Hej,
Beställde en bänkskiva med mätning. De var hos oss och mätte och allt kändes bra. Men sedan när den installerades märkte jag att den inte gick emot väggen helt, den kändes inte tillräckligt djup.
Enligt säljaren beror det på att väggen inte är rak. Men denna skiva är ju måttanpassad, borde man då inte kunnat göra den en aning djupare där det behövdes?
Eller är det bara jag som är för petig och borde nöja mig med resultatet?
Det handlar om ca 0,5cm
 
  • Bänkskiva i kök som inte passar perfekt mot ojämn vägg, visar glipa på ungefär 0,5 centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bänkskiva som inte når helt mot väggen, ungefär 0,5 cm glipa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svajpa
  • Laddar…
Eftersom det är träpanel så kan det ju aldrig bli helt rakt, men springan måste väl fyllas med något så inte vatten rinner in bakom, och är tvunget även om det varit en slät gipsskiva
 
  • Gilla
minitoy och 8 till
  • Laddar…
Väggen ser ju vågig ut. Inte konstigt med panel.
 
  • Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
Hade du sett till att väggen var rak så hade det inte varit ett problem, kan inte se att leverantören av bänkskivan ansvarar för det.
 
  • Gilla
Svajpa och 50 till
  • Laddar…
Här tycker jag problemet är att din vägg inte är rak. Bänkskivan ska givetvis vara 90° i vinkeln mellan skiva och kanten som sticker upp. Att döma av dina bilder så går det i princip inte att bygga skivan så som du önskar. Vill du ha det jämnt (och tätt) föreslår jag att du tar ner panelen och eventuellt rätar upp väggarna. Sedan upp med plywood+gips.
 
  • Gilla
Svajpa och 13 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Hade du sett till att väggen var rak så hade det inte varit ett problem, kan inte se att leverantören av bänkskivan ansvarar för det.
Ska man vara pedantisk så förstår jag att en person kan tolka det som att en måttanpassad produkt ska ta hänsyn till såväl djup och längd. Det är så jag tolkar ordet "måttanpassad".

Med det sagt så brukar ju måttanpassad i det här fallet menas att den endast är kapad på längden samt till ett djup.

Jag tycker mellanrum är tråkiga men då jag flyttat in i ett gammalt hus så har jag lärt mig att ingenting går att få perfekt. Dessutom så är det en sådan sak som jag faktiskt inte bryr mig om efter man har haft det ett tag.

Håller dock med föregående talare, borde inte springan tätas till? Både för att hindra fukt men även för det estetiska.
 
  • Gilla
Ziga och 5 till
  • Laddar…
U
Även om de hade kunnat tillverka en skiva som följer en sne vägg så tror jag det blir snyggare med en fog som döljer det. Hur snyggt är det med en sne skiva?
 
  • Gilla
Träbyggaren och 5 till
  • Laddar…
optimum
Just sådant här är viktigt att man mäter upp hela köket noga före man bygger kök.
Då kan man se avvikelser och ha med det i byggandet och slipper obehagliga överraskningar som sneda väggar mm.
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Excel
Det är inte fel på skivan, det är fel på väggen. (y)
 
  • Gilla
Björkisvägen och 32 till
  • Laddar…
Täta med en passande silikon!
 
  • Gilla
Lis1b och 4 till
  • Laddar…
Den stående bakkanten hade ju blivit lite krånglig att måttanpassa...
 
  • Gilla
PeeWee och 15 till
  • Laddar…
Jag vet att väggen inte är helt rak men jag trodde att om man beställde en måttanpassad skiva så skulle den vara just anpassad efter mitt kök. Om jag hade haft en rund vägg så antar jag att man hade anpassat efter det
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Som svar på dina frågor: ja och ja. ;) Skivan är jättefin, var nöjd med den! Som föregående talare varit eniga om, trä är väl sällan rakt och det går nog inte att få en stenskiva millimeter-anpassad, då får du nog hosta upp en "nolla" till (inbillar jag mig).
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
R
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Beställde en bänkskiva med mätning. De var hos oss och mätte och allt kändes bra. Men sedan när den installerades märkte jag att den inte gick emot väggen helt, den kändes inte tillräckligt djup.
Enligt säljaren beror det på att väggen inte är rak. Men denna skiva är ju måttanpassad, borde man då inte kunnat göra den en aning djupare där det behövdes?
Eller är det bara jag som är för petig och borde nöja mig med resultatet?
Det handlar om ca 0,5cm
Skyller du på bänkskivan?

Din vägg är problemet
 
  • Gilla
  • Haha
Nps och 9 till
  • Laddar…
Tack! Verkar som om att alla är eniga. Får försöka gilla springan istället. Kommer säkert bli annat ännu mer störande när huset är klart. Ville bara ha några andra ögon och åsikter då jag är nybörjare på husbygge
 
  • Gilla
shtob och 32 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.