Hej!

Fick vårt golv split och lackerat precis och i sinhelhet ser det bra ut men på vissa ställen ser det ut som att det droppat lack samt ojämlikheter i färg längs väggarna.

Vi anlitade en företagare att göra jobbet och jag undrar hur mycket ojämlikheter man ska acceptera?

Han har även råkat köra in slipmaskinen i den nymålade väggen.....

Mvh
 
  • Närbild av trägolv med ljusa fläckar och ojämlikheter i lacken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med ojämnheter, lackfläckar och färgskillnader närmast väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv nära en tröskel med synliga färgskillnader och droppar av lack längs kanterna. Golvets yta verkar lackad men ojämn vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylackat trägolv visar ojämnheter i färg och droppar av lack, speciellt mot väggen. Ljusa träplankor med en vit sockel syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat och lackerat trägolv med synliga ojämnheter i färg längs väggarna, samt en skada där slipmaskinen har träffat den nymålade väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen slipat och lackerat trägolv med synliga droppar av lack och ojämlikheter i färg längs väggarna. Repor på nyinstallerad golv bredvid en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad nymålad vit vägg vid golvlisten med märken av en slipmaskin och ojämn färg längs kanten. Golvet har nyligen blivit slipat och lackerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvlister och vägg med märken från en slipmaskin, ojämlikheter i lack och färg på väggen nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger firman som gjort jobbet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Vad säger firman som gjort jobbet?
Han säger att det är mycket svårt att förbättra nyansskillnader i efterhand och att han är beredd på att skriva av ett par tusen på fakturan.

Väggen var inte hans fel. Vilket vi kunde bekräfta genom tidigare bilder. Där emot uppstod det en reva på kylskåpet som inte fanns där innan han utförde arbetet.
 
Y yoopapa skrev:
Han säger att det är mycket svårt att förbättra nyansskillnader i efterhand och att han är beredd på att skriva av ett par tusen på fakturan.

Väggen var inte hans fel. Vilket vi kunde bekräfta genom tidigare bilder. Där emot uppstod det en reva på kylskåpet som inte fanns där innan han utförde arbetet.
Så ditt påstående om att golvsliparen hade kört in med maskinen i väggen var helt fel?
Skadorna på väggen som du visar upp flera bilder på var gamla skador och inget som golvsliparen hade orsakat?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Så ditt påstående om att golvsliparen hade kört in med maskinen i väggen var helt fel?
Skadorna på väggen som du visar upp flera bilder på var gamla skador och inget som golvsliparen hade orsakat?
Det var precis det jag skrev :)

Precis flyttat och det har varit mycket renovering under kort tid.
 
Får du kompensation för det du är missnöjd över så finns det väl inte så mycket mer man kan göra? Du kan såklart kräva att hela jobbet görs om men om företagaren vägrar och det blir rättssak så blir det ju långrandigt. Dylika nyansskillnader och "missar" ser man bara när det är nygjort. Gör man klart allt och får in möbler och mattor så är det snart bortglömt.....
 
  • Gilla
yoopapa
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Får du kompensation för det du är missnöjd över så finns det väl inte så mycket mer man kan göra? Du kan såklart kräva att hela jobbet görs om men om företagaren vägrar och det blir rättssak så blir det ju långrandigt. Dylika nyansskillnader och "missar" ser man bara när det är nygjort. Gör man klart allt och får in möbler och mattor så är det snart bortglömt.....
tack för svar!
 
R
Nej man har inte rätt att kräva att hela jobbet görs om det blir oskäligt dyrt för som små skadorna/skillnaderna..
Nedsättning av pris hade jag sett som en bra deal..
 
  • Gilla
yoopapa
  • Laddar…
Hur stor golvyta?

Svårt att säga hur ”störande” det är baserat på enskilda närbilder.

Det kommer iaf att synas mindre mot väggarna när listerna kommer på, sen kommer det in möbler och kanske någon matta.

Tror inte att ni kommer att tänka på det med tiden, så några tusingar av på fakturan kanske blir en bra kompensation.
 
  • Gilla
yoopapa
  • Laddar…
Nu kanske nyansskillnaderna är tydligare i verkligheten, än på bild. Men enligt det jag ser finns ingenting att anmärka på. För det första är det trä, som är ett levande material, med naturliga skiftningar. För det andra är det ett antal år gammalt och har utatts för både solljus och ojämnt slitage. För det tredje är golvslipning ett hantverk, och ingen exakt vetenskap. Resultatet kan därför skifta, hur skicklig man än är.
Det som ser ut som droppar, kan vara små ställen där det har sugit ojämnt också.
Att han faktiskt erbjuder dig avdrag tycker jag faktiskt var väldigt snällt.
 
  • Gilla
Jensa86 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej man har inte rätt att kräva att hela jobbet görs om det blir oskäligt dyrt för som små skadorna/skillnaderna..
Nedsättning av pris hade jag sett som en bra deal..
kräva kan man alltid göra men drar man det till sin spets riskerar man ju att utgången blir den du nämner.
 
  • Gilla
yoopapa och 1 till
  • Laddar…
Y yoopapa skrev:
Det var precis det jag skrev :)

Precis flyttat och det har varit mycket renovering under kort tid.
Nej, det du skrev var först att golvsliparen hade kört in i väggen med sin maskin.
VIlket visade sig var en 100 %-ig lögn.
Svårt att veta vad mer som är lögn när yoopapa skriver.
 
Y yoopapa skrev:
Det var precis det jag skrev :)

Precis flyttat och det har varit mycket renovering under kort tid.
"Han har även råkat köra in slipmaskinen i den nymålade väggen...."

Bäst att påminna yoopapa om vad han skrev!
 
F
lunnabo lunnabo skrev:
"Han har även råkat köra in slipmaskinen i den nymålade väggen...."

Bäst att påminna yoopapa om vad han skrev!
Du har nån form av diagnos eller har gubbrussinet bara otroligt dåligt ölsinne så här mitt på dagen? Har du läst inlägg #3?
 
  • Gilla
yoopapa och 1 till
  • Laddar…
F
lunnabo lunnabo skrev:
fsn måste ha svåra besvär med sin syn.
Inget "gubbrussin" på mig inte fast jag är flera år inne på mitt 7:e decennium!
Att trådskaparen i sitt tredje inlägg gör en dålig pudling ändrar inget av att hans trådstart var lögnaktig.
Jag har förstått att du är extremt egenkär och övertygad om din egen förträfflighet på ett komiskt och rätt sjukligt och skrämmande sätt, jag står dock fast vid gubbrussin. En pudel följer vanligtvis på ifrågasättande och kritik efter att någon är överbevisad eller svårt trängd, lite det du borde ha haft förstånd till i tex https://www.byggahus.se/forum/threa...skt-och-moraliskt.522409/page-34#post-5834235

Det TS gör i inlägg #3 är inget annat än en oskyldig korrigering så ta och lugna ner dig.
 
  • Gilla
yoopapa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.