Hej Forumgud
Har kollat med vår kommun Köping och det finns inga sådana stadgar skrivna här, jag försökte göra en polisanmälan för denna "skrotnisse" bryter mot trafikförordningen kap. 3 paragraf 47, 52 och 55 och detta påtalade jag till polisen som tyckte att detta är ett civilärende men skulle höra med sin chef och sen höra av sig till mig. Dagen efter så ringde polisen och sa att kommunen kontaktats med bilder på skrotet som polisen tagit på morgonen, 2 tim senare kom en kille från kommunen och satte lappar på bilarna att ägaren ska ta bort bilarna från vägen omgående, detta utspelades i fredags den 20 aug. men ännu har inget hänt. Jag väntar och hoppas.....
 
Då är nog bilarna borta snart ska du se.
 
Har de satt lappar så har ägaren normalt sett 7 dagar på sig. Kommunen vill ju helst att ägaren flyttar själv, så de är gärna lite snälla där.

Ett bra tips om det är farliga skrotbilar är att ta foton och skicka till kommunens handläggare. Sådant som de vet är farligt tenderar att hamna högre upp i prioritet än sådant som de bara hört sägas är farligt.
 
O
Spännande! Håll oss underrättade om hur det går!
 
Hej Troberg
foton på vraken har tagits tidigare av andra boende i området och dessa foton har med en skrivelse skickats till miljökontoret i Köping men dom har inte ens besvärat sig med att svara eller göra något åt saken...
 
Det är inte miljökontoret som flyttar fordon, det är gatukontoret. Miljökontoret kan flytta annat, men fordon kräver en speciell hantering och ligger praktiskt taget alltid under gatukontoret.
 
Nu har det tillkommit ytterligare 6 bilvrak på vägen och alla ägs av denna skrotälskare. Efter att ha varit uppsagd från ett garage, med en massa obetalda hyror och skulle ha tömt garaget för länge sen så har nu den nya ägaren av garaget tröttnat och lyft ut vraken och ställt i anslutning till det övriga skrotet på vägen med länsstyrelsens tillstånd. En ny hyresgäst har förtvivlat väntat på att få komma in i garaget.
En stor artikel har skrivits i Bärgslagsbladet Tisdag 31 aug. ang. skrot, skräp och bråte på vägen och även på tomten. Efter denna artikel så har folk vallfärdat hit för att se förödelsen med egna ögon, det har nog aldrig varit så mycket trafik på denna väg, en jämn ström av bilar..... I artikeln så skrevs att komunen nu har tröttnat och att vägen ska vara rensad på måndag den 6 aug. en stor glädje spreds i byn, äntligen ska skrotet bort, trodde vi... Några dagar senar ringde kommunens handläggare mig och talade om att denne skrotälskare ringt kommunen och kört en gråtvals som han gjort tidigare och fått kommunen att tycka synd om honom så nu behöver vägen inte alls vara rensad på måndag utan han ska få en chans till säger handläggaren. SKA MAN SKRATTA ELLER GRÅTA? han har ju för f-n haft flera år av chanser men inte brytt sig utan bara byggt på sitt skrotupplag.
 
Om kommunen har "beslutat" att ge honom anstånd så borde det ju gå att överklaga det beslutet. vet inte vilken instans som gäller, men det borde väl vara länstyrelsen.

Annars så är det bara att ni grannar turas om att ringa och gråta ut hos handläggaren själva, om kör ett schema där ex. 5 av er ringer en gång i veckan och gråter om hur olidlig situationen är, fast välj olika veckodagar.

Kan ju också så här i valtider vara läge att ta personlig kontakt med politikerna i kommunens miljö och hälsoskyddsnämnd (eller vad instansen heter i er kommun). Uppmärksamma sedan lokaltidningen på de svar ni får från politikerna, om de säger något anmärkningsvärt.
 
