Jag har tagit ner en tall på tomten och klyver nu upp den med en klyvyxa. Har kommit halvvägs och 3 ggr har det flugit vedträn som skadat handen som jag håller främst på skaftet. Det gör så förbannat ont och blöder. Finns det några vettiga skyddshandskar eller något skydd jag kan sätta på skaftet? Kör med fodrade arbetshandskar men de hjälper inte mycket. Eller har jag fel teknik? Är nybörjare på vedhuggning.
 
  • Vedhögar, kluvna vedträn, utomhus, trädgård, stubbe, stenmur, vit byggnad, barrträd, kvistar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur håller du i yxan
 
A Alexn72 skrev:
Hur håller du i yxan
Så här:
 
  • Person håller i ett blått ishacka-verktyg inomhus med trägolv och hyllor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här videon gillar jag...


Vet dock inte varför dina vedträn får för sig att flyga tillbaks på dig...
 
  • Gilla
RolfoHelena och 13 till
  • Laddar…
Att veden studsar upp mot dig skulle jag tro beror på att du träffar veden för långt från dig och/eller att huggkubben är för låg.
Så stå lite längre bak skulle vara mitt tips.
Angående handskar så borde väl ett par fodrade vinterhandskar funka.
 
  • Gilla
OFP och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Den här videon gillar jag...

[media]
Vet dock inte varför dina vedträn får för sig att flyga tillbaks på dig...
Skitbra video
Nä, inte jag heller. Ofta händer det när yxan fastnat och jag försöker slå hela stycket ner mot huggkubben.
700kr för en stjälpt kubik färdighuggen och torkad björkved känns inte så dyrt längre..
 
  • Haha
  • Gilla
Skrutten18 och 5 till
  • Laddar…
Man får bättre fart på yxan och därmed större kraft om man har bägge händerna närmare änden på skaftet. Om du inte orkar med detta så använder du en för tung yxa. I övrigt håller jag med om att om vedträna flyger mot dig så träffar du dem i bortre kanten. Håll längre ut på skaftet, ta ett steg tillbaka och se till att träffa den kant av vedträet som är närmast dig själv.
 
  • Gilla
Annaet och 6 till
  • