När jag har kört flyttlass för vänner så har jag alltid åkt med volymgrejer så jag har inte gått över 650 kg lastvikt i de fallen.
Och när jag har kört hem grus så har hjullastaren en viktgivare på skopan för att debitera rätt. Men absolut så säger föraren "-Hoppsan!" i stort sett varje gång vilket innebär en överlast på 50-200 kg. Gissningsvis. Mängden silt och fukt gör det nästan omöjligt att veta.
Däremot den gång det var mest överlast var när vi köpte gödsel. Bonden lastade glatt gå med minigrävaren och jag var tvungen att pilla med telefonen/plånboken en kort stund. Då hittade bonden lite blött bottengojs... Och det var bra mycket tyngre än resten! Fördel: fast pris per släp. Nackdel: gissningsvis 500 kg överlast (typ 80%) samt en gnagande oro för att få däcksprängning på grusvägens potthål eller på vägen och sitta fast med sjuka mängder gödsel i solen.
Å andra sidan så är det ett generiskt bromsat släp med presenningslock, så det ser väldigt anonymt ut.
Så jag ställer mig bland de som säger ett lagligt (ner)typat släp med överlast är bättre utgångspunkt än ett släp du inte ens får lov att koppla till bilen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Det är självklart för de flesta att 2.5 kubikmeter ved väger bra mycket mer än 540 kg.
Det beror på vilken ved det är och om veden är torr eller inte.
T.ex. gran och tallved väger torkad runt 430kg per fastkubik. 2,5m stjälpt blir då ungefär 2,5 X 430 X 0,5 = 537,5kg, alltså inte mer än 540kg. Björkved väger ju lite mera och våt ved väger nästan det dubbla däremot.

Tror inte alls det är självklart för de flesta, det var ju inte självklart för dig åtminstone.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
sunnis
M Markarbetaren skrev:
Okej, det verkar som att lagen säger nej. Om vi pratar påföljd då istället. Min andra bil får dra 1500kg lagligt men den är tvåhjulsdriven, blir det snö är det ju trevligare med fyrhjulsdrift men då väger ekipaget 80kg för mycket, på pappret iaf.

Men vad blir påföljden om man blir stoppad med ett 1500kg släp på 2080kg-bilen? Olovlig körning? Kontra köpa ett 1400kg släp och lasta till totalvikt 1500kg och åka för övervikt? Släpet är samma, med 1500kg axel, bara registreringen som skiljer.

Körkort med utökad behörighet orkar jag inte greja med.
Det blir olovlig körning, skulle du vara inblandad i en bilolycka så kan det även bli en knepig situation rent ekonomiskt med försäkringsbolaget. Blir du stoppad av polisen så kommer du inte heller iväg igen då du blir av med körkortet.

B96 är ju endast en uppkörning med låga krav, det är inte särskilt komplicerat och ger god marginal för de flesta kombinationer.
 
Som sagt var; Skaffa BE så är det bruttovikten som räknas istället. Du kommer ändå att behöva det om några år när du byter till en elbil som väger 2,5 ton.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
sunnis
useless useless skrev:
Som sagt var; Skaffa BE så är det bruttovikten som räknas istället. Du kommer ändå att behöva det om några år när du byter till en elbil som väger 2,5 ton.
ja precis, även om man typar ner släpkärran 100kg för att få kombinationen laglig så är sannolikheten stor att man upptäcker att den nya bilen eller bilen man vill ha eller vill byta till inte får dra släpet ändå.

