Högre krav på KA innebär att de måste vara certifierade, blir åtminstone inte billigare.
Sen ska kommunen besöka bygget TVÅ gånger, en gång under byggtiden och en gång inför slutbevis. Troligtvis några tusen där med.
Sen får man inte flytta in i huset innan man har slutbeviset i handen vilket kan medföra extra månader i det gamla boende med allt vad det medför av utgifter.
 
Hmmmmmmmmmmmmmmm,

Jag skall alltså bygga ett fritidshus, ca 105kvm byggarea + garage 37 kvm. Kommer att göra ALLT själv, förutom EL (saknar behörighet) och färdig betong till plattan (går för långsamt med tombola). Materialsatsen hamnar väl på 500 kkr eller så. Formen blir en skokartong med 27 grader sadeltak, i övrigt blir alla lösningar av enklast tänkbara modell.

Jag antar att i mitt fall borde byggfelsförsäkringen hamna på ca 10-12 tusen eller så, detta kanske äts upp av fördyrade kontrollansvariga samt kommunens arbetsplatsbesök?

Kort sagt, tycker ni en självbyggare som jag skall söka bygglov före eller efter maj nästa år med ovanstående förutsättningar?

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Hmmmmmmmmmmmmmmm,

Jag skall alltså bygga ett fritidshus, ca 105kvm byggarea + garage 37 kvm. Kommer att göra ALLT själv, förutom EL (saknar behörighet) och färdig betong till plattan (går för långsamt med tombola). Materialsatsen hamnar väl på 500 kkr eller så. Formen blir en skokartong med 27 grader sadeltak, i övrigt blir alla lösningar av enklast tänkbara modell.

Jag antar att i mitt fall borde byggfelsförsäkringen hamna på ca 10-12 tusen eller så, detta kanske äts upp av fördyrade kontrollansvariga samt kommunens arbetsplatsbesök?

Kort sagt, tycker ni en självbyggare som jag skall söka bygglov före eller efter maj nästa år med ovanstående förutsättningar?

/Anders
Redan innan det nya förslaget så finns möjlighet för självbyggare av fritidshus att söka dispens.
Det får du då göra hos kommunen - jag fick dispens 2007 för mitt fritidshus

/K
 
Anders_Nilsson skrev:
Hmmmmmmmmmmmmmmm,

Jag skall alltså bygga ett fritidshus, ca 105kvm byggarea + garage 37 kvm. Kommer att göra ALLT själv, förutom EL (saknar behörighet) och färdig betong till plattan (går för långsamt med tombola). Materialsatsen hamnar väl på 500 kkr eller så. Formen blir en skokartong med 27 grader sadeltak, i övrigt blir alla lösningar av enklast tänkbara modell.

Jag antar att i mitt fall borde byggfelsförsäkringen hamna på ca 10-12 tusen eller så, detta kanske äts upp av fördyrade kontrollansvariga samt kommunens arbetsplatsbesök?

Kort sagt, tycker ni en självbyggare som jag skall söka bygglov före eller efter maj nästa år med ovanstående förutsättningar?

/Anders
Fick dispens tidigare i år för vårt fritidshus, men det hängde på att den beräknade byggkostnaden låg under 10 prisbasbelopp. Så gör en egen kalkyl som du tror är realistisk och där det du "vill ha" ingår...sen gör du en kopia på den kalkylen där du kör osthyvel på alla poster, men fortfarande "rimligt"...t.ex. "Begagnat kök på Blocket - 5000 kr" osv...så du kommer ner under 10pbb (Ca 420 000).
Då finns det lagstöd för bygglovsgubbarna på kommunen att ge dig dispens.

Att budgeten sen hamnar 100 000 över när bygget är klart...ja, sånt händer ju;)

För övrigt så räknar jag tyvärr med att alla stämpelavgifter såsom obligatorisk certifierad KA, Kontrollmätningar, bygglovsavgift, bygganmälansavgift etc etc kommer uppgå till klart över 10% av hela vår byggkostnad. Aningen surt...så att åtminstonde slippa byggfelsförsäkringen är rätt skönt för självbyggare. Likaså med färdigställandeskyddet...
 
Redigerat:
Hej!

Pratade med kommunen, det visar sig att över 500kkr eller 80 kvm kräver de byggfelsförsäkring. Vet inte om jag har lust att rita om huset från 105kvm till 80 kvm för att spara 10 tusen, även om principen att aldrig betala till maffian väger tungt. Blir nog tyvärr att slanta upp en tia till Bostadsgaranti för detta legaliserade bedrägeri. Samt kanske rita upp huset ett regelfack :D när man ändå håller på.

Får i stället njuta av det faktum att man kan bygga så här stort med fritidsregler (typkod 211) så man i alla fall slipper bygga handikappbadrum och räkna på energiförbrukning.

Sedan trodde killen på kommunen inte att det går att bygga 105 kvm för 500kkr i materialsats. Jag hävdar att det är ett gränsfall (är också inne på att köpa begagnat på blocket etc) men eftersom dom ändå har en kvadratmeterregel är det liksom inte värt mödan.

