Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kunskap om våtrumsstandarden är ju en del av fackkunskapen som gäller för de flesta uppdrag som besiktningsmannen säljer så det måste ju röra sig om en väldigt liten summa för ett enskilt uppdrag.

BRFens stadgar måste vara väldigt ovanligt att en besiktningsman befattar sig med. Det är inte en jurist vi talar om och var besiktningsmannen behöver inte ta ställning till spörsmål om var gränserna mellan det yttre och inre underhållsansvaret går.
TS fråga avser kostnad för slutbesiktning av renovering.
I protokollet står det " Besiktningen omfattar ombyggnad , renovering. Det görs en specifik skillnad på dessa moment .
I bifogad stadga C. Förbud mot ombyggnad . Här beskrivs ombyggnad som förändring i lägenhet
eller fastigheten. Med ombyggnad skall då förstås ingrepp som medför ändring av funktion,
flytt av vägg , skåp och annan större förändring ,vilket är den allmänna definitionen av ombyggnad.
Frågan är om någon ombyggnad har skett och om protokollet har rätt arbetsbeskrivning.
För renovering behövs enligt förevisad stadga ingen besiktning! Renovering är förnyelse av material.
På vilka grunder har beställningen av besiktningsman skett ? Begär in föreningens beställning .
Reklamera till föreningen att beloppet är oskäligt och du ifrågasätter fakturan då du inte är beställande part.
Begär in besiktningsmannens dagbok som är fakturaunderlaget till föreningen.
Be föreningen om styrelsens protokoll där stadgan antogs samt vad stadgans avsikt var.
I juridisk mening är föreningens förevisade stadgar troligtvis oskäliga avtalsvillkor.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Eftersom du förväntat dig betala så är de inget som hindrar dig från att kolla upp pris innan.
Komma i efterhand så får man helt enkelt se de som en läropeng.

Priset kan vara skäligt ja.

Har inget med hur långt tid dem fått lägga ner
Absolut, har kollat upp en prisbild innan, hade förväntat mig en lägre därav tråden. Eftersom föreningen enbart tillåter sin egna besiktningsman så är det ju egentligen bara att ”gilla läget”. Men möjligen kan ju föreningen sitta med ett avtal som inte är så förmånligt och det kan finnas utrymme för att se över det.

Tiden känns högst relevant, men möjligen menar du enbart tiden på plats. Känns som ett överslag av tiden som inkluderar allt jobb av besiktningsmannen ger ett högt timpris. Men måste först få in specifikationen så kan man enkelt avgöra det.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
B Bygggeni skrev:
Ja. Men om du skulle maximera din insats, bjuda på lite tid för konsultation mm skulle du antagligen kunna få ner siffrorna, men jag håller med, bränna ut sig för vad? Ingen tackar dig för det.
Nej, varför skulle jag ”bränna ut mig” och bjuda på tid när det är min sålda tid jag lever på? Framförallt mot en privatperson som troligtvis aldrig återkommer som kun.
 
  • Gilla
Bygggeni
  • Laddar…
S Spikin skrev:
I juridisk mening är föreningens förevisade stadgar troligtvis oskäliga avtalsvillkor.
Här har du ett viktigt argument ifall föreningen hotar med något när du bestrider fakturabeloppet, kolla om din hemförsäkring ger rättshjälp då kan din jurist angripa det lagliga i FS stadgar ( kan finnas fler felaktigheter ....) sammanställ dina offerter och erbjud att betala enligt dem även fast FS antagligen inte har rätt att låsa medlemmarna med dylik avgift, annars får FS ta hela kostnaden själv inkl din kostnad att utlösa rättshjälpen i hemförsäkringen(!)
 
  • Gilla
Astrokane
  • Laddar…
Var det en ombyggnad eller renovering som du gjorde? Det bestämmer om det ska besiktigas öht.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Jag tycker du gjort rätt som ställt frågan till föreningen om kostnaden och tar det därifrån i dialog. Synd att så många eldar på och nästan önskar att du ska gå i klinsch. Det gynnar ingen, varken dig eller styrelsen. Alla har nog förstått att den enda anledningen till att föreningen vill ha en besiktning är att säkerställa att det inte blir några dyra skador eller felfunktioner på fastigheten i framtiden, vilket i slutändan drabbar samtliga medlemmar inklusive dig då alla är med och betalar i en förening. Jag ser allt för ofta på det här forumet att föreningen ses som något man uppmanas att strida mot och bråka med vilket är otroligt trist.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
E elkongo skrev:
Misstänker att det är denna del som är relevant:
[bild]
Den regeln finns inte i min förening som tur är
 
Claes Sörmland
S Sluggo76 skrev:
Jag ser allt för ofta på det här forumet att föreningen ses som något man uppmanas att strida mot och bråka med vilket är otroligt trist.
Vanligen så startas ju en tråd för att det finns en oenighet mellan styrelsen och lägenhetsinnehavare. Nästan alltid är det en lägenhetsinnehavare som startar tråden så råd till denne blir dominerande. Att oenigheten då diskuteras är därför naturligt.