RoTe
Ursäkta att jag skrattar här i min ensamhet vid datorn. Men vad var det jag sa? Enda lösningen är en olaglig lösning.
 
Göran.W
Nu vill vi faktiskt se bilder på eländet.
Kontakta tidningen och medela att kommunen låter han ha kvar bilarna så kanske tidningen gör det lite obekvämt för kommunen.
Annars var det bra råd att ringa ofta ofta till kommunen och tjata.
Som alla vet måste kommunen arkivera och diarie föra alla skrivelser i ganska många år oavsätt media.
Det går utmärk att göra en skivels på valfritt media tex möbler, dörrar, plankor och då gärna långa sådan osv.
Resten kan ni själv räkna ut.
Sophämtarna kanske kan hjälpa till iom dom inte kommer fram pga hinder och då borde iaf det finnas någon lag att luta sig mot.
Om TS ställer tunnan vid tomt gränsen som sig bör blir den inte tömd och då borde det rimligen vara något brott mot renhållnings lagen och ett fall för miljö och hälsovårds nämden och då måste ju bilarna bort för att tömning ska ske.
TS kommer inte råka illa ut iom den står där den ska men sophämtarna får problem att utföra den lag stagade tömningen så om man klagar på uteblive tömning bör dom sätta press på myndigheterna iom dom är skyldiga att tömma.
 
Här är lite bilder på skrotkaravanen
 
  • Raymonds skrot (22).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Raymonds skrot (25).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Raymonds skrot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Raymonds skrot (13).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Raymonds skrot (15).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Raymonds skrot (21).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men suck...det är såna där trallgökar som ställer till det för allt bilfolk...samtidigt brukar sådana här samlingar vara resultatet av någon liten "bokstavskombination" eller liknande, han har säkert i huvudet en plan för vad han ska göra med var och en av bilarna, men förmågan att sparka igång projekten finns liksom inte...
Det enda jag kan se på raken som är värt att spara är jänkarn, transiten bakom (ovanlig idag och ser inte alltför upprostad ut) och möjligtvis cabbarna på första bilden, lite beroende på skick, verka ha stått ute länge. Ett par av 80-90-talsbilarna går säkert att få fart på som bruksvagnar med lite skruvande men å andra sidan finns det gott om såna i trafik för växelpengar.
Somsagt, såndana här samlare förstör för alla bilintresserade människor.
 
Göran.W
Trevligt ser det inte ut och jag håller med om att något inte står rätt till i huvet på honom.
Troligen har han någon form av samlarmani och det kan han isf inte hjälpa iom det är ett sjukdoms tilllstånd utan han behöver hjälp.
Det går kanske göra en anmälan till dom sociala myndigheterna så kanske han får den vård och hjälp han troligen behöver.
 
Nu har skrotälskaren börjat att ta bort allt sånt som inte är bilar från vägen.... han lägger bråtet på en annans mark bara tvärs över vägen, jag har varit i kontakt med ägaren av den marken och skrotälskaren har inte vare sig frågat eller fått tillstånd att lägga något i den skogsdungen, ägaren ska ringa kommunen i morgon ang. detta. Skrotälskaren överträffar sig själv,,, det verkar vara större fel på karln än man trodde här i byn. Tvångsvård vore nog på sin plats...
 
Göran.W
Tvångsvård är väl att ta i.
Han förstår nog inte bättre helt enkelt pga någon form av sjukdom.
Det bor väl en samlare hos oss alla ja ni vet alla dom där "bra" att ha sakerna man samlat på sig med åren.
Hur många här kan parkerar bilen i garaget istället för att ha det som föråd till alla "bra" att ha saker.
Rätt svar inte många.
Normala människor kan hantera samlandet på bra att ha saker men i detta fallet har det gått överstyr helt och jag håller med om att det ser för djä.. ut men han är troligen sjuk och kan inte hjälpa att han beter sig på ett utan tvekan felaktigt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.