A
Squall Leonhart skrev:
Saken är nog den att förhållanden som spricker på grund av ekonomin gör inte det för att någon medvetet vill förstöra. Utan jag skulle vilja påstå att när ekonomin förstör förhållandet så beror det på avsaknad av förståelse för pengarnas faktiska värde. Vilket jag kan tänka mig påverkas en hel del om man kör med plastkort istället för kontanter.
Se bara på hur vissa barn ser på pengarna som föräldrarna trollar fram genom att dra sitt plastkort. De förstår sällan att det faktiskt dras pengar från ett konto som föräldrarna jobbat för att fylla på varje månad.
Samma sak skulle jag säga sker hos personer där förhållandet spricker på grund av ekonomin. Personen ser inte att pengarna behövs till att familjen ska leva ett bra liv ihop, utan ser bara att en ny drivaxel behövs till bilen eller nytt träns till hästen. Om inte annat så har man ju ett magiskt kort (kreditkort) där det inte dras några pengar från ens konto, utan de bara dyker upp i tomma intet när man behöver det.

Så jag TROR inte att många gör det medvetet. :)
Jag håller med dig bortsett från när du anklagar plastkorten för problemet. Färre och färre använder kontanter idag. De allra flesta klarar det utmärkt.
 
Vi äger vårt boende 50-50, vilket gör vår situation rätt enkel. Jag tjänar mer än sambon, men eftersom vi båda tjänar tillräckligt för att ensam kunna bära hushållskostnaderna om partnern blir arbetslös så gör det varken till eller från i det stora hela. Vi lägger in lika mycket pengar på huskontot varje månad (buffert, renoveringar och gemensamma kostnader), resten av pengarna behåller var och en som "sina" och gör vad de vill med. Alla större investeringar i huset görs därför i samförstånd och med "bådas" pengar. Vi tycker att det är en frihet att slippa diskutera om / "be" om saker man önskar sig. För oss funkar det utmärkt, men som vanligt finns det inga standardlösningar som passar alla.
 
Samma upplägg här, som Jumos. Vi tjänar olika men det löser sig alltid utan tjafs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.