Mikael_L skrev:
Ja den där maskinen med det där erbjudandet har jag varit sugen på länge nu.
Jag hade definivt köpt den om det inte var för att det inte är spindellås och autolock på chucken. Dvs man måste använda två händer för att dra åt och det är lätt att det inte blir nog hårt så borren slirar.

Annars kanonmaskin för de pengarna tror jag. Låg vikt, tillräckligt stark, två batterier, LiJon dessutom och den fina bälteshållaren på maskinen.
Eventuellt köper jag en ändå ..., har inte riktigt dissat den än. Det är kanske inte så stor nackdel ändå med den där chucken ... :surprised:

edit: Dessutom tror jag de angivna 31Nm är mjukt moment = starkare än Bosch GSR12

Du som har en sån maskin nu, kan du inte berätta hur du upplever chucken.
Om du t.ex sätter dit en 10mm stålborr, sitter den bra nog för att inte slira när du borrar?
Japp - skall ge en rapport när jag har provat på borrande i den lite värre skolan.

Oftast brukar jag sätta i borret och sedan hålla chucken med ena handen och långsamt köra dragaren medsols(R) för att dra åt, och motsols(L) för att lossa, det brukar funka tillräckligt bra. Så har jag iaf gjort tidigare, fast då har ju iof skruvdragaren varit lite svagare - får se om taktiken håller på den nya :)

Jag har läst att momentet är 54 NM hårt - men det är på varianten med 3 Ah batteri - vet inte om dom har begränsat detta på den billigare modellen. Den är i vilket fall grymt mkt starkare än min gamla Hercules :D

/K
 
ThomasLindgren skrev:
Och samma storlek på lådan? I min låda finns det då inte plats för något mer batteri.
En bild säger mer än 1000 ord sägs det.
Jag har inte specialstuderat lådan på alla Bosch skruvdragare modeller, men så här ser det ut för GSR 12V med 3 x 2,6 Ah (Schweiz tillv.) Notera även stickersen uppe i vänstra hörnet.

OBS lampan följde inte med utan den kan jag tipsa om att köpa på Bauhaus för 149 :-
Lampan är märkt 14,4, men vad jag fått fram så är det samma lampa för både 12V och 14,4 V. Hursomhelst lyser det starkt och bra med 12 V.
 
  • Bosch GSR 12 V SD Låda1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bosch GSR 12 V SD Låda2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, samma lapp på utsidan (förutom märket) och samma storlek men de hårda avdelarna i lådan är inte likadana som min 2x2.6Ah-låda. Både dragaren och laddaren ligger åt andra hållet i min låda t.o.m.
 
Det är märkligt att de har olika lådor för maskinerna.
 
Ja att det skiljer så pass mycket i innehållet. Så här ser min låda ut.
 
  • S5000948.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • S5000950.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker din låda ser mindre ut. Min låda är 410 x 320 mm
 
Stämmer bra det, den är ca 330 x 270 mm.
 
Hecke, känns som om du gjorde en hyfsat bra deal på den.... tar din också 13 mm borr??
 
Ja det är 13 mm chuck.
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Japp - skall ge en rapport när jag har provat på borrande i den lite värre skolan.

Oftast brukar jag sätta i borret och sedan hålla chucken med ena handen och långsamt köra dragaren medsols(R) för att dra åt, och motsols(L) för att lossa, det brukar funka tillräckligt bra. Så har jag iaf gjort tidigare, fast då har ju iof skruvdragaren varit lite svagare - får se om taktiken håller på den nya :)

Jag har läst att momentet är 54 NM hårt - men det är på varianten med 3 Ah batteri - vet inte om dom har begränsat detta på den billigare modellen. Den är i vilket fall grymt mkt starkare än min gamla Hercules :D

/K
Ja det skulle vara trevligt att få lite input. Men snart då, för erbjudandet börjar väl lida mot sitt slut ... :surprised:

Det är inte alls säkert att chucken där kommer bereda mig något problem, det beror dels på utväxlingen, dels på utformningen av käftarna hur lätt det är att få fast sakerna tillräckligt bra.

