Hej!
En okunnig fråga. Har köpt en byggcentral med jordfelsbrytare till garaget som jag bl.a. kopplar in en äldre trefas rikthyvel till. Hyveln saknar nolledare, enbart 3 faser + jord. Om nollan saknas till hyveln funderar jag på om jordfelsbrytaren praktiskt har någon funktion eller ej i detta fall?
Jesper
 
Den fungerar utan att lasten har nån nolla, skulle det läcka ström till jord löser den.
 
Tack för svar!
 
Men hur funkar det för apparater utan jord då?
Jag fick en 4-polig "personskyddsautomat" (det är väl en vanlig jfb??) moterad i elcentral av en elektriker som verkade tyvärr rätt osäker och nyutexaminerad, och han menade att bara jordade uttag är skyddade. Om jag alltså stoppar fingret i ett ojordat uttag får jag en kyss.

Har inte jfb:s någon lastbalansering för den typen av situationer?
Kom av misstag i kontakt med en ledning när en kompis renoverade sitt hus för några år sedan, och då löste det ut direkt.
 
ST1 skrev:
Men hur funkar det för apparater utan jord då?
Jag fick en 4-polig "personskyddsautomat" (det är väl en vanlig jfb??) moterad i elcentral av en elektriker som verkade tyvärr rätt osäker och nyutexaminerad, och han menade att bara jordade uttag är skyddade. Om jag alltså stoppar fingret i ett ojordat uttag får jag en kyss.

Har inte jfb:s någon lastbalansering för den typen av situationer?
Kom av misstag i kontakt med en ledning när en kompis renoverade sitt hus för några år sedan, och då löste det ut direkt.
JFB mäter summaströmmen mellan faserna och nollan vilket gör att den ström som inte går tillbaka genom JFB är så kallad läckström och när den överskrider visst värde beroende på vilken typ av jfb man valt så löser jfb. Detta gör att JFB fungerar oavsett om du har jordat eller inte jordat.
 
Mikael_L
Men nå är det väl illa att en, iofs nyutbildad, elektriker inte vet det...
Jag är inte elektriker, men vet att jfb skyddar vare sig man har jordat eller ojordat.

JFBn kollar att det är samma ström som går ut på fasen som kommer tillbaka i nollan, så fort detta inte stämmer (med 30mA) så löser den ut.
Enda gången jfb inte löser ut det är om man skulle komma åt så olyckligt att man får fasen i "ena handen och nollan i andra handen" samtidigt som man är såpass isolerad från omgivningen att det inte går 30mA den vägen. Då ser man endast ut som en last, t.ex. ett element med låg W, för JFBn.

Trefas fungerar i princip likadant, men då jämförs alla faser med varandra samt nollan, så att det totalt vid varje ögonblick ska vara balanserat = ingen läckström.
 
  • Gilla
Amrich
  • Laddar…
Mikael_L
Och igen ställer jag mig frågan varför jag, enligt lagen, måste ta in en elektriker för att göra eljobb hemma hos mig. Men jag kan få någon som kan mindre än jag själv och dessutom kan han göra en massa fel i min elanläggning som jag som husägare sen har ansvar för. :mad: (nu är jag inte husägare än...)

ursäkta, det rann över lite... :surprised:
Det finns massor av bra elektriker också, och den här killen har knappast behörighet, utan är väl bara anställd, men men ...

Men jag påminner mig också om de olika ggr som det verkar som att elektrikerstud använder det här forumet för att få svar på sina frågor, med risk för att dom då lär sig helt fel, då svaren kan ha väldigt skiftande "kvalitet"

Ursäkta OT, men grundfrågan var väl besvarad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Mikael_L skrev:
Trefas fungerar i princip likadant, men då jämförs alla faser med varandra samt nollan, så att det totalt vid varje ögonblick ska vara balanserat = ingen läckström.
Njae, fasströmmarna jämförs nog inte med varandra utan summaströmmen i faserna jämförs med strömmen i neutralledaren. Vid för stor differens = switch off!
 
