Hej,
Har väldigt många skator i ett träd som står på kommunens tomt intill där vi bor.
Vad tror ni, skulle det funka att skrämma dom med en drönare? Tänker att man kopplar på olika ljud när man kör mot trädet, har bland annat ett handhållet larm som man sätter fast på drönaren, låter galet mycket
 
Till en början lär du nog inte behöva något larm alls. De kommer sannolikt flyga iväg ändå. Kråkfåglar är mycket intelligenta, och kommer därför ta till flykten när något obekant dyker upp. Men mest troligt är att de helt oavsett kommer tillbaka efter en stund, eller iallafall nästa dag. Du får nog flyga många gånger, om de ska hålla sig borta mer långvarigt.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Och flyger du många gånger, så lär de sig att det inte är nån fara tror jag.
Smarta rackare de där. Å andra sidan gillar jag Skator, de är kluriga och roliga att studera tycker jag.
 
  • Gilla
Maria T och 17 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Till en början lär du nog inte behöva något larm alls. De kommer sannolikt flyga iväg ändå. Kråkfåglar är mycket intelligenta, och kommer därför ta till flykten när något obekant dyker upp. Men mest troligt är att de helt oavsett kommer tillbaka efter en stund, eller iallafall nästa dag. Du får nog flyga många gånger, om de ska hålla sig borta mer långvarigt.
Skrämselfaktorn går ju att variera med dels olika ljud, men även saker som hänger under/efter drönaren. Inser att de inte är lättlurade, men sugen på att testa.
 
C
Av erfarenhet gissar jag att deras tålamod är bra mycket större än ditt 🙂
Det kommer att bli många flygtimmar 😄
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 15 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Skrämselfaktorn går ju att variera med dels olika ljud, men även saker som hänger under/efter drönaren. Inser att de inte är lättlurade, men sugen på att testa.
Det är klart att du ska testa. Det tog jag för givet😄. Det skulle jag också ha gjort, även om jag hade vetat att det var lönlöst.
Jag bor själv på landsbygden, där jag ibland vakar på räv. Det kan samlas hundratals skator runt åteln ibland. Även om man skjuter en skata så är de tillbaks inom en halvtimme ibland.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Du får jaga skatorna med en drönare med motorsåg
🤣
 
  • Haha
  • Gilla
nilsfk och 6 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Du får jaga skatorna med en drönare med motorsåg
[media]🤣
Kanske något att skicka till Ukraina 😎
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
MrJay
U Uffe A skrev:
Kanske något att skicka till Ukraina 😎
Ellet Gaza för den delen… Hursomhelst, det känns lite halvlagligt med att jaga fåglar med en drönare vilket får mig att undra om TS ens har drönarkort, annars snackar vi helt olagligt 😉
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ellet Gaza för den delen… Hursomhelst, det känns lite halvlagligt med att jaga fåglar med en drönare vilket får mig att undra om TS ens har drönarkort, annars snackar vi helt olagligt 😉
Nu ska du inte vara så negativ, TS kan ju alltid påstå att det gjordes för att beskära träden 😎
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ellet Gaza för den delen… Hursomhelst, det känns lite halvlagligt med att jaga fåglar med en drönare vilket får mig att undra om TS ens har drönarkort, annars snackar vi helt olagligt 😉
Vi har naturligtvis en helt hypotetisk diskussion😉
 
MrJay
Robert63 Robert63 skrev:
Vi har naturligtvis en helt hypotetisk diskussion😉
Självklart! Luftgevär skulle jag rekommendera isf.
 
  • Gilla
  • Arg
perman och 4 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Självklart! Luftgevär skulle jag rekommendera isf.
Läste lite om det, och även om det känns lockande så tror jag man kan skapa sig själv problem då folk blivit anmälda för detta, brottsrubriceringen har varit djurplågeri alternativt brott mot jaktlagsstiftningen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Läste lite om det, och även om det känns lockande så tror jag man kan skapa sig själv problem då folk blivit anmälda för detta, brottsrubriceringen har varit djurplågeri alternativt brott mot jaktlagsstiftningen.
Det är ju förmodligen möjligt att automatisera. Så du får en hands off-lösning och drönaren kör själv. Bara laddningen som kanske är knepig. Kan drönare docka som robotdammsugare?
Jag blev fascinerad av din idé. Uppdatera tråden om du är framgångsrik 😅
 
  • Gilla
Kattnos
  • Laddar…
När de har vant sig vid dina olika ljudeffekter så skaffar du en sån här:

 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.