S Spikin skrev:
Enligt stadgan skall slutbesiktning ske vid ombyggnad, vilket är 1 besök där utföraren lämnar intyg om
utförandet enligt sin egenkontroll . Det är inte fråga om en installationsbesiktning som fordrar flera besök
vilket behövs om utföraren inte är behörig
branschman och där besiktningsmannen sätter reglerna och
blir den ansvarige.
Fortfarande inget svar från TS om det var ombyggnad eller renovering.
Utgår ifrån att det är en renoveringen som enligt besiktningsprotokollet beskrivits som att allt är rätt utfört vilket jag tycker är fel inskrivet
Det skulle nämnts om våtrumsintyget hade överlämnats vilket utföraren där garanterar att allt rätt utfört och garanti lämnas
Så återigen bestrid kostnaden och hänvisa till att du som beställare inte har beställt besiktningsmannen
LEnnart
 
Stickan56
F Fred_N skrev:
Vi anlitade Anticimex för överlåtelsebesiktning förra året. Det kostade 17900 för en liten villa på 90 kvm. Jag tror att besiktningsmannen var ca en timme hos oss.
Ni har alltså köpt ett hus och köpt en overlåtelsebesikning. Var det några extra tillägg i den som ledde till det mycket höga priset?

Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H
Exostor Exostor skrev:
I mitt fall handlade det bara om att det måste besiktas. Jag fick mitt papper, jag är nöjd. Jag vet att det är rätt gjort oavsett papper eller inte.
Lättförtjänte pengar för besiktningsmannen. Bra betalt för ett icke utförd besiktning. Det var ok för dig men i det stora hela är det inte ok, antar att han fakturerade som han hade utfört besiktningen.
 
Claes Sörmland
S Spikin skrev:
TS fråga avser kostnad för slutbesiktning av renovering.
I protokollet står det " Besiktningen omfattar ombyggnad , renovering. Det görs en specifik skillnad på dessa moment .
Det står lite mer i protokollet (från trådstart), att det gäller en renovering av våtrum, kök och tvättrum och att besiktningsmannen ska säkerställa att renoveringen har skett enligt gällande regler.

Textdokument om slutbesiktning med information om ombyggnad och renovering av våtrum, kök och tvättrum enligt gällande regler.

Så rätt begripligt att det är en snabb titt på 20-30 minuter från besiktningsmannens sida och sen är det klart. Inga komplicerade saker. Funderar nästan på hur besiktningsmannen lyckades sysselsätta sig i hela 20-30 min på plats med detta uppdrag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Du har haft tillgång till stadgarna och vet om att det ska skötas på det sättet som har gjorts.
Varför har du inte tagit reda på kostnaden i förväg. Det borde gå att få ett riktpris genom föreningen. Så ansvaret ligger mycket på dig som medlem i bostadsföreningen.
Däremot är det föreningen som ska ha fakturan som de ska betala. Därefter ska de fakturera dig. Avtalet är mellan BF och besiktningsmannen eller dennes företag.
Du kan sedan be om en detaljerad faktura som BF:n i sin tur får tillhandahålla genom att ta in den från den som skickat den. Är den inte skälig får du bestrida och ev går det till domstol.
Men, man bör alltid förhöra sig om pris på det man förväntas betala.
Dessutom skulle jag samla ihop tillräckligt många namn för att genomföra en eller flera stadgeändringar. Det känns inte seriöst att ha en text där föreningen utser entreprenör för tjänster som en enskild medlem ska betala.
Stadgar ska gynna medlemmarna i första hand och inte äventyra föreningen ekonomi.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast en bostadrättsförening har inget skydd av konsumenttjänstlagen så de får göra riktigt dåliga tjänsteinköp. Det är ju fördelen med att ha föreningen som kund, de har inga starka rättigheter och tenderar att utan större reflektion betala de fakturor som man som leverantör skickar. Värre är det med konsumenter...
Det är ju INTE en brf.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står lite mer i protokollet (från trådstart), att det gäller en renovering av våtrum, kök och tvättrum och att besiktningsmannen ska säkerställa att renoveringen har skett enligt gällande regler.

[bild]

Så rätt begripligt att det är en snabb titt på 20-30 minuter från besiktningsmannens sida och sen är det klart. Inga komplicerade saker. Funderar nästan på hur besiktningsmannen lyckades sysselsätta sig i hela 20-30 min på plats med detta uppdrag.
Märklig och vilseledande beskrivning av utfört uppdrag . Fortfarande kvarstår frågan om det har
utförts någon ombyggnad av nämnda rum . Beskrivningen virrar mellan renovering och ombyggnad .
Någon besiktning av ombyggt underlag för tätskikt ,bjälklag, tätskikt , rördragning har inte utförts .
Att någon kontroll och genomgång av utförarens dokument har gjorts står ej eller om dokument
mottagits.
TS fråga avser kostnad för slutbesiktning efter renovering som visar till att TS anser att renovering
utförts eller är det en felaktig ordanvändning eller att ombyggnad skett i något rum som enligt
stadgarna kräver slutbesiktning.
För rättslig verkan behövs större tydlighet .TS ansökan och beställarens arbetsbeskrivning behövs.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står lite mer i protokollet (från trådstart), att det gäller en renovering av våtrum, kök och tvättrum och att besiktningsmannen ska säkerställa att renoveringen har skett enligt gällande regler.

[bild]

Så rätt begripligt att det är en snabb titt på 20-30 minuter från besiktningsmannens sida och sen är det klart. Inga komplicerade saker. Funderar nästan på hur besiktningsmannen lyckades sysselsätta sig i hela 20-30 min på plats med detta uppdrag.
 
Claes Sörmland
S seniorkonsult skrev:
Det är ju INTE en brf.
Ingen som har skrivit "brf", gäller en bostadsförening. En ekonomisk förening som t ex en bostadsförening som i trådens fall omfattas inte av konsumenttjänstlagen.
 
Jag skrev bara svar på att brf-lagen inte gäller för denna ”bostadsförening”.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S seniorkonsult skrev:
Jag skrev bara svar på att brf-lagen inte gäller för denna ”bostadsförening”.
Vi är helt överens där. Reddes ut att det är en BF för några dagar sedan i tråden trots att det stod något annat i trådstart. Se inlägg #17.
 
Claes Sörmland
S Spikin skrev:
Märklig och vilseledande beskrivning av utfört uppdrag .
Kanske lite hård beskrivning av besiktningsmannens protokollstext? Det viktiga är ju att han har besiktigat på ett bra rätt.
 
S seniorkonsult skrev:
Jag skrev bara svar på att brf-lagen inte gäller för denna ”bostadsförening”.
För BF gäller EFL ( ekonomisk förenings lag ) .
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen som har skrivit "brf", gäller en bostadsförening. En ekonomisk förening som t ex en bostadsförening som i trådens fall omfattas inte av konsumenttjänstlagen.
Bad jänvisar texten i ditt svar #81 till då?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen som har skrivit "brf", gäller en bostadsförening. En ekonomisk förening som t ex en bostadsförening som i trådens fall omfattas inte av konsumenttjänstlagen.
Det är ju precis det jag skrivit!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ni har alltså köpt ett hus och köpt en overlåtelsebesikning. Var det några extra tillägg i den som ledde till det mycket höga priset?

Stickan
Låter som överlåtelse besiktning före försäljning av eget hus och valt till Dolda fel försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.