Det är Varbergs kommun ifall någon undrar.

/Anders
 
Är det inte billigare att skaffa sig behörighet än att anlita en elektriker?
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Är det inte billigare att skaffa sig behörighet än att anlita en elektriker?
Skaffa sig och skaffa sig ...

Man behöver ju minst 4 års praktik för att kunna ta ut en behörighet ...
2 år ifall man läser elkraftingenjör på högskola.

Om det bara vore kurserna så hade du kanske rätt.

Nädu, tro inte att du ska kunna ta dig upp till frälset så lätt ... :D
 
Mikael_L skrev:
Man behöver ju minst 4 års praktik för att kunna ta ut en behörighet ...
Doh! :(
 
bad om att slippa med att det skulle vara ett lågprisbygge..men de ville ha en budget som inte kan vara färdig förrän jag vet husets exakta storlek och interiör som exteriör samt alla val av byggmaterial

nu har ju t o m bostadsministern yttrat sig att försäkringen är värdelös för alla byggen! och i synnerhet för egenbyggare där det t o m i paragraferna uttryckligen hänvisar till att försäkringen inte gäller för dem

el - det finns ju likström svagström som är möjligt på egen hand 48v max tror jag det är

enligt boverket har det beviljats anstånd för upp till 500 000 kr och ni ska verkligen tänka på vilka kostnader som ska räknas in - endast huset ej tomtmarksarbeten som sådan och ej takavvattningen har jag fått besked och inga papperskostnader samt tomtpris - utan för bygget som sådant

och ja det nya regelverket säger ju uttryckligen för egen byggaren och personal i egen regi - det innebär ju att du kan anlita privatpersoner för jobbet i stället för ett företag också antar i alla fall jag och det är ju inte möjligt med allt för mycket av dessa tjänster då det finns en begränsingsregel även för detta i skattelagstiftningen
 
ulmus, kör Du på med en kalkyl på 459.000, om gränen nu skall vara 500.000. Det är ju Din beräkning man får gå efter, och ingen annans. Att bygget drog iväg med några hundra tusen fram till slutbesiktningen, om några är, kan man inte lasta dig för, då du knappast kan påverka det rådande kostnadsläget i landet.

Jag påbörjade mitt bygge för några år sedan, och angav priset till 376.000, fick ändå köpa en byggfelsförsäkring 12` . Inför byggstarten hade då den nytillträdde tjänstemannen på byggkansliet (en aktiv politiker M) ifrågasatt om det verkligen gick att bygga ett sådant hus för de pengar som angavs, och ringt till försäkringsbolaget och ställt frågor. Jag ringde också dit, för att undra vad som står på (Bogaranti) nä det var inga fel, utan skulle bygget kosta mer, har man 6 månader på sig efter slutbesiktning, att anmäla detta till försäkringsbolaget, men i mitt fall kommer det inte att föränra något, då de 12.000 jag betalt, täcker en produktionskostnad på 1 mille , tror jag det var.
Kanske lite sidan om, men kolla vilka vägar som finns att gå, i ett försök att unvika bli plockad på pengar, då ditt bygge är ett budgetbygge, Vem vet, när ditt hus står klart, kanske de 500` höjts = alltid dumt att betala något i förskott..........
 
ulmus skrev:
bad om att slippa med att det skulle vara ett lågprisbygge..men de ville ha en budget som inte kan vara färdig förrän jag vet husets exakta storlek och interiör som exteriör samt alla val av byggmaterial
Jag lyckades också krångla mig från försäkringen på min sommarstuga. Men först ville handläggaren på kommunen ha en superdetaljerad kalkyl, specad ner till handdukshängarna i duschen. En sån kalkyl hade varit helt orimligt att åstadkomma, ens om jag hade velat. Efter lite skriftväxling där jag hävdade att jag skulle köpa in material efterhand så slapp jag försäkringen till slut.
 
För fritidshus kan kommunen avgöra att man inte kräver försäkringen, men för nybygge av bostadshus slipper man inte även om det kostar under 10 prisbasbelopp.
 
Mikael_L skrev:
I nya PBL har det lagts till en möjlighet att slippa byggfelsförsäkringen.
Detta kommer endast gälla när byggherren bygger 100% helt själv, i kommuner där man väljer att tolka lagen så strängt som möjligt.
Hur kommuner som vill vara sina invånare och skattebetalare lite mer till lags kan tolkningen bli aningens snällare ... kanske ...
Vart har du sett det?
 
Fritidshus är inte per automatik undantagna. Det handlar ändå om vilken summa bygget kommer kosta.

För alla som funderar på om ni ska söka bygglov före eller efter 2:maj. Kolla med kommunen vad det skullekosta enligt dagens taxa och be domkolla vad det kostar mot den taxa somkommer 2.a maj.
 
Men det är lite tidigt att fråga nu. Tror inte många kommuner har fastsatt den nya taxan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.