S
Mikael_L skrev:
Och igen ställer jag mig frågan varför jag, enligt lagen, måste ta in en elektriker för att göra eljobb hemma hos mig. Men jag kan få någon som kan mindre än jag själv och dessutom kan han göra en massa fel i min elanläggning som jag som husägare sen har ansvar för. :mad: (nu är jag inte husägare än...)
Det har väl kanske att göra med med det att de flesta anser att hantverkare kostar för mycket och dyker på en stackars nyutexaminerad och tror att han kan allt. I verkligheten är han inte ens färdigutbildad. Men visst är det svagt att de inte får lära sig en så grundläggande sak som hur en jfb fungerar. Eller är det bristande intresse från elevens sida?
 
Det lär väl vara intresset får man hoppas (vet iofs inte vilket som är värst).
 
Men i det aktuella fallet så har väl installatören fått i uppdrag av sin chef med behörighet att åka ut och montera en personskyddsautomat. Han har (förhoppningsvis) tillräcklig kunskap för att identifiera de ledare som skall kopplas in i automaten. Att han sedan inte har begripit hur automaten fungerar är kanske inget dramatiskt problem.

Frågan är väl om han vet hur han skall prova automaten efter monteringen.

Personligen skulle jag aldrig våga lita på något som en sådan installatör gjort, men det är en annan sak.
 
Mikael_L
sawsaw skrev:
Det har väl kanske att göra med med det att de flesta anser att hantverkare kostar för mycket och dyker på en stackars nyutexaminerad och tror att han kan allt.
Nu är det inte ens så enkel sanning.

Om herr Persson, som äger ett trevligt litet 60-talshus, önskar att få ett litet tillägg till sin anläggning, t.ex. en JFB, för att han är rädd om barnbarnen, eller ett nytt uttag för den nyinförskaffade torktumlaren, så ringer han givetvis den STORA elfirman ACME i stan där han bor. Dom kommer överens om ett arbete, ett pris och när det kommer att utföras.
Sen har herr Persson ingen aning, och knappast heller någon möjlighet att påverka, om den som utför arbetet är en osnuten yngling som mest försökt glida igenom sin elektrikerutbildning eller ett av firmans fullblodsproffs. Den som står för behörigheten kommer knappast vara den som utför jobbet iaf.

Jag har sett och hört talas om tillräckligt med bedrövligheter för att vara säker på att den behörige inte alltid besiktigar sina "gubbars" jobb så ordentligt.
Att det ofta inte var speciellt farliga fel, alltså farligt för person och egendom, utan "bara" mot reglerna kan väl också nämnas.
 
Som lite kuriosa kan jag nämna att en elektriker i 35-årsåldern som jag jobbade med hos en kund hävdade precis samma sak. Att det var ingen mening att kunden installerade jordfelsbrytare, i och med att det bara satt ojordade uttag i kåken. Jag protesterade högljutt, och vi hade en ganska lång diskussion innan han gick med på att ringa sin chef och kolla (under hot om att annars gjorde jag det). Sen var han ganska röd i ansiktet. Till saken hör att den här killen jobbat som elektriker sen han gick ut skolan, alltså sisådär 17 år. Skrämmande.
 
Mikael_L
Jag kan väl nästan tycka att det möjligen kan vara lite mer ursäktligt att inte helt 100% veta hur alla "nya" prylar fungerar om man har jobbat länge.
Men att man under senare årens utbildning tydligen misslyckas med att få eleverna att förstå JFBns funktion är väl rätt skrämmande.
Fast egentligen, en JFB är ju en sån central pryl idag, så det borde man nog kunna kräva att även gamla elektriker förstår sig på till 100%.

En gammal erfaren bussförare vet nog att nuförtiden måste varje fordon stanna vid stoppskylten/linjen ... *ler*
 
Fast jag tycker inte alls att det är mer ursäktligt om man är äldre. Det är ens skyldighet att hänga med i utvecklingen inom sitt yrke, oavsett om man är läkare eller elektriker. Problemet är ju som vanligt när folk lär sig hur man ska göra, utan att fatta varför man ska göra så. Det funkar kanske om man är spärrvakt i tunnelbanan, men blir det mer komplext än så krävs det oftast en förståelse för de bakomliggande sammanhangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.