C
Mikael_L Mikael_L skrev:
När jag skickade senaste bunten för bokföring så blev jag rånad på 22kr mer p.g.a 18gram, pengar jag hade sparat med 70gr/m2 papper.
Sen ska jag få skiten i retur också, och spara i 10 år.
Så lättare och tunnare papper är bättre hela vägen, från träd till soptipp.
Hört talas om PDF och epost?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Mikael_L
Sent om sider blev det av.
Jag beställde 60 grams papper från amazon. En 500-pack får räcka i nuläget, för att se hur skrivaren trivs med det.
https://www.amazon.se/Clairfontaine-smart-tryck-1929C-kopieringspapper/dp/B000KJP2UE




C cpalm skrev:
Hört talas om PDF och epost?
Hon som sköter min bokföring vill helst ha alla papper klara, inte behöva strula med att skriva ut själv. Dessutom är vissa kvitton original så de måste ändå postas.
Och jag är nöjd med upplägget i övrigt, så en massa mil mellan oss kommer kvarstå som faktum, dvs jag har inga planer på att byta bokföringskonsult till någon lokalt belägen som jag kan köra förbi och lämna pappren.
 
Redigerat:
Mikael_L
Pappret jag köpte har fungerat bra.
Att det var ohålat har inte känts som något problem, och har faktiskt till och med varit en liten fördel.

Nu börjar bunten lida mot sitt slut, så någongång nästa år behöver jag köpa nytt, om jag inte ska övergå till 80gram.

Jag tänkte att jag sparkar upp tråden i flödet, och ser om det ramlar in några tips på var man kan köpa 60 grams skrivarpapper, det skulle vara skönt att slippa beställa från amazon el likn.
 
Istället för att leta efter 60 gr papper kan du även ställa in dina utskrifter så att du får två sidor på ett A4 ark bredvid varandra och så klipper du. Du sparar 50% vikt och papper.
F ö, vem kör med bokföring nuförtiden? T o m Systembolaget frågar varje gång om jag verkligen vill ha ett kvitto!
 
Mikael_L
Lite sent svar.
T Thomas_Blekinge skrev:
F ö, vem kör med bokföring nuförtiden?
Men bokföringslagen kräver ju detta.
Det blir så dryga böter, kanske t.o.m ännu drygare fängelsevistelse om man får feeling och skiter i det.
Att köra med 2 verifikat på varje papper är verkligen att be om problem, då samma lag kräver att verifikaten ska sparas och bokföras i samma form som man fått dem.

Vilket iofs bara det ger vissa problem då nästan alla fakturor numera kommer i PDF-format.
Men då har det blivit kutym att man skriver ut fakturan, att man ser den som en pappersfaktura och PDF'en bara är ett tillfälligt transportformat.


Men till ämnet, jag hittar en del 60g, men det är endast som beställning och med frakt så blir det generellt lite dyrt det jag hittar.
Såna här kedjor som finns överallt, typ officedepot, de har ju aldrig något tunt papper, 80g, ev 75g är det tunnaste de brukar ha.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Under kategorin Papper A4 80g så kan man hitta papper som väger 70g. Nä någon ordning får det vara tycker jag. Handla inte där så dom lär sig att lägga saker i rätt kategori.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite sent svar.

Men bokföringslagen kräver ju detta.
Det blir så dryga böter, kanske t.o.m ännu drygare fängelsevistelse om man får feeling och skiter i det.
Att köra med 2 verifikat på varje papper är verkligen att be om problem, då samma lag kräver att verifikaten ska sparas och bokföras i samma form som man fått dem.

Vilket iofs bara det ger vissa problem då nästan alla fakturor numera kommer i PDF-format.
Men då har det blivit kutym att man skriver ut fakturan, att man ser den som en pappersfaktura och PDF'en bara är ett tillfälligt transportformat.


Men till ämnet, jag hittar en del 60g, men det är endast som beställning och med frakt så blir det generellt lite dyrt det jag hittar.
Såna här kedjor som finns överallt, typ officedepot, de har ju aldrig något tunt papper, 80g, ev 75g är det tunnaste de brukar ha.
Har du fått fakturan digitalt räcker det att fakturan finns i det digitala verifikatet. Behöver inte skriva ut och lägga i bokföringspärmen
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det räcker med en inskannad kopia. Dock har jag för mig att det måste vara i sökbart format. Inte en bild i PDF-format alltså. Det är mer en kvalificerad gissning än ett konstaterande av fakta.

Jag arbetar med drift av tunga ERP-system. Våra kunder har endast digitala arkiv för historiken. Alla använder inläsningstjänster för de fåtal leverantörer som vill skicka pappersfakturor fortfarande. Originalen destrueras efter inläsning.
 
Bart Bart skrev:
Jag tror att det räcker med en inskannad kopia. Dock har jag för mig att det måste vara i sökbart format. Inte en bild i PDF-format alltså. Det är mer en kvalificerad gissning än ett konstaterande av fakta.

Jag arbetar med drift av tunga ERP-system. Våra kunder har endast digitala arkiv för historiken. Alla använder inläsningstjänster för de fåtal leverantörer som vill skicka pappersfakturor fortfarande. Originalen destrueras efter inläsning.
En faktura du fått på posten måste arkiveras enligt bokföringslagen. En digital faktura behöver bara arkiveras digitalt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Vad gäller arkivering av verifikat så får man skriva ut en elektronisk faktura till papper om man vill, och bokföra och arkivera i pappersform. Den elektroniska fakturan (t.ex PDF) behöver då bara arkiveras i 3 år.

Tvärsom går också, att man scannar in pappersbaserade verifikat och arkiverar dessa elektroniskt i 7 år, då behöver man endast arkivera pappret i 3 år.

Erhåller man fakturan/kvittot både som papper och elektroniskt (tidsmässigt nära varandra) så kan man välja vilket av formaten man sparar som verifikat.

Sen är jag helt säker på att det är väldigt många som inte följer reglerna helt, dvs struntar i att spara originalformatet i 3 år, utan så fort de har har scannat, resp skrivit ut, så låter de originalformatet försvinna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gäller detta alla företagsformer?
Jag bokför en del åt en ideell förening och får fakturor på papper och i mail som jag sedan skickar på papper till redovisningsfirman (stor rikstäckande kedja).
Det har aldrig efterfrågats eller ens nämnts att jag ska spara mailet från utställaren vilket jag inte heller gör. Fakturan ligger väl förvisso och skvalpar som läst någonstans i min mail men det kan knappast räknas som lagrad.
 
tttomten tttomten skrev:
Gäller detta alla företagsformer?
Jag bokför en del åt en ideell förening och får fakturor på papper och i mail som jag sedan skickar på papper till redovisningsfirman (stor rikstäckande kedja).
Det har aldrig efterfrågats eller ens nämnts att jag ska spara mailet från utställaren vilket jag inte heller gör. Fakturan ligger väl förvisso och skvalpar som läst någonstans i min mail men det kan knappast räknas som lagrad.
Om du fått fakturan digitalt räcker det lagra den digitalt men med digital menas allså i strukturerad form, mao ett bokföringsprogram eller tjänst. Fysiska kvitton ska sparas. Men har du också scannat in dem i bokföringsprogrammet behöver du inte spara dem organiserat utan du kan lägga dem i en skokartong :)
 
Oj då😇
Får nog börja göra rätt framöver, har av tradition, okunskap, lathet, endast hanterat fakturor som pappersformat oavsett hur jag fått den (snigelpost eller mail).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.