Jordfelsbrytaren skyddar mot jordfel oavsett om uttaget eller apparaten är skyddsjordat eller inte.

Likväl kan vi få dödlig ström i både skyddsjordade och icke skyddsjordade utag med jordfelsbrytare. Kopplar vi in kroppen mellan fas och nolla så hjälper ingen JFB.

Det lilla barnet som stoppar 2 st strumpstickor i hålen kommer troligen att få allvarlig kroppsskada, oavsett jordning och jordfelsbrytare.

Prototypen
 
Fast det fanns väl en tid då en jordfelsbrytare enbart monitorerade ström som flöt genom skyddsjorden. Därav kanske namnet?

Det vi har idag dag heter väl "personskyddsautomat"eller något likande?
 
Åh fasen, det visste jag inte att det fanns sådana manicker förr. Fast namnet stämmer ju även nu, det är ju alltid till jord strömmen går om den inte går tillbaka i fas eller nolla.
 
En personskyddsautomat har jag fått förklarad för mig är en säkring med inbyggd jorfelsbrytare.

För något år sedan tror jag det var så hade någon en fråga här om varför jordfelsbrytaren han hade fått inkopplad löste ut när han körde spisen för fullt. Visade sig (efter undersökning här på forumet) att elektrikern som varit där hade kopplat in en 10A personskydddsautomat på hela lägenheten istället för en jfb. Den elektrikern började sedan med att bestämt hävda att någon kombinerad säkring och jfb existerade inte, finns inte att köpa. Killen hade till slut tvingat honom att läsa instruktionsbladet som var med "apparaten". Det var som f..n sedan fick han det korrigerat.
 
Njae Gravedigger, nu tror jag du har fel. En sådan manick skulle ju kunna lösa ut för att cirkulationspumpen är ansluten till både vattenrör och elsystem.

Jordfel kommer nog från felström till jord och jord behöver inte vara skyddsjord utan allt annat som leder ström tillbaka till transformatorstationen. Allt är jordfelsbrytare men en 30 mA är en personskyddsautomat.

Prototypen
 
Stämmer bra det. Den där lägenheten med10A:n kommer jag ihåg
 
hempularen skrev:
En personskyddsautomat har jag fått förklarad för mig är en säkring med inbyggd jorfelsbrytare.

För något år sedan tror jag det var så hade någon en fråga här om varför jordfelsbrytaren han hade fått inkopplad löste ut när han körde spisen för fullt. Visade sig (efter undersökning här på forumet) att elektrikern som varit där hade kopplat in en 10A personskydddsautomat på hela lägenheten istället för en jfb. Den elektrikern började sedan med att bestämt hävda att någon kombinerad säkring och jfb existerade inte, finns inte att köpa. Killen hade till slut tvingat honom att läsa instruktionsbladet som var med "apparaten". Det var som f..n sedan fick han det korrigerat.
Personskyddsautomat eller personskyddsbrytare? Olika tillverkare kanske kallar de för olika saker?
 
prototypen skrev:
Njae Gravedigger, nu tror jag du har fel. En sådan manick skulle ju kunna lösa ut för att cirkulationspumpen är ansluten till både vattenrör och elsystem.

Jordfel kommer nog från felström till jord och jord behöver inte vara skyddsjord utan allt annat som leder ström tillbaka till transformatorstationen. Allt är jordfelsbrytare men en 30 mA är en personskyddsautomat.

Prototypen
Det kan vara så att jag har fel prototypen. Vi pratar om jag har rätt sent 80-tal eller tidigt 90 tal och utrustning för byggström/ mobil strömförsörjning.

Men, en sak förstår jag inte hur du menar. Varför skulle en sådan lösa ut i högre grad i cirkulationspumps exemplet? Funktionen är ju lika avseende ström via skyddsjorden.
 
Mikael_L skrev:
Men jag påminner mig också om de olika ggr som det verkar som att elektrikerstud använder det här forumet för att få svar på sina frågor, med risk för att dom då lär sig helt fel, då svaren kan ha väldigt skiftande "kvalitet"
QUOTE]

Hejsan
Själv är jag elektriker studerande detta forum är bra men det finns många
kockar här så det finns bara en kille som verkar kunna sin sak här och det är SAWSAW, annars så frågar jag min lärare istället.

Enligt mitt tycke så är nog kan nog killarna ute på bygget kan mer än sin chef
som sitter med sin AB behörighet på kontoret.
 
prototypen skrev:
Likväl kan vi få dödlig ström i både skyddsjordade och icke skyddsjordade utag med jordfelsbrytare. Kopplar vi in kroppen mellan fas och nolla så hjälper ingen JFB.

Det lilla barnet som stoppar 2 st strumpstickor i hålen kommer troligen att få allvarlig kroppsskada, oavsett jordning och jordfelsbrytare.
Är ju sant om personen är tillräckligt isolerad från 'jord' så att det inte läcker >30mA den vägen. Tex om man har gummistövlar på sig.

Det finns faktiskt en härledning till just namnet 'jordfelsbrytare'. Ett felfall som jordfelsbrytaren skall skydda mot är just jordfel. Antag att skyddsjorden i en apparat är felaktig/trasig och att en utsatt del blir strömförande. Hade jordningen varit intakt skulle säkringen löst ut. Nu sätter en person handen på den utsatta delen och kommer omedelbart att få ström genom kroppen om inte just 'jordfelsbrytaren' går in och kopplar ur.
 
sawsaw skrev:
Njae, fasströmmarna jämförs nog inte med varandra utan summaströmmen i faserna jämförs med strömmen i neutralledaren. Vid för stor differens = switch off!
Titta hur en JFB är uppbygd, alla strömmar går genom samma spole, så att alla strömma jämförs samtidigt, men jfb har inte koll på vilka som går vart, och det är ju inte intressant heller!

Anledningen till att man måste koppla N-ledaren rätt är att test-funktionen ska funka, för det är en riktig testfunktion som leder av en fel.ström på "fel" sida om jfb så att den löser!
 
gravedigger skrev:
Men, en sak förstår jag inte hur du menar. Varför skulle en sådan lösa ut i högre grad i cirkulationspumps exemplet? Funktionen är ju lika avseende ström via skyddsjorden.
Vagabonderande strömmar har du kanske hört talas om, jag har en sådan i mitt ventilationsaggregat som ligger på träbjälklag, vet inte hur den strömmen tar sig fram men den är uppmätt.

Prototypen
 
pefo skrev:
Är ju sant om personen är tillräckligt isolerad från 'jord' så att det inte läcker >30mA den vägen. Tex om man har gummistövlar på sig.
Tror inte barnet behöver gummistövlar, räcker med ett normalt torrt bostadsrum, kanske undantaget linoleummatta på golvet.

Prototypen
 
sverre skrev:
Titta hur en JFB är uppbygd, alla strömmar går genom samma spole, så att alla strömma jämförs samtidigt, men jfb har inte koll på vilka som går vart, och det är ju inte intressant heller!

Anledningen till att man måste koppla N-ledaren rätt är att test-funktionen ska funka, för det är en riktig testfunktion som leder av en fel.ström på "fel" sida om jfb så att den löser!
Jag har en intressant undring, vad skiljer en jordfelbrytare med nollan till vänster från en med nollan till höger om testfunktionen är smart kopplad, är det bara etiketten?

Prototypen
 
prototypen skrev:
Jag har en intressant undring, vad skiljer en jordfelbrytare med nollan till vänster från en med nollan till höger om testfunktionen är smart kopplad, är det bara etiketten?

Prototypen
Det är hur lätt det ska vara att ansluta en fasskena i en normcentral till den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.