S Saxdaling skrev:
När man kör på allmän väg ser vem som helst reg.nr och kan kolla upp ägaren. Självklart ska det vara lika OK att visa reg.nr i det här forumet. Ingen av oss gör en brottsutredning. Men det finns ingen lag som förbjuder publicering av bilars reg.nr. Annat om man tar bild på föraren och publicerar. Det torde vara brottsligt.
Registreringsnummer faller under GDPR. Information som kan leda till en person, precis som ett telefonnummer :)
 
Denniis Denniis skrev:
Registreringsnummer faller under GDPR. Information som kan leda till en person, precis som ett telefonnummer :)
Två saker. Regnummer kan vara en personuppgift, men är det inte alltid. Att visa en personuppgift (som ett foto på en person, namnet på en person eller ett regnummer) är inte automatiskt otillåtet.
 
Denniis Denniis skrev:
Registreringsnummer faller under GDPR. Information som kan leda till en person, precis som ett telefonnummer :)
Regnummer ger ägare, inte förare. Och att en fotad o publicerad regskylt skulle falla under GDPR, jag säger nej.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
Hep Hep skrev:
Två saker. Regnummer kan vara en personuppgift, men är det inte alltid. Att visa en personuppgift (som ett foto på en person, namnet på en person eller ett regnummer) är inte automatiskt otillåtet.
Onekligen, MrKoll får ju visa namnet på ägaren.
 
Hep Hep skrev:
Två saker. Regnummer kan vara en personuppgift, men är det inte alltid. Att visa en personuppgift (som ett foto på en person, namnet på en person eller ett regnummer) är inte automatiskt otillåtet.
Hep Hep skrev:
Två saker. Regnummer kan vara en personuppgift, men är det inte alltid. Att visa en personuppgift (som ett foto på en person, namnet på en person eller ett regnummer) är inte automatiskt otillåtet.
Jag tog för givet är bilen är registrerad på en privatperson, annars leder den inte till någon såklart :)
 
K Keld skrev:
Regnummer ger ägare, inte förare. Och att en fotad o publicerad regskylt skulle falla under GDPR, jag säger nej.
En privatperson omfattas väl inte av GDPR helt heller vad jag förstått, men likväl kan ett regnummer leda till att röja vart en person håller hus. Enligt information från Skatteverket via jobbet (ansvar för skyddade personer på jobbet) så var iallafall registreringsnummer angivet.
 
Fairlane
Denniis Denniis skrev:
En privatperson omfattas väl inte av GDPR helt heller vad jag förstått, men likväl kan ett regnummer leda till att röja vart en person håller hus. Enligt information från Skatteverket via jobbet (ansvar för skyddade personer på jobbet) så var iallafall registreringsnummer angivet.
En privatperson omfattas helt klart av GDPR, det är ju privatpersoner som lagen är till för att skydda.

Registreringsnummer kan vara en personuppgift, men då oftast i kombination med andra uppgifter. Det är ytterst få uppgifter som ensamma är att betrakta som känsliga. Ett namn kan vara det till exempel, om det är unikt, medan ett vanlgit namn inte är det.
 
Fairlane Fairlane skrev:
En privatperson omfattas helt klart av GDPR, det är ju privatpersoner som lagen är till för att skydda.

Registreringsnummer kan vara en personuppgift, men då oftast i kombination med andra uppgifter. Det är ytterst få uppgifter som ensamma är att betrakta som känsliga. Ett namn kan vara det till exempel, om det är unikt, medan ett vanlgit namn inte är det.
Skärmdump av en diskussionstråd på en hemsida med en fråga om laglighet av att dela bilder på bilar på sociala medier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av juridisk information om GDPR och Brottsbalken på en svensk juridisk webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Helmersson skrev:
[bild]
Släpkärran var upptagen, så vad gör man .
Uppskattningsvis 1000kg. Men luckan var stäng när nån körde så kanske inte passar i denna tråd…☺️
Folksam krocktest hantverkarbilar:
https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring/trafikforskning/hantverksbilar-krocktest
Lös last,
Förankrad last,
Hela videon,

Villaägarna testar lastskydd i bagaget,


Hade varit lite bättre om stenen hade ställts på långsidan, då hade fler stenar varit ”längst ner”, men ännu bättre kört fler gånger.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Fairlane
Denniis Denniis skrev:
[bild] [bild]
Jaha, du menar från det hållet, dvs som den som publicerar information, då stämmer det. Jag tänkte från andra hållet, privatpersoners uppgifter.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Demmpa Demmpa skrev:
Folksam krocktest hantverkarbilar:
[länk]
Lös last, [media]Förankrad last, [media]Hela videon, [media]
Villaägarna testar lastskydd i bagaget,
[media]

Hade varit lite bättre om stenen hade ställts på långsidan, då hade fler stenar varit ”längst ner”, men ännu bättre kört fler gånger.
Obehagligt med hantverkarnas hyllor som bevisligen inte håller för vad man tror. Finns det krocktestade förvaringssystem för hantverksbilar? Troligen inte då ingen har råd att krocktesta sina system, utan bara gissar att det är tillräckligt robust.
 
Denniis Denniis skrev:
[bild] [bild]
Det stämmer ju... GDPR reglerar företagens rättigheter och skyldigheter runt personuppgifter.
Så visst kan vi medlemmar publicera sådana men det kan ställa till det till ägaren av forumet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
RoTe
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Obehagligt med hantverkarnas hyllor som bevisligen inte håller för vad man tror. Finns det krocktestade förvaringssystem för hantverksbilar? Troligen inte då ingen har råd att krocktesta sina system, utan bara gissar att det är tillräckligt robust.
System Edström krocktestar iaf https://systemedstrom.com/sv/säkerhet/krocktest/
 
G
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Obehagligt med hantverkarnas hyllor som bevisligen inte håller för vad man tror. Finns det krocktestade förvaringssystem för hantverksbilar? Troligen inte då ingen har råd att krocktesta sina system, utan bara gissar att det är tillräckligt robust.
Skulle tycka att det var ganska vansinnigt att sätta fast en tung glasflaska stående bakom lastsystemet, den skulle ha monterats i ett separat fäste direkt i bilen, helst liggande och fäst i golvet som är det starkaste att fästa i.
Sen såg det systemet inte ut så kraftigt om man jämför med t.ex. Edströms så frågan är ju om det ens är tänkt (och godkänt) att det ska klara av en tung glasflaska på det sätt som det var i filmen.
Hade gasflaskan inte varit fastspänd bakom lastsystemet så hade det säkert blivit ett helt annat resultat.
 
Jonas Persson
RoTe RoTe skrev:
System Edström krocktestar iaf [länk]
Låter seriöst, men frågannär hur lik lasten är en typisk hantverkare som har en massa skit i bilen och allt som behövs. Har de marginaler för verkligheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.