M Mikko58 skrev:
Skruva fast ett bildäck på huggkabben och ställ klabbarna inne i däcket sen klyver du klabbarna utan risk att du hugger dig för yxan fastnar i däcket och klabbarna står kvar i däcket, du slipper böja dig ner och hämta dom från marken. Bara att gå runt huggkabben och smälla på för kung och fosterland. ;)
Det ska jag testa!
 
  • Gilla
is300
  • Laddar…
Aldrig varit med om, men håll ihop händerna längst bak på skaftet
Ser dock ut som ett as till yxa, testa nåt kortare/lättare?!
 
  • Gilla
solofss2 och 2 till
  • Laddar…
Den får bra betyg av dom som testat den!
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
.....men yxan som används, den är ju möjligen lämplig för att dela kubben första gången. Därefter behövs ju en smidigare yxa. Annars blir ju detta jättejobbigt. Sist klöv jag ungefär 2,5ton med kubbar, då använde jag en Fiskars X17 och vid enstaka tillfällen en större klyvyxa av den typ du använder till allt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
.....men yxan som används, den är ju möjligen lämplig för att dela kubben första gången. Därefter behövs ju en smidigare yxa. Annars blir ju detta jättejobbigt. Sist klöv jag ungefär 2,5ton med kubbar, då använde jag en Fiskars X17 och vid enstaka tillfällen en större klyvyxa av den typ du använder till allt.
Bra träning:D
 
H Höga Berget skrev:
Skitbra video
Nä, inte jag heller. Ofta händer det när yxan fastnat och jag försöker slå hela stycket ner mot huggkubben.
700kr för en stjälpt kubik färdighuggen och torkad björkved känns inte så dyrt längre..
H Höga Berget skrev:
Bra träning:D
;)
Det är lätt att tro att stora verktyg ökar produktiviteten. Men man är inget vidare produktiv när man står och flämtar, eller skriver på internet om hur ont man har i handen ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Köp en riktig yxa! Tex en Hultafors ca 70 cm skaft ( hickoryskaft) Den kostar 6-700 men du har den resten av livet om du inte lånar ut den till nån....
 
  • Gilla
hyggabus och 4 till
  • Laddar…
H Höga Berget skrev:
Bra träning:D
faktum är att det gick snabbare än den lilla hydrauliska vedklyv jag hade då, och när man väl fått in snitsen så är det inte så jobbigt heller….och rätt kul.
 
MathiasS MathiasS skrev:
faktum är att det gick snabbare än den lilla hydrauliska vedklyv jag hade då, och när man väl fått in snitsen så är det inte så jobbigt heller….och rätt kul.
Jag tycker det är skitkul, så tillfredställande när man lyckas klyva en riktig bjässe! Hade det inte varit för att jag ständigt gick med lappad högernäve så..
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
H Höga Berget skrev:
Skitbra video
Nä, inte jag heller. Ofta händer det när yxan fastnat och jag försöker slå hela stycket ner mot huggkubben.
700kr för en stjälpt kubik färdighuggen och torkad björkved känns inte så dyrt längre..
När kubben fastnar väder jag i allmänhet på yxan. Det är mer massa i kubben än yxan, så det blir mer klyvkraft. Kubben far då framåt om den far iväg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
H Höga Berget skrev:
Skitbra video
Nä, inte jag heller. Ofta händer det när yxan fastnat och jag försöker slå hela stycket ner mot huggkubben.
700kr för en stjälpt kubik färdighuggen och torkad björkved känns inte så dyrt längre..
Om yxan fastnar så ska du vända den upp och ner och slå yxnacken i huggkubben istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jag brukar ställa kubben så långt bort från mig som möjligt på hugkubben och sedan hålla så långt ut på yxan som det går. Hugg inte i mitten när dom är runda utan försök klyva loss mindre bitar från kanterna

Den där yxan du har är ju tillför att dela riktigt stora kubbar med du behöver en mindre yxa också och hugga med. Man tror lätt som nybörjare att ju större yxa desto fortare och lättare att klyva. Men en mindre yxa som du orkar svinga snabbare är oftast mycket effektivare om det inte är riktigt stora bitar.
Dessutom så är den lättare att sikta med.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Nu är jag ju ingen yx expert men fan vad dålig yxan jag köpte på Biltema var.
Tänkte användas max en gång om året på någon grillplats men en vanlig morakniv kapar ju vad som helst minst 10 gånger bättre.
 
Titta hur de håller yxan. De har 6växlad yxa!
Börja på 1ans växel med händerna brett isär.
Då är yxan lätt att hantera. I takt med att yxan faller flyttas händerna ihop och just innan yxan träffar veden är högsta överväxel i och hastigheten som störst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.