Är sättet som detta byggföretag bygger på acceptabelt eller oacceptabelt?

  • Totalt oacceptabelt sätt

    61 Röster 85,9%
  • Detta är ett acceptabelt sätt

    10 Röster 14,1%
  • Antal röster
    71
Status
Tråden går ej att kommentera.
a98201020800P84d3.jpg

I början av tråden har vi bifogat en bild på en skevande vägg som sjönk p.g.a. att golvet sjönk cirka 0,5 cm. På andra sidan väggen har vi en toalett där vi upptäckte stora sprickor mellan kaklet och taket p.g.a. att den skevande väggen belastar toalettens vägg (samma vägg). Vi är väldigt bekymrade och undrar om man får använda toaletten p.g.a. fuktskador? Skyddar fuktspärren tillräckligt även om man har sådana stora sprickor som på bilden?

Finns det någon som har liknande erfarenheter?

Tacksamma för era råd!
 
openmind skrev:
[bild]

I början av tråden har vi bifogat en bild på en skevande vägg som sjönk p.g.a. att golvet sjönk cirka 0,5 cm. På andra sidan väggen har vi en toalett där vi upptäckte stora sprickor mellan kaklet och taket p.g.a. att den skevande väggen belastar toalettens vägg (samma vägg). Vi är väldigt bekymrade och undrar om man får använda toaletten p.g.a. fuktskador? Skyddar fuktspärren tillräckligt även om man har sådana stora sprickor som på bilden?

Finns det någon som har liknande erfarenheter?

Tacksamma för era råd!
är det svarta strecket sprickan som den är eller har du ritat med tuschpenna på den? ser konstigt ut men svårt att greppa bilden för mig iaf.
 
gb79 skrev:
är det svarta strecket sprickan som den är eller har du ritat med tuschpenna på den?
128201041551P6b46.jpg

Speciellt för dig har jag gjort en video så du får avgöra själv. Varför skulle jag rita med en tuschpenna?

gb79 skrev:
ser konstigt ut men svårt att greppa bilden för mig iaf.
Hela huset ser konstigt ut. När man bygger på ett konstigt sätt blir allt konstigt.
 
Redigerat:
openmind skrev:
[bild]

Speciellt för dig har jag gjort en video så du får avgöra själv. Varför skulle jag rita med en tuschpenna?



Hela huset ser konstigt ut. När man bygger på ett konstigt sätt blir allt konstigt.
på bilden såg det allt ut som ett tuschstreck :)

på videon ser man det jättebra ju, fast ja menar, det ser inte alls bra ut.
nä tråkigt för dig förstår jag, har själv nybyggt hus fast egenbyggt, ja vet ju om att de spricker lite här o var i ett nytt hus, men för dig verkar de va mycket på en gång som är fel.
hoppas de kan erkänna några fel då för dig och att de blir lösning på det.
 
gb79 skrev:
har själv nybyggt hus fast egenbyggt.
Tycker du att bjälklaget ligger bra på vinkeljärnet? På bilden ser man mellanrum mellan bjälklaget och vinkeljärnet. Skulle inte detta släppa med tiden? Är det möjligt att våra golv sjunker vid golvlisterna p.g.a. detta byggnadssätt?

3e2010100927Acd7a.jpg
 
openmind skrev:
Vi vill bifoga mer material för att visa företagets byggnadssätt. Vi vill även skriva företagets namn eftersom vi vill att alla ska veta vilka de är. Det kommer vi att göra i god tid.
Det kan underlätta för nån om du skriver namn på företaget :rolleyes:
 
Uffe95 skrev:
Det kan underlätta för nån om du skriver namn på företaget :rolleyes:
Jag undrar också. Försöker du sätta press på byggaren med hjälp av denna tråd?
 
Hur opartiska är besiktningsmän när man läser om såna problem undrar jag? Det skulle vara smart att göra en särskild besiktning. En annan besiktningsman måste dokumentera problemet så snart som möjligt.
 
bumpaberra skrev:
Jag undrar också. Försöker du sätta press på byggaren med hjälp av denna tråd?
En tråd kan inte sätta press på en person om man inte tillåter det själv. Byggarnas egna misstag och oärlighet kan sätta press på dem själva.

Här läste jag detta:

”En bra hustillverkare måste också ha förmågan att känna empati med kunden, för ett hus betyder så mycket hela tillvaron för den som bor i det. Ett hus är alldeles för viktigt för att byggas av någon som inte älskar hus.”

Denna tråd ser jag som en möjlighet med syfte att dokumentera det som vi upplever. Jag har skrivit i andra trådar tidigare att vi kommer att presentera företagets namn i god tid.
 
Redigerat:
Uffe95 skrev:
Hur opartiska är besiktningsmän när man läser om såna problem undrar jag?
Vi undrar samma sak?
 
Vi är väldigt tacksamma till alla er som har röstat oavsett valt alternativ.
 
Jag ser inte problemet med fönsterdörren...
 
Nyfniken skrev:
Jag ser inte problemet med fönsterdörren...
Vattenpasset visar att den breda listen som som syns i mitten av bilden skevar enormt. Estetiskt ser det dåligt ut. Även fönsterdörren sitter konstigt (inte parallellt med dörrens fönster) på något sätt. Klicka på bilden för att se större version.

ee201011715PM03a2.jpg

Är detta ett fackmannamässigt utfört arbete :S

3e201014944PMaa14.jpg http://www.motionbox.com/videos/4c99deb41f18e5c2c4
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Jag ser inte problemet med fönsterdörren...
En barnunge skulle utan tvekan göra ett bättre jobb!! Man kan undra om dessa byggare verkligen sover gott på nätterna :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.