998 621 läst · 4 589 svar
999k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Det är inte en korrekt surrning av båten även om det är två spännande tvärs över båten.V Ville_Vessla skrev:Gällande Gargamels båt:
Ifall bilden är korrekt så den låg den på lämmarna fram och bak är det ju lite udda, annars om dessa var borta är det väl ett normalt sätt att transportera en mindre båt på även om jag föredragit 2 spännband. Jag brukade även ha 4 bildäck mellan släp och båt då jag körde på vanligt släp. Sen skaffade jag en obromsad 80-trailer för det var för bökigt att hålla på att släpa upp 400kg båt på ett vanligt släp, med trailern gör man det själv , sen tog det väl emot en smula att backa ner släpet så alla lampor bak hamnade under vatten men peppar,peppar, det funkar än 20 år senare.
Så är det säkert men det är så de flesta gör. Till mitt försvar så låg ju banden framför och bakom knapparna så det fanns ju en del broms både framåt och bakåt utöver friktion.
Så är det nog. Seriöst såg jag för 30 min sen en person som hade en Buster XXL med en 200hk utombordare. Detta på en ofjädrad trailer. Satt fast i vinschen fram annars inget. Där var nog min gräns passerad också.
Enda problemet jag hittar är att en buster väger 850 kg. Och är det på en vanlig eu-trailer så är det ju oftast 750 släp vilket innebär övervikt.mexitegel skrev:
På 30 kärror är det inga problem med vikten.
Så länge man surrar funkar ofjädrat superbra. Har dragit en del båt innan. Min egna var en liten sportbåt, lånebåten var en camping och det funkade lika bra båda 2 =)
Tur vi hade en volvo 940. Hade vi haft porsche hade vi legat i hamnbassängen
Ja det är inte fjädringen som är problemet utan att man lastar 800kg båt på en ofjädrad 500kg trailer utan att ens dra fast den.
Vad gäller övervikten så är den så klart regelvidrig. Men ser vi på det med ingenjörsögon lär 800 kg på ett av de eu-släp som är godkända för närmare 600 kg inte vara något problem givet att man inte hakar på det på en Nissan micra. Givetvis med adekvat lastsäkring .
Man brukar ju inte prata om EU-släp när det gäller båtar. Antingen har man en båtvagn som ofta är ofjädrad med lastvikt upp till många ton, eller så har man en trailer som precis som vanliga släp är bromsad när det blir lite tyngre. Dock gäller givetvis samma regler som vanligt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 563 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 563 inlägg
Så jag resonerade när jag körde bort allt tegel från vår fasad, axeln är specad för 1000 kgmexitegel skrev:
Ta traverser som exempel, där kan man ju få klassa upp för enstaka lyft som jag förstått
Han drog Bustern med en Dodge Ram 3500 så där var det förmodligen inga problem.
För oss som dagsturade så heter det Båttrailer, klassad som eu-släp. 750kg och runt 500 kg i lastvikt.MathiasS skrev:
Båtvagn är för båtar som man ligger i säsong, dvs den ställs på land på båtvagnen under vintern.
Det normala här hos oss fattiga är att man får till en gammal föredetta bromsad vagn som blivit av med bromsar och svetsad kulhandske så de får framföras i 30km/h om man har en halvstor båt på 6 meter
Fast när jag tittar nu när du skriver båtvagn så får du upp alla möjliga vagnar inkl obromsade småvagnar.
Nåja, vikterna gäller även dem =) Och det är förbannat dumt att lasta en för tung båt på en vagn som inte är klassad för vikten.