Jag tänker skaffa en eller ev två borrmaskin MED sladd
- en normalstor och ev även en riktigt stor (borrhammare
...) - har redan en fin (tycker jag i vart fall) Makita BHP458
utan sladd - tänkte Blå Bosch kunde vara bra - har en sån
stor vinkelslip (GWS 26-230 LVI) jag gillar - det är GBM de
heter - Blå Bosch borrmaskinerna med sladd alltså, eller?

Bara att shoppa runt efter den (de) dyraste modellerna och
sedan leta efter det billigaste priset på dessa, eller :) ?

MVH
 
Redigerat:
Tackar - jag har en Makita redan utan sladd så då är det
väl inte fel med en till med sladd - jag tänkte mig alltså
en "vanlig" borrmaskin samt ev en fet för bilning mm -
borrhammare alltså - men lite mindre än de riktigt stora
Hilti grejorna ... . Men det som är mest angeläget är en
vanlig borrmaksin ... slag det vill man väl ha eller ... vad
skulle poängen vara att vara utan? (Annars kan man väl
inte borra i sten,betong mm eller hur?)

Bosch verkar ha mindre effekt vilket det ju knappast kan
vara ngn större mening med då det är nätmaskiner ... .

Alla olika artikelnummer vekrar vara ngn slags avsiktlig för-
virring skapad av tillverkarna - det finns ju typ 100 olika Ma-
kita osv ... . Vad med --->>> Makita DP4003 <<<--- den
verkar ju vara dyrast så kanske bäst, eller :) ?
 
C
palbin skrev:
Annars kan man väl inte borra i sten,betong mm eller hur?
Då plockar du väl fram borrhammaren?
Eftersom du ändå inte är ute efter en "stor" borrhammare föreslår jag att du satsar på en bra stark mindre universalmaskin så klarar du dig bra med en borrskruvdragare för småjobben. Själv har jag en Hilti TE-6C som du med lite tur kan hitta för riktigt bra pengar särskilt om du kollar på bättre begagnat. Visst, den är lite större än en vanlig borrmaskin, men inte mycket tyngre och extremt trevlig att jobba med även för mindre jobb.
 
Borra betong är inte kul med slagborr. En borrhammare är mycket bättre till det.
 
En slagborr är inte rolig att använda till sten/betong/tegel. En Borrhammare är en dröm att jobba med i jämförelse.

Men vi kan börja med ditt behov, hur ofta och hur stora hål brukar du borra?
 
Alltså - är det inte slag på alla borrmaskiner så gott som -
hammarsymbolen - eller har jag missförstått det?
 
Jo, många har det i vart fall. Men borrhammare och slagborrmaskin är inte samma sak.

En borrhammare är otroligt mycket mer effektiv att borra i sten och betong med än den bästa slagborrmaskin. Men slagborrmaskinen är mer allround.
 
Ahaa - så om jag ändå skaffar en borrhammare kan jag
likaväl skippa slagfunktion på borrmaskinen?

(Speciellt då jag redan har en ganska high-end Makita
batteriborrmaskin med slagfunktion ... .)

Jag vill ha en FIN borrmaskin :) - lite är det oxå för att
det är roligt med fina grejer och att om man köper ngt
halvfint är det lätt man ganska snart börjar sukta efter
ngt finare ... .
 
palbin skrev:
Ahaa - så om jag ändå skaffar en borrhammare kan jag
likaväl skippa slagfunktion på borrmaskinen?
Yep! :)

Det du ska hålla koll på är slagenergin (Joule), ju mer ju bättre borrar den. SDS-fäste är nog standard på de maskinerna. Det ska du ha i vart fall.

Jag har köpte en Hitachi DH24PC3 för några år sedan och är grymt nöjd med den. Tror den har 3,9 Joule.
 
palbin skrev:
Ahaa - så om jag ändå skaffar en borrhammare kan jag
likaväl skippa slagfunktion på borrmaskinen?
Fast det blir väldigt begränsat urval om man ska utesluta alla borrmaskiner som har slag. Slaget får man mer eller mindre på köpet. Dessutom är det bra till puts och tegel. Väldigt stor risk att man slår sönder (spräcker) tegelstenarna om man borrar i tegel med borrhammare. Till detta är det bättre med slagborrmaskin. Till betong och sten ska man däremot tveklöst ha en borrhammare.
 
C
Eld skrev:
Dessutom är det bra till puts och tegel. Väldigt stor risk att man slår sönder (spräcker) tegelstenarna om man borrar i tegel med borrhammare. Till detta är det bättre med slagborrmaskin.
Jag har borrat hundratals hål av varierande dimension i tegel och genom puts med borrhammare med perfekt resultat och aldrig råkat ut för att en tegelsten spruckit eller känt att det skulle finnas någon tendens eller risk för detta.

Så min erfarenhet är att en bra/lämplig borrhammare lämpar sig alldeles utmärkt för håltagning i tegel och puts. När det gäller puts är min erfarenhet att maskinen äter sig igenom putsen med enbart rotation och hammaren slår in först när borret möter betydligt hårdare material.

Det kan förstås bero på borrhammarens och borrets egenskaper, men att säga generellt att det är slagborrning som gäller i tegel håller jag inte med om. Tvärtom skulle jag inte vilja ge mig på att t.ex. borra ett 20 mm hål genom 40cm tegel med en slagborrmaskin.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.