Lösningen kan inte alltid vara att vika ned sig inför styrelsens åsikt. Styrelsen företräder ju andra intressen än lägenhetshavarens och ibland har vi exempel på rena stolligheter som finns där ute i föreningarnas styrelser. Mycket drivs också av okunnighet och överdriven rädsla i styrelserna och en tro att man kan skydda och försäkra sig från att göra underhåll. Men tekniska saker går sönder, rör går läck o s v. Det är att hantera detta som är kärnan styrelseuppdraget, inte att vara rädd för byggnadens förfall.
 
Redigerat:
Enligt uppdraget så skall det ingå flertal besiktningstillfällen för att veta om det är rätt utfört hela vägen
Om så inte skett skall du inte betala som konsument eftersom du inte beställt arbetet med besiktningsmannen
Bestrid fakturan i sin helhet eftersom du inte fått pris och besiktnings uppgifter

LEnnart
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vanligen så startas ju en tråd för att det finns en oenighet mellan styrelsen och lägenhetsinnehavare. Nästan alltid är det en lägenhetsinnehavare som startar tråden så råd till denne blir dominerande. Att oenigheten då diskuteras är därför naturligt.

Lösningen kan inte alltid vara att vika ned sig inför styrelsens åsikt. Styrelsen företräder ju andra intressen än lägenhetshavarens och ibland har vi exempel på rena stolligheter som finns där ute i föreningarnas styrelser. Mycket drivs också av okunnighet och överdriven rädsla i styrelserna och en tro att man kan skydda och försäkra sig från att göra underhåll. Men tekniska saker går sönder, rör går läck o s v. Det är att hantera detta som är kärnan styrelseuppdraget, inte att vara rädd för byggnadens förfall.
Bostadsförening(BF) är en ekonomisk förening (EF) med syfte att tillvarata medlemmarnas ekonomiska
intressen!! . EF kan vara en juridisk person eller ideell , i detta fall ser det ut som juridisk person .
BF som EF är inte att rekommendera , mycket svårhanterligt . Dock har medlem rätt att delta i
förvaltningen och använda sig av föreningens tjänster . EF är organiserat snarlikt som ett aktiebolag
med en högsta beslutande stämma där medlemmarna röstar om besluten enligt föreningens stadgar
och styrelsen som verkställer besluten på uppdrag av stämman.
TS bör läsa stadgarna och beslutsunderlagen ordentligt .
En badrumsrenovering är ingen ombyggnad ,men renoveraren skall vara behörig och ställa ut ett bevis till beställaren . Kostnaden för beviset ingår i renoveringen, beviset grundar sig på renoverarens egenkontroll som bör bifogas fakturaunderlaget.
 
B birgitbolennart skrev:
Enligt uppdraget så skall det ingå flertal besiktningstillfällen för att veta om det är rätt utfört hela vägen
Om så inte skett skall du inte betala som konsument eftersom du inte beställt arbetet med besiktningsmannen
Bestrid fakturan i sin helhet eftersom du inte fått pris och besiktnings uppgifter

LEnnart
Enligt stadgan skall slutbesiktning ske vid ombyggnad, vilket är 1 besök där utföraren lämnar intyg om
utförandet enligt sin egenkontroll . Det är inte fråga om en installationsbesiktning som fordrar flera besök
vilket behövs om utföraren inte är behörig branschman och där besiktningsmannen sätter reglerna och
blir den ansvarige.
Fortfarande inget svar från TS om det var ombyggnad eller renovering.
 
H
Exostor Exostor skrev:
5 minuter. Han klev inte ens ur bilen, vi stod och pratade vid grinden. Han undrade om jag var tveksam över något. Nä, det ser bra ut tyckte jag. Då var han nöjd.
Då är ju inte ens en besiktning gjord.
 
H HEM2121 skrev:
Då är ju inte ens en besiktning gjord.
I mitt fall handlade det bara om att det måste besiktas. Jag fick mitt papper, jag är nöjd. Jag vet att det är rätt gjort oavsett papper eller inte.
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Vi anlitade Anticimex för överlåtelsebesiktning förra året. Det kostade 17900 för en liten villa på 90 kvm. Jag tror att besiktningsmannen var ca en timme hos oss.
 
  • Gilla
Pärka82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.