrev:
Se § 1a
[länk]

Nya paragrafen träder i kraft den 2 maj 2011.
Se där, det hade jag missat.

Det är ju bra att det är skrivet så, men det vore ännu bättre om försäkringen blev förändrad så den gjorde lite nytta oxå...
 
Mikael_L
Ja bästa sättet är väl att ta bort försäkringstvånget helt.

Är den inte påtvingad genom lag måste försäkringen bli till nytta för att byggherrar ska teckna den.

Att inte tvingas teckna BFF ger frihet till byggherren att fritt välja metod för att "försäkra sig" om ett bra bygge, man kan ju nämligen också tänka sig innehållna belopp, bankgarantier kombinerat med fler besiktningar osv.
Om vi har de där 20-25 tusenlapparna som byggfelsförsäkringen kostar att spela med, så kan man ju istället satsa dessa pengar på en entreprenadjurist som kollar eller upprättar kontrakten, avsätta en del till besiktning och en del kan få bli höjt arvode till byggaren för att han upprättar bankgarantier på ett lämpligt belopp att ha till att avhjälpa ev senare upptäckta fel.
 
hade med glädje betalt försäkring för att skydda mig mot eventuella fel- är ju ingen kamikaze-figur precis - men när det står att mitt jobb på bygget inte räknas så blir jag arg och sparkar bakut värre än någon annan här kan jag lova och med den begränsade hjälpen jag tänkt mig så står försäkringens premie och självrisk inte i paritet med de risker jag kan tänkas få och som lär bli betalda med den premien

nä politiker där ute i landet - se min vägran som ett missnöje mot sättet att konstrera försäkringen - trygghet önskar jag mig nog mer än de flesta men då ska det kännas som en trygghet också och inte som stöld
 
Jaha, nu har jag t o m försökt i högsta instans att få rätten på min sida - men inte då trots att jag hade boverkets egna kostnadskalkyler som skäl för att slippa. Det var för lösa grunder för att hävda att jag hade rätt och hela vägen upp fanns inte en siffra från deras sida på vad det borde kosta - utan bara ett enkelt konstaterande att det inte går...Enligt min man som suttit som nämndeman så ansåg han att det bröt mot lagen hela vägen upp att inte kräva uppgifter på detaljer från de som kräver försäkringen..det är de som har kravet och bevisbördan i första hand - inte jag som privat-person. Det är de som ålägger mig att tvinga mig köpa denna tjänst mot min vilja.

Ja att kräva de detaljerna om knopphängare verkar ju även orimligt då jag nu i samma vecka även såg en kostnads-kalkyl gjord av en av de bästa kalkylatorerna i en skånsk kommun som verkligen bara bestod av "stora" poster - inget annat..när jag granskade den närmre så hittade han fel i den själv och han erkände att det var belopp i överkant hela vägen lång...trots endast 10 tkr kvadratmetern som är billigt som prognos i den kommunen..

"Efter lite skriftväxling där jag hävdade att jag skulle köpa in material efterhand så slapp jag försäkringen till slut." Det måste bli den vägen att gå för inte fan har jag beställt materialet redan till ett helt hus utan det är endast i grova drag vad det borde kosta där varje detalj kommer skärskådas än mer den dagen det verkligen gäller. Men jag tänker även kräva att jag vill ha motsvarande "försäkringslösning" som täcks som egenbyggare av annat försärkingsbolag då de nuvarande brister i sina krav som inte är skäligt som egenbyggare dvs att innan huset är färdigt specificera belopp som entreprenörer. Det hemskaste av allt ingen instans har överhuvudtaget gett mig ett argument varför jag behöver försäkringen eller ens om det kan betraktas som giltig då den knappt ens är giltig för en annan..för enligt konsumenternas konsumentbyrå sade man förr så här:Det är inte säkert att man kan tvinga självbyggare att teckna försäkringen.!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.