Claes Sörmland
Skorstensdraget spelar ju också in. Jag har långa kanaler med mycket bra drag i men även där märker jag vilken skillnad det är på en varm och en kall skorsten. Hyrde ett torp för många år sedan och där var skorstenen inte så stor och draget lågt när skorstenen var kall. Det var ett elände när man skulle börja elda i den helt kalla rörspisen på hösten - det puffade och frustade.
 
Modern öppen spis tänd med eld och vedförvaring i ett vardagsrum, plantgolv och interiördekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kan det nog vara, har den här på andra sidan väggen som vi nu testar elda i en hel kväll. (Det är nog inte gjort det sen 1955, iaf inte kakelugnen enligt min mor). Kanske blir suget i ugnen lite annorlunda nu när murstocken värms upp. (Dom delar kanal).

Claes, eldar du ofta under veckorna? Är det en gammal kakelugn också? Vi bor i Norrland och skulle gärna vilja elda lite under veckorna. (Har jordvärme i övrigt så detta är ett komplement)
 
Om du verkligen vill elda för att kakelugnen ska bidra till uppvärmningen så måste du göra så att du maximerar upplagringen av värme i teglet och minimerar förlusterna med draget. Dvs. fyll upp en liggande brasa och följ Claes instruktioner och sedan stäng spjället. (jag stänger dock aldrig mässingsluckorna)

Lövved ger en glödbädd som värmer längre och klarar sig med mindre drag, dvs. mer värme lagras in. Jag plockar åt sidan granveden de kallaste dagarna. Det är från du stänger spjället som den verkliga uppvärmningen av rummet börjar. Inte för små vedträn heller för då blir glödfasen som värmer bäst kortare.

Det fungerar att bara elda på kvällen, om man behöver komma iväg till arbete på morgonen.(även om 12 timmar fortfarande är bättre) Men mer än ett dygn så har kakelugnen kallnat helt och då går första brasan åt att bara värma den igen är min erfarenhet. Med varm ugn så kan man strypa spjället mer också.

Jag har inte alltid spjället i samma läge, utan beror lite på vilken ved, om det blåser ute, om ugnen var kall innan, hur dagens glödbädd blev. Tycker det tog ett år att bygga upp den erfarenheten och lära sig den individuella ugnens egenskaper. Viktigast att inte strypa för tidigt innan det är helt övertänt, sen kan resten testas fram och optimeras med tiden. Och sedan få stängt spjället helt så fort det går.
 
V
Är inte spjällen konstruerade så att man aldrig kan stänga 100% ?
Har för mig att jag hört det någon stans, borde ha att göra med att det var en del som "strök" med för många många år sedan!
 
Claes Sörmland
Totobbe skrev:
Claes, eldar du ofta under veckorna? Är det en gammal kakelugn också? Vi bor i Norrland och skulle gärna vilja elda lite under veckorna. (Har jordvärme i övrigt så detta är ett komplement)
Försöker elda dagligen i kakelugn och rörspis - bor i ett hus från 1919 så det är byggt för denna uppvärmningsform. Blir så varmt och skönt med en eldad ugn i rummet. Men vardagsmorgnar är det tufft att hinna med så då blir det ofta bara kvällsbrasor. På helgerna så är det ju lättare - det är aldrig så varmt vintertid som söndag kväll.

Annars kan man ju luta sig tillbaka och låta värmepumpen sköta jobbet...
 
Claes Sörmland
VillaAnna skrev:
Är inte spjällen konstruerade så att man aldrig kan stänga 100% ?
Har för mig att jag hört det någon stans, borde ha att göra med att det var en del som "strök" med för många många år sedan!
Det där varierar från eldstad till eldstad så inget att räkna med. Har för mig att ett litet hörn är avklippt på spjället i min kakelugn för att det ska finnas ett litet grunddrag även när spjället är stängt. I min rörspis finns inte denna funktion.
 
UPPDATERING:


Första tecknen på slitage med mörknade och lossnande fogar på en vit kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaklad rund ugn med mörkare fogar och lös fogmassa på utsidan. Nedre delen av ugnsluckan syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en kakelu gn med mörknade fogar och sprickbildning, tecken på slitage från ugnsvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att använt ugnen under helger (Startar fredag och håller liv till söndag) så upplever jag en lite negativ utveckling..kanske är det jag som är orolig men.. Upplever att dom här fogarna blivit mörkare sen vi började använda ugnen. Idag föll lite lös när jag strök kaklet på utsidan med fuktigt papper (för att torka av ugnen helt enkelt)

Har köpt en påse med fogmassa (blandad på gameldags vis med en vitnyans som ska stämma) av en elda-butik. När den är kall ska jag snygga till fogarna.

