Totte_S Totte_S skrev:
Jag tänker så här: spjället håller kvar rökgaserna, och därmed värmen, i kanalerna. Där stryper jag först. Hos mig funkar det bra att tända med fullt öppet spjäll, stänger luckorna men öppnar dragluckorna, då får jag bäst fart på upptändningen. Sedan stänger jag spjället ca 50% och reglerar elden med dragluckorna. När veden börjar övergå i glödbädd stänger jag spjället ca25% till och reglerar glödbädden med dragluckorna. När glöden inte syns längre stänger jag i princip alla luckor. Ryker det in då så öppnar jag spjället lite.
Kan tänka mig att man måste anpassa eldningen ganska mycket till de egna förutsättningarna också. Själv har jag en gammal kakelugn som sattes in i detta hus i mitten på 30-talet men som haft ett liv även innan. Pipan är glidgjuten för ett tiotal år sedan men om jag eldar som er får jag skäll av sotaren trots att jag använder torr fin björkved! När jag använder min gammaldagsa metod med att skjuta spjället får jag god värme ett halvt dygn och håller sotaren
 
Totte_S
Ja man får passa sig som attan så man inte får storm i brasan, då har man snart förstört ugnen.
 
  • Gilla
Totobbe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.