Hej. Vi har en granne som använder vägen som sin gårdsplan, det är gamla avställda bilar som det faktiskt växer mossa på, en massa däck och motorer, växellådor, en skrotad snöskoter, gamla trädgårds stolar och en massa annat bråte. Sopbilen får inte längre åka förbi då vägen blivit för smal, så vi måste dra våra sopor till närmaste granne åt ett annat håll ca: 250 meter, tidigare hade vi 20 meter när vägen var framkomlig, Vägen är enskild och samfällighet finns, de har sagt till för 10 år sen att vägen måste rensas från allt bråte o skrot, vi har sagt till grannen 4 gånger men inget händer, det har nu gått ett år sen vi sa till grannen, Vi har polisanmäld detta och även talat med miljökontoret, flera grannar har tidigare talat med miljökontoret, men inget händer, vad kan vi göra för att få vägen rensad från allt skrot o skräp.
tacksam för svar.
 
Fråga grannen om ni får skrota hans bilar.
 
Det är flera som frågat om dom får köpa någon bil men icke, det verkar som om han inte kan skiljas från dessa, det har även varit någon från nån bilskrot här och placerat små lappar på framrutorna att skroten hämtar bilarna gratis, då blir grannen arg och sliter bort lapparna i vredesmod och river sönder dom.
 
Kan inte föreningen sätta upp parkeringsförbud på hela vägen? Jag vet inte hur det är på enskilda vägar men annars brukar det vara max 24h parkering. Sen får ni anlita ett p-bolag (vet ej om föreningen kan göra det själva) och sätta en liten bot 1 gång om dagen. Bör väl inte ta så lång tid innan han löser problemet. Bra om de är borta innan vintern så snöröjning fungerar. Även framkomlighet för brandkår och ambulans.
 
Ska kolla om man kan sätta p-förbud på den vägen, eller parkering max 24h. Vi har även påtalat just detta med utryckningsfordons framkomlighet men när vi börjar prata om sådant så går han, (grannen alltså) bara iväg och lyssnar inte..... ganska frustrerande
 
Nu var det ju ett tag sen jag tog körkort, men är det inte 24 timmars parkering när det inte är skyltat?
 
RoTe
Tänd eld på bilarna...
 
Nyfniken skrev:
Nu var det ju ett tag sen jag tog körkort, men är det inte 24 timmars parkering när det inte är skyltat?
Nej.
Du tänker kanske på datumparkering, något som tillämpas i vissa tätorter, men inte alla.

EDIT: Jag hade fel."På en gata eller allmän väg får du parkera högst 24 timmar i följd på vardagar utom vardag före sön- och helgdag."

Men det här var väl en enskild väg?

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1197.aspx
 
Redigerat:
1. Erbjud er att hjälpa till med rensningen
2. Prata med räddningstjänsten, kan brandkår etc. komma fram?
 
För fordonsflyttsärenden, tala i första hand med kommunens gatukontor (eller motsvarande, man vet aldrig hur det är organiserat numera). De handlägger sådana ärenden, så det är inte lönt att prata med någon annan. Polisen kan, i vissa fall, flytta fordon, men det är inte applicerbart här.

Beroende på varför fordonet ska flyttas (vrak, fara, hinder, felparkering, uppställt i annat syfte än parkering osv) så gäller lite olika regler. Är det skrot så kan de ta bilen och skrota den direkt, är det fara eller hinder så kan man flytta den direkt till lämplig närliggande plats, de flesta övriga fall kan man ta efter en vecka. När fordonet omhändertagits går det till skrot om det är ett vrak, annars får ägaren en viss tid på sig att betala och hämta ut det, om inte går det till försäljning.

Man kan också flytta och skrota fordon som utgör en miljöfara, främst då vrak som läcker olja/bensin. Detta kan man även göra om de står på ägarens egen tomt.

Allt det här då aningen förenklat, det är rätt mycket mer att tänka på, men det sköter kommunens handläggare åt er.

Jag rekommenderar en titt i boken "Flyttning av fordon - Handbok för kommunens handläggare" av Bengt Wilde och Lars Ahlman, utgiven av Kommunförbundet. ISBN 91-7289-224-2. Finns på kommunförbundets site, www.svekom.se.

Jag har viss insikt i fordonsflytt, då jag i jobbet gjort ett system som stöttar kommunernas hantering av dessa fall, både juridiken och pappersarbetet. Detta system används av många svenska kommuner, och är den enda egentliga produkten för det på marknaden. Med andra ord, har ni frågor så fråga, så kan jag nog hjälpa.

Bråten som inte är fordon får ni nog skicka miljökontoret på.

Tänd eld på bilarna...
Gör INTE det, så vida du inte vill sitta i fängelse ett tag.
 
RoTe
Troberg skrev:
Gör INTE det, så vida du inte vill sitta i fängelse ett tag.
Vadå? Det är helt riskfritt. I Uppsala brinner massor av bilar och aldrig har någon åkt dit för det...
 
Vadå? Det är helt riskfritt. I Uppsala brinner massor av bilar och aldrig har någon åkt dit för det...
I Borlänge spränger de bilarna, och ingen har åkt dit för det heller, men det innebär fortfarande inte att det inte innebär en viss risk.
 
Hej. Tack för alla tips, jag ska pröva dessa nya vägar att få bort skrot o bråte från vägen men hoppar över förslaget att tända eld på bilarna, jag har stora träd som står för nära och kan tar eld då.... i mina tankar har bilarna brunnit flera gånger :) men det stannar vid tanken ..... Jag återkommer med info om hur det går...
 
O
Kan nog vara sunt att bara låta bilarna brinna i tanken... Där är det än så länge lagligt :p det bästa är att hålla sig inom lagens råmärken....
 
Nyfniken skrev:
Nu var det ju ett tag sen jag tog körkort, men är det inte 24 timmars parkering när det inte är skyltat?
Det är de lokala parkeringsstadgarna som gäller.
I vår kommun är det tillåtet att parkera personbilar och släpvagnar 7 dygn om inget annat skyltats, för lastbilar är maxtiden istället 24 tim.
Men detta varierar från kommun till kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.