Jo det vet jag, men vad innuti skiljer. Jag tror det bara är etiketten.
Jag konstruerar elektronik så jag är mera intresserad vad som finns innuti och dess verkan.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Jo det vet jag, men vad innuti skiljer. Jag tror det bara är etiketten.
Jag konstruerar elektronik så jag är mera intresserad vad som finns innuti och dess verkan.

Prototypen
Mig veterligt skiljer inget inuti mer än den fysiska placeringen av ansutningarna, men det är av betydelse för testfunktionen så att den funkar riktigt. Speciellt viktigt om man använder en 4-polig tvåpoligt!
 
prototypen skrev:
Tror inte barnet behöver gummistövlar, räcker med ett normalt torrt bostadsrum, kanske undantaget linoleummatta på golvet.

Prototypen
Säkert! Finns nog många fall som är 'tillräckligt isolerad'.
 
sverre skrev:
Mig veterligt skiljer inget inuti mer än den fysiska placeringen av ansutningarna, men det är av betydelse för testfunktionen så att den funkar riktigt. Speciellt viktigt om man använder en 4-polig tvåpoligt!
Testfunktionen brukar ligga mellan de yttre anslutningarna om jag minns rätt. En resistor dimensionerad för 'rätt' felström kopplar förbi summaströmstrafon. Teoretiskt borde det vara möjligt att tillverka en jfb som kan leda förbi vilken anslutning som helst men det kanske är överarbetat?
 
S
sverre skrev:
Titta hur en JFB är uppbygd, alla strömmar går genom samma spole, så att alla strömma jämförs samtidigt, men jfb har inte koll på vilka som går vart, och det är ju inte intressant heller!
Det bär emot nåt så fruktansvärt att medge det men inte ens jag kan allt! Jag ger mig! :surprised:
 
sawsaw skrev:
Det bär emot nåt så fruktansvärt att medge det men inte ens jag kan allt! Jag ger mig! :surprised:
Finns den människan överhuvudtaget som kan allt? ;-)
 
Mikael_L
Nä ingen människa, men dock Google ... :D :D

I en felfri elanläggning utan läckströmmar till jord är summaströmmen i fasledare och neutralledare lika med noll. Om man låter fasledarna och neutralledaren passera igenom en summaströmtransformator så kan man kontrollera om det uppstår någon läckström till jord. Om det uppstår en läckström, som inte passerar igenom summaströmtransformatorn, så induceras en spänning i sekundärlindningen som genom en mekanism bryter fas- och neutralledare.
 
  • jordfbryt.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.