Hej!

Har ett i min värld skumt fel på bergvärmepumpen från Nibe. Haft röris ute vid ett tillfälle och då luftades alla element och allt ställdes in rätt. Sen så har det funkat bra. Men sen lite slumpartat så slutar det fungera. Har fortfarande varmvatten men element och golv iskalla. Vi har inte rört något, utan det slutar bara fungera. Brukar vara så 2-3 dagar och sen helt plötsligt funkar allt perfekt igen.

Displayen visar att den har bra koll på temperatur ute, och att den då borde leda fram varmt vatten in i systemet men icke. Iskallt hela vägen från pumpen, så inget varmvatten som stoppar upp ngnstans. Bara att den av ngn anledning väljer att inte skicka in varmvatten i systemet.

Det kan vara inbillning men upplever vid dessa tillfällen att kallvatten i kran är "kallare" än vanligt. Men varmvatten funkar topp :)

Och det är verkligen slump då det sker. Trodde förut att det kanske var när det var för kallt ute och behövde värma mer än pump klara av. Men skett både vid 5 minus och 5 plus..
 
Växelventil?
Borde röris ha koll på
 
Vilken NIBE , modell
 
Vad är det för värmepump?
 
Foto på display och modellnummer
 
  • Display för värmeenhet med temperaturinställningar och modellnummer F1226.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att det nog (märkte nu) är varmt till termometern ungefär sen kallt.
 
  • Termometrar på kopparledningar visar temperatur i en pannrumsmiljö, indikerar varmt och kallt vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Har du samma temperatur på framledningen i pumpen som på rörtermometern?
 
E Emil_K skrev:
Har du samma temperatur på framledningen i pumpen som på rörtermometern?
18 grader i framledning, ca 15 på rörtermometer
 
T
Vad har du för börvärde på framledningen?
 
E
Snurrar cirkulationspumpen som den ska? Den hittar du längst ner till vänster i bv-pumpen
 
E Emil_K skrev:
Snurrar cirkulationspumpen som den ska? Den hittar du längst ner till vänster i bv-pumpen
Yea den snurrar och låter som den ska
 
T tobbetk skrev:
Vad har du för börvärde på framledningen?
Kunskapslucka här. Men förstår det som att det handlar om vilken temp framledning ska ha enligt systemet. Motsvarar det min framledningstemp? (20 c) (kan inte sådant här)
 
E
Meny 1.9.1.1 är värmekurvan. Där går det att läsa av aktuellt börvärde på framledningen vid olika utomhustemperaturer. Jag har för mig att aktuell utetemp är förmarkerad när du går in i menyn, om inte så kan du göra enligt nedan för att läsa av kurvan.

Instruktioner för att avläsa framledningstemperaturkurva utifrån utetemperatur på en termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid +3⁰ ute borde du ha ett börvärde på åtminstone 35⁰ om systemet är inställt för radiatorer.
 
E Emil_K skrev:
Meny 1.9.1.1 är värmekurvan. Där går det att läsa av aktuellt börvärde på framledningen vid olika utomhustemperaturer. Jag har för mig att aktuell utetemp är förmarkerad när du går in i menyn, om inte så kan du göra enligt nedan för att läsa av kurvan.

[bild]

Vid +3⁰ ute borde du ha ett börvärde på åtminstone 35⁰ om systemet är inställt för radiatorer.
Ok, tack! Vid plus 3 så ska framledningen vara 36. Så det verkar stämma
 
E
Går det att, i meny 3.1, läsa av temperatur på BT12, kondensor framledning? Om det gör det, jämför det värdet med framledningstemperaturen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.