Hur många är det som rekreerar där då? Är det bara de 20 närmaste grannarna, eller har det stor regional/nationell betydelse?
 
Leffe skrev:
Just den här skogen är nog inte odlad. Området är kuperat, för att inte säga bergigt. Skogen är en salig blandning av alla tänkbara sorters träd i varierande ålder och storlek.
Om skogen ser ut som beskrivits låter det mer troligt att dom tänker gallra.

Även jag tycker det låter lite orimligt att grannarna till en fastighet SKALL få använda skogen som finns där till det dom vill, men ägaren till fastigheten SKALL INTE få använda den :confused:
Ungefär som om skogsägaren skulle komma och säga: Hoppla hoppla! Ni får inte klippa gräsmattan där.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag menade lite mer allmänt. Det är få "ägodelar" som är så hårt reglerade som just mark. Du får inte bygga vad du vill, eller hur du vill.
/QUOTE]

Dock så finns det ett litet aber där, är man "bonne" så behöver man inte söka bygglov för att uppföra byggnader som ryms inom rörelsen, dock så måste man följa vissa regler som t.ex. avstånd från väg, ventilation i byggnaden, säkerhet m.m.
Kanske inte gäller skogsfastighet men det gäller jordbruksfastigheter.
 
Om inte annat så växer ju skogen upp igen, om ca 5-10år så är det en rejäl vägg med sly där som skymmer "utsikten". : )
 
Nu tycker jag att vi kanske kan försöka hålla det i och för sig småtrevliga, men icke till ämnet tillhörande småchattandet borta från tråden.

Ämnet är, för den som inte läst från början, vad det finns för sätt att kunna få ha skogen som ligger intill fritidshus kvar, när ägaren till skogen vill avverka.
 
79:an skrev:
Dock så finns det ett litet aber där, är man "bonne" så behöver man inte söka bygglov för att uppföra byggnader som ryms inom rörelsen, dock så måste man följa vissa regler som t.ex. avstånd från väg, ventilation i byggnaden, säkerhet m.m.
Kanske inte gäller skogsfastighet men det gäller jordbruksfastigheter.
Jag har från välunderrättad källa att mycket av lagen åker ut genom fönstret om det är "för skogsbrukets behov". ;-) Så sommarstuga kan man väl inte bygga hur som helst, men sågverk kanske? ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.