Men om jag jämför med min nuvarande dragare, grön Bosch PSR14,4 LI-2, som jag faktiskt fortfarande känner mig rätt nöjd med.
Det som jag ogillat mest är faktiskt det att det inte är lika fin chuck som på blåa bosch. Någon form av chucklåsning är det faktiskt på denna, motorn är låst när jag ska lossa/dra åt. Så jag behöver inte fippla med två händer, den ena handen på innerringen. Men denna chuck är trots allt far away ifrån den ypperligt sköna chuck som t.ex. GSR12 har. När man dragit åt till det klickat lite så sitter det som berget, med en ganska liten ansträngning för en själv. Min gröna bosch kräver lite mer svett, och framförallt inte halkiga händer.

Denna Hitachi har väl inte ens bromsad motor, man är helt enkelt tvungen att hålla fast innerringen. Om man nu inte gör som du beskriver, kör maskinen lite.

Men det är kanske overkill av mig att kräva detta , då jag ändå har två dragare så kommer jag knappast behöva byta verktyg stup i kvarten. Vid såna tillfällen använder jag antagligen båda dragarna, med varsitt verktyg, (borr + bits, typ).

Men återkom gärna med intryck av nyförvärvet.
 
scxjhg skrev:
For those that have bought the blue bosch GSR-12 you are lucky, as I have been just arguing in Malmö K-Rauta about the price of a GSR-12.

On a large sign it said GSR-12 was reduced from 2195 to 1495, underneath were three models, GSR-12 with three 2.6amh, GSR-12 with two 2.0 amh both made in Switzerland and a GSR-12-2 with two 2.0 amh batteries made in Malaysia, all were marked 2195. But my attempts to buy one from Switzerland for 1495 were rejected, it was only the GSR-12-2 that was reduced. I was so annoyed with the guy there who wouldn't admit that the sign was wrong I wouldnt buy anything in K-Rauta again.
Var på K-Rauta i Linköping igen för att se hur det ligger till med detta Schweiz vs Malaysia. Där fanns fortfarande samma skyltar kvar och det fanns inga Malaysia-maskiner där. En 2.6Ah, resten 2.0Ah. Om jag inte minns helt fel fanns det inga Malaysia-maskiner när jag köpte min maskin för ett par veckor sen heller.
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Japp - skall ge en rapport när jag har provat på borrande i den lite värre skolan.
...<klipp>
Jaja, nu behövs det inte för min skull längre. ...eller, jo gärna, för det är ju ändå alltid kul att få lära sig mer om alla verktyg.. ;)

Men själv köpte jag nu en Hitachi DS 12DVB2. Som jag uppfattat det, en stark proffsdragare med 2 st NiMH-batterier på 2,6Ah. Jag slapp även denna gång adidas-doja-looken :D . Tyvärr "slapp" jag även LiION batterier och bälteskroken. Trevliga saker som du klaskarlsson fick på din Hitachi.
Sen är din dragare även 3-4 hg lättare, lär kännas om man skuvar i tak ett tag.

Men på något lurt vis blev det ändå chuck-frågan som avgjorde... rätt eller fel, ingen aning ...

Denna maskin säljer Uppsala M&V ut just nu för 1600:- moms, 2000:- inkl. Tror det är runt halva nypriset.
Men det är inte helt rättvist jämfört (alltså med gamla nypriset), då de nya adidasdojjorna, förlåt dragarna, är ballare än denna.

Men tror någon annan att detta är en dragaren att slå till på för dessa pengar så fanns det en 3-4 st kvar igår.
 
Mikael_L
ThomasLindgren skrev:
Var på K-Rauta i Linköping igen för att se hur det ligger till med detta Schweiz vs Malaysia. Där fanns fortfarande samma skyltar kvar och det fanns inga Malaysia-maskiner där. En 2.6Ah, resten 2.0Ah. Om jag inte minns helt fel fanns det inga Malaysia-maskiner när jag köpte min maskin för ett par veckor sen heller.
Jag är inte så säker på om Malaysia vs Schweiz är så betydelsefullt, men dock ska ni nog passa er för den om det är en GSR 12-2 (inte GSR 12 alt GSR 12 VE2). 12-2 har mindre än halva vridmomentet (mjukt förband) jämfört med GSR 12. Mig veterligen inget annat att vinna, samma vikt osv.

K-rauta har kört 12-2:an i olika kampanjer, jag tycker inte den är värd det. En Skildragare för 600:- är lika stark, typ ...

http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...76ED?division=gw&language=sv-SE&ccat_id=81949

edit: Rättelse
12-2 har nästan bara halva vridmomentet (mjukt förband) jämfört med GSR 12.
 
Harald-nyborg säljer AEG 12v med 2 x 3,0 ah batterier för 1478: - just nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.