Har biltemas billigaste yxa. Tänkte den kunde vara bra att ha en gång om året typ.
Den är så dålig så man kunde lika gärna köpt en hammare.
 
  • Haha
Norrtull
  • Laddar…
Det är bara å klippa till för allt man är värd, här klyver jag med FISKARS XXL X27? Har en X17 när det behövs lite finess, andra slaget som syns i videon,

första slaget sätter du i första 1/3 å andra slaget brukar jag lägga 2/3 in i sprickan som blivit av första slaget.
 
  • Gilla
P-hus och 3 till
  • Laddar…
Man borde ju kunna slå rundslag med klyvyxa på samma vis som man gör med måkare. Jag har aldrig provat det eftersom vi nästan aldrig klyver sådär kort och grov ved. Vanligen klyver vi metersved.
 
O
Jag har inte provat Biltemas yxa men spontant ser den ut att vara stor och klumpig? Fenomenet du beskriver händer ytterst sällan när jag klyver.

-Prova några huggkubbar med olika höjd och se om det gör någon skillnad?
-Om bitar flyger med stor kraft mot dig kanske du tar i för mycket? Det räcker ju att spräcka vedträt, du behöver inte spräcka huggkubben också. Låt yxan göra jobbet
-Du har kanske en för stor och tung yxa i förhållande till det du klyver?
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
H Höga Berget skrev:
Så här:
Du håller fel samt ska yxan vara vas.
Håll längre ner på skaftet och du ska tänka att yxan ska ner till huggkubben så går det bättre.
Sen måste du ha en klyvyxa med ett skaft som är minst 70 cm långt och väga ca 2 kg för du ska få bra kraft i den.
Men förstår inte varför du får ont händerna m.m.
Själv har jag en Hultafors klyvyxa längden är 75 cm den har jag haft i många år.
 
Har huggit 2 pass nu utan att skada handen. Kanske hade otur bara. Har tagit till mig många av era tips och håller nu båda händerna längst bak på skaftet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Den här videon gillar jag...

[media]
För mig var det en tankeväckare, har alltid kört tunga artilleriet typ 2,5 kilos yxhuvud och långa skaft. Mycket ansträngning i onödan för det mesta, man kanske behöver dessa "maulers"-släggyxor på en eller annan stor bråkig jäkel bara.

Jag var såpass radikal att jag köpte det närmaste jag kunde hitta till vad killen i videon använde, blev en Fiskars X17 med ca 1,5 kg i yxhuvudet. Spontant känns den något lätt och kort men frugan och hennes syrra tycker den verkar perfekt, jag kan säkert lära mig finessen också. Har egentligen aldrig haft någon vidare teknik inser jag när jag ser detta videoklipp.

En sak jag lärt mig genom åren - och det har tagit tid - är att man alltför sällan har nytta av de tyngsta mest kraftfulla prylarna, är bara onödig energi som går åt till att ibland kunna hantera det största och värsta. Optimalt är lättare mer hanterliga verktyg som funkar för 90% av jobben, de sista 10% kan man ha något större och kraftigare till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt har den videon med ts fråga att göra?
Liksom ditt inlägg ingenting alls, givetvis.
 
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt har den videon med ts fråga att göra?
Vedhuggning handlar mycket om teknik så videon är informativ. Inte minst visas att man ofta klarar sig med relativt lätta och korta yxor om man hugger på smart sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Vedhuggning handlar mycket om teknik så videon är informativ. Inte minst visas att man ofta klarar sig med relativt lätta och korta yxor om man hugger på smart sätt.
Men de hugger inte ved på videon… har du inte sett den??
 
Nissens
Cruzze Cruzze skrev:
Liksom ditt inlägg ingenting alls, givetvis.
Jodå, mitt gjorde det - ditt däremot… :rolleyes:
 
Nissens Nissens skrev:
Men de hugger inte ved på videon… har du inte sett den??
Du måste ha fått fel länk. Det är en kille som delar med sig av tips hur man hugger ved.
 
Nissens
H Höga Berget skrev:
Du måste ha fått fel länk. Det är en kille som delar med sig av tips hur man hugger ved.
Ja, du har rätt, jag hamnade på den sista sekvensen i videon första gången av någon anledning…
Fel av mig alltså… sorry.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.