Har man B kort så får man hålla sig till obromsade lätt-släpen på 750kg, dessa får man alltid dra som B-bilist. Kombinera bromsade släp på B-kort idag börjar bli rätt svårt.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Japp, vår stora bil med 4-drift får dra 1120 kg med B och 1850 kg med utökat B. Lillbilen med framhjulsdrift får dra 1350 kg med B.
Vilken som är säkrast att dra ett 1350 kg hästsläpa behöver vi inte fundera på.:thinking:
 
sunnis sunnis skrev:
Har man B kort så får man hålla sig till obromsade lätt-släpen på 750kg, dessa får man alltid dra som B-bilist.
Tyvärr stämmer inte det heller. Förvånansvärt många bilar har en "Max släpvikt, obromsad" som är lägre än 750 kg.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
sunnis
useless useless skrev:
Tyvärr stämmer inte det heller. Förvånansvärt många bilar har en "Max släpvikt, obromsad" som är lägre än 750 kg.
Man får alltid dra den kombinationen med B-kort så länge släpkärran är lätt, även om totalvikten överstiger 3,5T. Då behöver man inte direkt fundera. Ett undantag som är lite knepigt är när totalvikten är mer än halva bilens totalvikt så är det Max 40km/h.

Sen så får man ju såklart inte överlasta, men det gäller alla kombinationer. Bruttovikten behöver vara inom gränserna.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Japp, vår stora bil med 4-drift får dra 1120 kg med B och 1850 kg med utökat B. Lillbilen med framhjulsdrift får dra 1350 kg med B.
Vilken som är säkrast att dra ett 1350 kg hästsläpa behöver vi inte fundera på.:thinking:
Ja det blir lite uppåt väggarna ibland. Min Golf Alltrack med 4wd får dra 2000kg men bara 1420kg på B. Volvon, framhjulsdriven, får dra 1500kg som mest på kroken och samma med B. Det känns ju lite emotsägande samtidigt som man har förståelse för att man måste ha en gräns för hela ekipagets vikt. Å andra sidan får jag köra personbil som väger mer än 3,5 ton:thinking:
 
sunnis
M Markarbetaren skrev:
Ja det blir lite uppåt väggarna ibland. Min Golf Alltrack med 4wd får dra 2000kg men bara 1420kg på B. Volvon, framhjulsdriven, får dra 1500kg som mest på kroken och samma med B. Det känns ju lite emotsägande samtidigt som man har förståelse för att man måste ha en gräns för hela ekipagets vikt. Å andra sidan får jag köra personbil som väger mer än 3,5 ton:thinking:
Reglerna är ju vad de är men det verkar som man kommer inom snar framtid öka totalvikten från 3500kg.

Personligen tycker jag släp alltid ska vara behörighetskrävande som det är i många länder. BE/B96 är inte heller någon särskilt betungande utbildning, så slipper man dessutom alla kombinationsproblem och strul med polisen.
 
Var har du hört/läst om att öka totalvikten? Är det utifrån elbilarnas vikter?
 
sunnis sunnis skrev:
Reglerna är ju vad de är men det verkar som man kommer inom snar framtid öka totalvikten från 3500kg.

Personligen tycker jag släp alltid ska vara behörighetskrävande som det är i många länder. BE/B96 är inte heller någon särskilt betungande utbildning, så slipper man dessutom alla kombinationsproblem och strul med polisen.
Har för mig att det blev avslag på det förslaget
 
M Markarbetaren skrev:
Jag tror faktist att du har fel där! Att uppskatta vikt, utan att väga, mäta, räkna, är nog svårt för dom flesta. Ta bara som exempel när folk hämtar grus och sand på sina kärror, dom flesta har ingen susning om vad det dom lastat på kärran väger.
Du missade att det var samma person som klyvt veden som lastat den.
Normalt sett så klyver man veden innan den torkat.
Dessutom så får man en uppskattning av vikt när man hanterar veden.
Så inte precis jämförbart med lastning av grus.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag tror faktist att du har fel där! Att uppskatta vikt, utan att väga, mäta, räkna, är nog svårt för dom flesta. Ta bara som exempel när folk hämtar grus och sand på sina kärror, dom flesta har ingen susning om vad det dom lastat på kärran väger.
Stor skillnad mellan att hämta grus och sand då det nästan alltid blir lastat på släpet av maskin jämfört med att först klyva all veden själv och sedan lasta den.
Du får lite mer känsla för vikten när du har hanterat varenda vedklabbe själv så vidhåller att jag har rätt i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.