Min gamla Glapp & Smäcker skrek högt igår, nu är tillslut dags att byta ut den mot något annat.
Har redan slagborr och betonghammare i andra maskiner så det behövs inte på denna.

Krav:
Skall vara 230V,
43 mm hals för att kunna fästa i stativ.
Min 13 mm chuck.
Steglöst reglerbar hastighet, gärna med två växlar, skall även kunna låsas på i valfri hastighet (B&D'n gick bara att låsa på full fart - ingen höjdare i stativ och stor borr).


Vad finns det? Några erfarenheter?

Har hittat Bosch GBM132RE2 för 149£ hos FFX ,
http://www.ffx.co.uk/tools/product/...2 re2 2 variable speed rotary drill 240v 550w

Makita DP4011/2 för 117£, http://www.ffx.co.uk/tools/product/0088381084901 DP4011 2 MAKITA DP4011 240V 13MM ROTARY DRILL

550W mot 720W men Boschen är snyggare :surprised: ...

Några erfarenheter av dessa, går det att låsa avtryckaren i valfri hastighet? Andra förslag?
 
Mikael_L
Boschen ser jättefin ut *dräggel*, det håller jag med om.

Men jag tycker den har lite fegt varvtal på högväxeln. Där tycker jag Makitan är bättre.

Ärligt talat skulle jag själv vilja att en tvåväxlad maskin för mig borde ligga på 600-800 RPM på låg och 2500-3000 på hög.

Och varför så lågt är för att vara bättre med hålborrar och betongvispar.

edit:
Tja, av dom där två så tror jag att jag nog valt makitan trots allt.
Den ser lite kortare ut också = fördel.
 
Var och klämde på Boschen hos Swedol på lunchen (2995:), den kändes stor och klumpig, dessutom snyggare på bild än i verkligheten så det lutar åt Makitan. Makitan från FFX, 1455:- ink frakt, 1444:- om jag hämtar direkt från Proffsmagasinet med rätt stickkontakt färdigt :).

Då är egentligen bara frågan om Hornbach eller Bauhaus har denna modell för prisgarantins skull ...

Swedol hade förresten en drive på Bosch GBH 2-24D borrhammare, 1619:- istället för 2494:- (ink moms) om ngn är på jakt efter dyligt.
 
Har själv funderat på Makitan, finns hos Toolab för 1379 med fri frakt.
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
BTO skrev:
Har själv funderat på Makitan, finns hos Toolab för 1379 med fri frakt.
Bra tips. Tyvärr är de 55:- dyrare på en Systainer 2'a och framför allt inte lådan på lager. Även Proffsmagasinet kör med fri frakt så jag slipper köa in till och ut från stan :)

Hittade inga bra borrsatser hos Toolab, bara en massa lösa borr, som jag tänkte lägga på nu när jag i alla fall skaffar en ny maskin.

Proffsmagasinet har Bosch HSS-R 1-13mm för 525:- eller HSS-G 1-13mm för 936:-. Mycket för borrar men i långa loppet har nog julas och andra budget borrar kostat mer per hål om Bosch borrarna håller vad dom lovar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.