5 043 läst · 45 svar
5k läst
45 svar
Skrivar/kopieringspapper 60gr/m2 eller 70gr ...
Men vänta nu. Får du en faktura digitalt, skriver ut den och därefter behandlar den som vilken pappersfaktura som helst gör du väl rätt?tttomten skrev:
Inte finns det väl dessutom krav på att det ”digitala originalet" måste sparas? Eller?
I praktiken tror jag att det inte spelar någon större roll, det viktiga är att verifikaten finns i någon form i 7 år.
Ja alltså för företag som sköter sig, och inte är under utredning för ekonomiska brott.
Dvs, det kommer troligen aldrig komma något krav på att visa upp originalen (i den form man fick dem) utan att det finns misstanke på att verifikat är manipulerade eller påhittade. Ja det är vad jag tror.
Men samtidigt kan man ju försöka göra det rätta, det är väl inte så betungande.
Papperskvitton, parkeringsbiljetter och annat sån skit kopierar jag till en A4, och sen samlar jag möget typ i en skokartong, där termotransferskriva kvitton kommer bli helvita långt innan 7 år gått.
Mina digitala original samlade jag i några år lite halvt strukturerat på hårddisk, men har slarvat de senaste två åren. Jag borde kanske plöja genom min postbox i ett ryck, och återställa det strukturerade sparandet.
Ja alltså för företag som sköter sig, och inte är under utredning för ekonomiska brott.
Dvs, det kommer troligen aldrig komma något krav på att visa upp originalen (i den form man fick dem) utan att det finns misstanke på att verifikat är manipulerade eller påhittade. Ja det är vad jag tror.
Men samtidigt kan man ju försöka göra det rätta, det är väl inte så betungande.
Papperskvitton, parkeringsbiljetter och annat sån skit kopierar jag till en A4, och sen samlar jag möget typ i en skokartong, där termotransferskriva kvitton kommer bli helvita långt innan 7 år gått.
Mina digitala original samlade jag i några år lite halvt strukturerat på hårddisk, men har slarvat de senaste två åren. Jag borde kanske plöja genom min postbox i ett ryck, och återställa det strukturerade sparandet.
Bokföringslagen stipulerar ju att handlingen ska arkiveras "i den form man emottog den i".Alfredo skrev:
Så jag uppfattar det som att de digitala underlagen måste sparas.
Jag svara samma här, den ska sparas i den form man fick den, dvs fick man den i word-format, ska man spara den i word.tttomten skrev:
Och även en PDF går ju att redigera med rätt program, så vad är skillnaden?
I början knackade jag fram mina fakturor i en excel-mall. Någon gång tabbade jag mig och skicka XL-filen istället för PDF, och då fick jag snabbt i retur att de endast accepterar fakturor i PDF (eller något av de elektroniska fakturaformaten).
Så det kan ju vara en idé, att man helt enkelt bara accepterar i PDF-format (det är ju bra för en själv också, av flera skäl) och be fakturautställaren att göra om och göra rätt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Nej det tror jag inte men var ett tag sedan jag läste på. Men onödigt för miljön skriva ut saker man inte behöver.Alfredo skrev:
Allså jag TROR det är okej att arkivera alla fakturor strukturerat i pärm, även digitala sådana. Dock känns det bekant man ska arkivera alla fakturor i sin orginalform. Så ta ovan med nypa salt
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Bokföringslagen är väl helt enkelt rätt tydlig kring detta.
Den som vill grotta ned sig mer hittar säkert en del i
Bokföringsnämndens vägledning, bifogas 116 sidor...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den som vill grotta ned sig mer hittar säkert en del i
Bokföringsnämndens vägledning, bifogas 116 sidor...
Och sen läser man 7.2 och inser att det inte alls stämmer. Du kan spara det i formatet som är gängse i företaget.
Mottagen räkenskapsinformation i elektronisk form som inte antagit fysisk form när den kom till företaget får konverteras till företagets
system och sparas i det konverterade formatet under förutsättning att uppgifterna inte förändras eller försvinner i samband med
konverteringen.
Det gäller även fakturor.
Det är företagets val av presentationsform i bokföringen som avgör hur fakturan ska sparas och inte i vilken form kunden får den.
Knepigt att paragraferna är så motsägelsefulla.
Mottagen räkenskapsinformation i elektronisk form som inte antagit fysisk form när den kom till företaget får konverteras till företagets
system och sparas i det konverterade formatet under förutsättning att uppgifterna inte förändras eller försvinner i samband med
konverteringen.
Det gäller även fakturor.
Det är företagets val av presentationsform i bokföringen som avgör hur fakturan ska sparas och inte i vilken form kunden får den.
Knepigt att paragraferna är så motsägelsefulla.
Kommer den i elektronisk form får du konvertera till vilken form du vill.Alfredo skrev:
Har den kommit i någon annan form (fysisk) måste den sparas i den formen.
Om du skickar en faktura i fysisk form måste du inte spara den fysiska kopian utan du kan spara din digitala ursprungsfaktura