Efter att aldrig eldats i på ca 70år, är dom här rörelserna nått man bör va orolig över eller känns det som "normalt" med tanke på hur lite den använt tidigare?

Försöker elda enligt konstens regler, mindre brasor första dygnet, sen morgon och kväll. Använder ca 4 vedklabbar staplade luftigt, ej mot vägg, och sköter spjäll å ventiler enligt beskrivningarna..

Översta ringen känns även som att den diffar nån millimeter jämfört med resten av ugnen.

På långt håll syns mindre men man vill ju va me på alla rörelser nu.:)



Mvh,
Tobbe


Vit kaklad gammal vedugn i ett hörn med synliga fogar och en öppningsbar lucka på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det ser helt normalt ut. Ugnen ökar i storlek när den blir varm och expansionen syns i fogarna. Mäter du t ex på höjden så blir ugnen säker ett par cm högre när den är varm jämfört med när den är kall. När den sen svalnar igen så går fogarna ihop.

Viktigt är att fogmassan består av krita och inte cement så att den kan spricka upp lätt utan att kaklen skadas. Över eldningscyklerna så ramlar kritan ur och man får foga om. Men det är bara estetik - fogarna har inte en tätande funktion.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Numera tänder jag ovanpå veden. Jag staplar in en pagodeld, tätt mellan de översta lagren, en liten hög med spån, näver, restkol och tändved ovanpå. Det brinner lugnt och fint uppifrån och ner, utan detdär floffandet, röken blir renare och det blir mindre aska. Kort sagt bättre förbränning.

Samma teknik funkar även fint i skogen och i gammeldags vedpannor med överförbränning.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Okej, phu:) tack för svar!
Alltid skönt att bolla med nån fler. Jag har för mig att de va de hon sa, ska ringa å kolla innan jag smetar dit den👍🏻

Pagod med näver på ska jag absolut testa. Alltid lite bökigt att lägga vede på nävret
 
Återupplivar en gammal tråd.

Har köpt hus med kakelugn. Har märkt att det blir ungefär samma effekt på eldens intesitet genom att reglera två helt olika saker; dels spjället, dels dragluckorna.

Om elden beter sig likadant, spelar det någon roll om man "gasar"/"bromsar" före eller efter elden? En lugnare eld via dragluckorna lär väl gå långsammare genom kanalerna och därmed ge mer ekonomi, även om spjället är helt öppet?
 
C ChrilleLa skrev:
Återupplivar en gammal tråd.

Har köpt hus med kakelugn. Har märkt att det blir ungefär samma effekt på eldens intesitet genom att reglera två helt olika saker; dels spjället, dels dragluckorna.

Om elden beter sig likadant, spelar det någon roll om man "gasar"/"bromsar" före eller efter elden? En lugnare eld via dragluckorna lär väl gå långsammare genom kanalerna och därmed ge mer ekonomi, även om spjället är helt öppet?
Vet inte om jag förstår dig rätt men att öppna dragluckorna och skjuta spjället har helt olika funktioner. Behöver du ha dragluckorna öppna även efter du fått fyr? Har jag mina dragluckor (de där små luckorna på den svarta innerluckan) öppna längre än så blir elden så intensiv att luckorna skakar. Så dragluckorna använder jag bara för att tillsätta mer luft till elden i början för att få igång den men att skjuta spjället (helt eller delvis) gör jag för att förhindra att kall luft från skorstenen kyler den uppvärmda ugnen. Jag gör det så snart det går utan att det luktar ”ryk in” om man sniffar ovan luckorna.
 
Totte_S
Jag tänker så här: spjället håller kvar rökgaserna, och därmed värmen, i kanalerna. Där stryper jag först. Hos mig funkar det bra att tända med fullt öppet spjäll, stänger luckorna men öppnar dragluckorna, då får jag bäst fart på upptändningen. Sedan stänger jag spjället ca 50% och reglerar elden med dragluckorna. När veden börjar övergå i glödbädd stänger jag spjället ca25% till och reglerar glödbädden med dragluckorna. När glöden inte syns längre stänger jag i princip alla luckor. Ryker det in då så öppnar jag spjället lite.
 
  • Gilla
Totobbe
  • Laddar…
Jag kör samma variant som Totte. Dock kör jag första tändningsfasen med bara trådgaller för stämningens skull (de är oftast då middagen börjar:). Öppet hallå tills de är full eld. Sen följer jag samma mönster me att stänga igen eftersom, då håller den värmen hela kvällen sen.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Japp galler på när det ska mysas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.