tttomten tttomten skrev:
endast hanterat fakturor som pappersformat oavsett hur jag fått den
Men vänta nu. Får du en faktura digitalt, skriver ut den och därefter behandlar den som vilken pappersfaktura som helst gör du väl rätt?

Inte finns det väl dessutom krav på att det ”digitala originalet" måste sparas? Eller?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
I praktiken tror jag att det inte spelar någon större roll, det viktiga är att verifikaten finns i någon form i 7 år.
Ja alltså för företag som sköter sig, och inte är under utredning för ekonomiska brott.

Dvs, det kommer troligen aldrig komma något krav på att visa upp originalen (i den form man fick dem) utan att det finns misstanke på att verifikat är manipulerade eller påhittade. Ja det är vad jag tror.

Men samtidigt kan man ju försöka göra det rätta, det är väl inte så betungande.
Papperskvitton, parkeringsbiljetter och annat sån skit kopierar jag till en A4, och sen samlar jag möget typ i en skokartong, där termotransferskriva kvitton kommer bli helvita långt innan 7 år gått.
Mina digitala original samlade jag i några år lite halvt strukturerat på hårddisk, men har slarvat de senaste två åren. Jag borde kanske plöja genom min postbox i ett ryck, och återställa det strukturerade sparandet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Uppföljningsfråga, för att uppfylla lagar och regler måste en elektronisk faktura vara ’död’ eller fungerar det med editerbar version när den anländer till mottagaren?
Ex Inskannad pdf vs producerad i Word och olåst.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men vänta nu. Får du en faktura digitalt, skriver ut den och därefter behandlar den som vilken pappersfaktura som helst gör du väl rätt?

Inte finns det väl dessutom krav på att det ”digitala originalet" måste sparas? Eller?
Vet inte 🤷‍♂️
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men samtidigt kan man ju försöka göra det rätta,
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mina digitala original samlade jag
Men vad är då det rätta? Måste man spara ett mail med en faktura efter man skrivit ut den?
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Men vänta nu. Får du en faktura digitalt, skriver ut den och därefter behandlar den som vilken pappersfaktura som helst gör du väl rätt?

Inte finns det väl dessutom krav på att det ”digitala originalet" måste sparas? Eller?
Bokföringslagen stipulerar ju att handlingen ska arkiveras "i den form man emottog den i".
Så jag uppfattar det som att de digitala underlagen måste sparas.

tttomten tttomten skrev:
Uppföljningsfråga, för att uppfylla lagar och regler måste en elektronisk faktura vara ’död’ eller fungerar det med editerbar version när den anländer till mottagaren?
Ex Inskannad pdf vs producerad i Word och olåst.
Jag svara samma här, den ska sparas i den form man fick den, dvs fick man den i word-format, ska man spara den i word.
Och även en PDF går ju att redigera med rätt program, så vad är skillnaden?


I början knackade jag fram mina fakturor i en excel-mall. Någon gång tabbade jag mig och skicka XL-filen istället för PDF, och då fick jag snabbt i retur att de endast accepterar fakturor i PDF (eller något av de elektroniska fakturaformaten).
Så det kan ju vara en idé, att man helt enkelt bara accepterar i PDF-format (det är ju bra för en själv också, av flera skäl) och be fakturautställaren att göra om och göra rätt.
 
tttomten tttomten skrev:
måste en elektronisk faktura vara ’död’
Jag har väldigt svårt att tro det. Allt digitalt material går att ändra med rätt verktyg och till och med ett worddokument är ”omöjligt” att förändra utan verktyget Word.

Jag skulle inte fundera på detta utan bara ta emot det jag får.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men vänta nu. Får du en faktura digitalt, skriver ut den och därefter behandlar den som vilken pappersfaktura som helst gör du väl rätt?

Inte finns det väl dessutom krav på att det ”digitala originalet" måste sparas? Eller?
Nej det tror jag inte men var ett tag sedan jag läste på. Men onödigt för miljön skriva ut saker man inte behöver.

Allså jag TROR det är okej att arkivera alla fakturor strukturerat i pärm, även digitala sådana. Dock känns det bekant man ska arkivera alla fakturor i sin orginalform. Så ta ovan med nypa salt
 
Lite snabbgooglande från telefonen tyder på att man faktiskt även måste spara det ”digitala originalet”. Får forska vidare…
 
Mikael_L
Ja gör det gärna.
Själv kan jag inte detta speciellt bra, jag lejer ju bort hela skiten för att slippa, och då behöver jag ju inte ens ta reda på något, utan gör bara som hon säger åt mig att göra. ;)
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lite snabbgooglande från telefonen tyder på att man faktiskt även måste spara det ”digitala originalet”. Får forska vidare…
Jo det känns som sagt bekant och det är så jag gör för det är ju enklare :)
 
Bokföringslagen är väl helt enkelt rätt tydlig kring detta.

Svensk text om arkivering av räkenskapsinformation och olika bevarandeformer. Regelverk, paragrafer markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den som vill grotta ned sig mer hittar säkert en del i
Bokföringsnämndens vägledning, bifogas 116 sidor...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och sen läser man 7.2 och inser att det inte alls stämmer. Du kan spara det i formatet som är gängse i företaget.
Mottagen räkenskapsinformation i elektronisk form som inte antagit fysisk form när den kom till företaget får konverteras till företagets
system och sparas i det konverterade formatet under förutsättning att uppgifterna inte förändras eller försvinner i samband med
konverteringen.

Det gäller även fakturor.
Det är företagets val av presentationsform i bokföringen som avgör hur fakturan ska sparas och inte i vilken form kunden får den.
Knepigt att paragraferna är så motsägelsefulla.
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
får konverteras till företagets system och sparas i det konverterade formatet
Fast ska det kanske tolkas som att det fortfarande ska vara i digital form och inte pappersform tro???
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast ska det kanske tolkas som att det fortfarande ska vara i digital form och inte pappersform tro???
Kommer den i elektronisk form får du konvertera till vilken form du vill.
Har den kommit i någon annan form (fysisk) måste den sparas i den formen.

Om du skickar en faktura i fysisk form måste du inte spara den fysiska kopian utan du kan spara din digitala ursprungsfaktura
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.