D09
Hej

Råkade ut för att min 7åriga tjej hade haft sönder en låda på fritids idag, givetvis så riktar dom betalningskravet mot oss föräldrar.

Men vad är det som gäller egentligen? Kan ju tycka att har man tillsynsansvaret så ska man också ha lite tillsyn på barnen som är spontana, triggar igång varandra etc. Jag har ju som förälder ingen chans att påverka henne i stunden. Det har däremot pedagogerna i skolan.

Lustiga är att dom skriver i ett utkick, då det tydligen ar fler barn som hade sönder lite grejor idag att dom har gjort ett avtal med barnen gällande ordningsregler och hänvisar till detta då dom nämner ersättningskravet. Visste inte att man fick gå i avtal med underåriga...

Är bara nyfiken på vad som gäller, inte ute efter att smita från ansvar etc så kommentarer antyder till detta undanbedes.
 
Jösses!
Naturligtvis kan man inte ingå avtal med sjuåringar för isåfall så hade jag bytt branch direkt.
Tänk om jag skulle ställa mig utanför ett fritids och vifta med en ifjant 5 och ett svindyrt abbonemang så skulle ungarna flockas runt för att teckna sig på ett.
Att sen föräldrarna skulle vara betalningsskyldiga för att Viktor 7 år ingått ett avtal på 24 månader... nä.

Juridiskt vet jag inte vad som gäller även om det skulle gälla ren skadegörelse i detta fall men jag tror ju inte att personalen halar upp plånboken när dom välter en trave tallrikar i köket.

Engångshändelse eller händer detta varje vecka?
 
Redigerat:
D09
Kollade kommunens hemsida, är står det bara att skadegörelse får betalas.

Kollade i en annan kommun och där reglerade åldern kravet

0 -3 år a det 0 kr, en 7 åring ca 30% osv. Verkar mer vettigt..

Undrar vad lagen säger?
 
Det blir väl ett civilmål?? Då finns nog inga gränser.
 
Akahigi
Man kan inte ingå avtal med barn.
 
D09
Möjligt att sambon skrivit på ngt eller att det regleras direkt i lagen. Men att hänvisningen till avtalet med barnen är bara löjligt.
 
D09
På fredagar har vi infört städning en stund på fritids. Detta har gjort att det har blivit bättre ordning och att barnen är lite mer rädda om våra saker. dessvärre är det fortfarande mycket som går sönder och en del av de här sakerna kommer barnen att få ersätta. (med hänvisning till ordningsregelerna de har skrivit på)
 
Haha. Snacka om att skära ner... Visst om det är upprepade gånger med just målet att ha spnder sakerna. Men då borde ni blivit informerade om att ert barn har sönder saker för skojs skull...

Om ett barn råkar kissa ner sig får föräldrarna betala tvätt att matta eller vad som nu kan bli nerkissat?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Utan att egentligen veta tror jag att man som förälder är betalningsskyldig om barn gör någon typ av skadegörelse Såg att din 15-åring slår sönder din grannes bil, då blir troligtvis föräldern betalningsskyldig. Men detta driv du råkat ut för är ju inte sunt. En låda? på dagis?

Låter ju absurt.
 
D09
Japp, en iofs billig som tur är plastlåda, finns säkert på ikea.

Men nästa gång? Kan bli dyrt... Undrar om drullen på hemförsäkringen går in då...

Pratade med lilltjejen och hon hade inte skrivit på något vad hon kan minnas, däremot så har sambon gjort det.

Förmodligen så har läraren formulerat sig lite knasigt i mailet, mest det jag gick igång på ha ha men tänkte passa på o kolla vad som egentligen gäller...
 
D09
Sen är min personliga uppfattning att om personalen har tillsynsansvar skall dom styra av lekar innan dom spårar ut.

Annars så har dom ju ingen tillsyn... Eller... Svårt för mig o hindra en trött eller upplivad unge när jag är 5 mil därifrån
 
D09
Glömde svara, det var på fritids efter skolan. Är ju iofs samma personal och lokaler. Däremot så är det inte så mycket koll där.
En gång när jag skulle hämta så hade dom tappat bort henne, dvs enligt dom så var hon inte där men det var hon så klart... Sen så gillar hon tyvärr att gömma sig när man kommer så det blev lite stressigt där innan jag hittade henne.

Kanske borde debiterat kommunen konsulttid när jag letade efter henne, kanske blir kvitt då ;)
 
D09
Svar till ovan ang hur ofta. Detta ar första gången för oss, hur det varit med andra barn på fritids vet jag inte.
 
Barn under 4 år är aldrig skadeståndsskyldig.

Barn kan bli ersättningsskyldiga (notera att det är barnet själv) men hänsyn tas efter ålder och om det finns någon försäkring som kan ersätta. Det är sällan skadeståndsansvar utdöms för en oaktsamhet såvida inte skadan är omfattande och en försäkring kan ersätta kostnaden

I övrigt har en förälder till barn en skyldighet i enlighet med skadeståndslagen att ersätta för person eller sakskada som barnet vållar genom brott eller kränker någon. Läs skadeståndslagen kap 3 paragraf. Ersättningen blir då maximalt en femtedel av det prisbasbelopp som anges i socialförsäkringsbalken.

Notera här skillnaderna att handlingen skall anses vara brottslig, det är inga rekvisit med uppsåt eller vårdslöshet utan det är brottsbalkens regler som sätter gränsen för skadeståndsansvar.

Försäkringsmässigt så ersätter drulle/allriskförsäkring endast skada på egen egendom, aldrig skada på annans egendom. Eventuellt kan ansvarsförsäkringen ersätta för skadeståndskrav med undantag för barn under 4 år förstås.
 
Redigerat:
Det var en artikel i tidningen häromdagen om en tonåring, en tjej som hade bränt ner en förskola i Södertälje, enl. vad som stod i artikeln hade hon och några kompisar i samband med tjuvrökning gjort en "liten" brasa av löv, som de antog att den självslocknade. Men det gjorde den som sagt inte.

Hon skulle få skadestånd på 17 miljoner. Och det stod i artikeln att familjen skulle bli solidariskt betalningsansvariga. Hon dömdes för allmänfarlig vårdslöshet, inte mordbrand. Jag måste säga att jag tycker det låter underligt på flera sätt, hon är straffmyndig, kan verkligen föräldrarna vara betalningsansvariga för ett skadestånd som krävs av deras 15 åriga barn?

Och OK hade en vuxen myndig person lämnat en brasa och "antagit" att den slocknar, då bör det vara straffbart, men är det verkligen rimligt att kräva det av en tonåring? Till den nivån att man döms för det?

Visserligen skulle varken jag eller någon av mina tonåringar missa en sådan sak, men i den åldern är det stor spridning på mognad.

Hade hon dömts för mordbrand är det en annan sak, då hade det handlat om att med uppsåt bränna ned byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.