M
Jag ringde företaget och bad dem skicka ett klassfoto utan logo / reklam. Tyvärr kunde de inte göra så, men jag kunde skicka tillbaka kortet om jag ville. :mad:

Pratade sen med rektorn på skolan och hon sa att flera föräldrar varit missnöjda med företaget.

Synd för barnens skull tycker jag.
 
peternicklas
Enkelt, det är fotografen som äger alla rättigheter och han säljer en kopia av den rättigheten i form av antal beställda kort. All vidare kopiering, skanning mm. är olagligt utan fotografens tillstånd. Samma sak gäller kort/foto från Internet. Man får aldrig kopiera/spara ned dessa och sedan använda dem utan tillstånd eller att man anger källan, t.ex. www...
 
peternicklas
Micke64 skrev:
Jag ringde företaget och bad dem skicka ett klassfoto utan logo / reklam. Tyvärr kunde de inte göra så, men jag kunde skicka tillbaka kortet om jag ville. :mad:

Pratade sen med rektorn på skolan och hon sa att flera föräldrar varit missnöjda med företaget.

Synd för barnens skull tycker jag.
Vilket företag är det som har sin Logo på korten?
 
Inför skolfotograferingen får man alltid hem en lapp att skriva på. Skriver man inte på den får man inget hemskickat. Men då blir ens barn inte heller fotograferat (bara på klassbilden).

Så avtalet har man ingått INNAN fotograferingen.
 
peternicklas
Nerre skrev:
Inför skolfotograferingen får man alltid hem en lapp att skriva på. Skriver man inte på den får man inget hemskickat. Men då blir ens barn inte heller fotograferat (bara på klassbilden).

Så avtalet har man ingått INNAN fotograferingen.
Vi har inte fått någon lapp/papper! De bara kom en dag och tog kort. Tror vi fick besked 1 vecka innan. Nu beställer vi från en hemsida så de skickar bara det vi har beställt, hoppas bara det blir utan logo.
 
M
Nerre skrev:
Inför skolfotograferingen får man alltid hem en lapp att skriva på. Skriver man inte på den får man inget hemskickat. Men då blir ens barn inte heller fotograferat (bara på klassbilden).

Så avtalet har man ingått INNAN fotograferingen.
Fick inte någon lapp eller avtalsförfrågan innan fototillfället. Det får mig att fundera på deras rättighet att framställa bilder publikt av mitt barn utan mitt tillstånd. Vilka lagar gäller? PUL?
 
Det är just därför man brukar få såna papper, för att de ska ha ryggen fri. Det brukar vara ett papper med en liten talong nertill som man skriver på och klipper bort och tar med till skolan. Jag tror det de senaste åren har varit så att eleven måste lämna talongen till fotografen, annars tar de ingen bild.

Brukar också finnas en kryssruta för "syskonbild" eller "kompisbild" (om man vill ta bild på ett par elever tillsammans).

Om ni inte har fått nåt sånt verkar det konstigt, förklaringen skulle möjligen kunna vara att det är en ny aktör som försöker slå sig in på marknaden och som inte har koll på lagarna.
 
Nerre skrev:
Om ni inte har fått nåt sånt verkar det konstigt, förklaringen skulle möjligen kunna vara att det är en ny aktör som försöker slå sig in på marknaden och som inte har koll på lagarna.
Lappen har flyttat in på internet för flera aktörer vet jag och du ingår numera i avtal i samband med att du beställer bilderna på hemsidan genom en kod. Precis som vilken annan beställning på nätet.
 
M
mexitegel skrev:
Lappen har flyttat in på internet för flera aktörer vet jag och du ingår numera i avtal i samband med att du beställer bilderna på hemsidan genom en kod. Precis som vilken annan beställning på nätet.
De har ju redan tagit bilderna på barnen när jag väl går in på deras webbsida. Dessutom kommer andra åt klassfotot även om vi inte loggar in.
 
Micke64 skrev:
Jag ringde företaget och bad dem skicka ett klassfoto utan logo / reklam. Tyvärr kunde de inte göra så, men jag kunde skicka tillbaka kortet om jag ville. :mad:
Då brukar jag ringa upp VD och kräva att Han/Hon personligen kommer och hämtar produkten samma dag.

Funkar alltid.

En annan variant är att bara lova att ringa VD. Dock med tillägget att detta kommer att ske fredag kväll kl 19.

Funkar också alltid.

Ta inte emot någon sk-t från sk-t företag.
 
T
Det skolfotobolag min dotters skola använder skickar inga avtal i förväg.
Alla barn fotograferas, sedan får man en lapp i efterhand med en inloggningskod till deras hemsida där man kan titta på alla bilderna digitalt och sedan beställa färdiga paket eller enstaka bilder.
De tar flera olika bilder på barnen, både porträtt och profil som man fritt får välja bland till de olika formaten i paketen.
Man har även möjlighet att välja om vissa bilder ska vara svartvita eller sepiatonade.
Fördelen är att man har fritt val av vilka bilder man vill ha.
Jag har både beställt när bilderna varit bra och valt att inte beställa när fotografen misslyckats totalt.
 
Borde det inte vara möjligt att föräldrarna går ihop och hyr in en fotograf som tar alla bilder och sedan överlåter upphovsrätten för respektive bild till föräldrarna, och så får de skriva ut så mycket bilder de vill? Även fotografer borde väl kunna köpas per timme?
 
pelpet skrev:
Borde det inte vara möjligt att föräldrarna går ihop och hyr in en fotograf som tar alla bilder och sedan överlåter upphovsrätten för respektive bild till föräldrarna, och så får de skriva ut så mycket bilder de vill? Även fotografer borde väl kunna köpas per timme?
Det är inga problem att hyra fotografer per timme. Det är så fotograferingar för reklam, tidningar och liknande sker. Däremot är det inte säkert att en "vanlig fotograf" lyckas så bra med små barn. När man rekryterar skolfotografer brukar erfarenhet som fritidsledare, dagisfröken och liknande väga tyngre än fotoerfarenhet. Jag har fått frågor från skolor men tackat nej, det kan vara jobbigt att få vuxna att bli bra på bild. Att plåta 20 st 7-åringar på en halvtimme kräver något helt annat ;)

Jag tror även att en del skolfotoföretag gärna skulle göra jobbet för timpris och låta någon förälder sköta all administration. Det är bara en annan affärsmodell. När jag plåtar personal på företag kör jag ofta fast pris per person plus en startkostnad. Sen får företaget göra i stort sett vad de vill med bilderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.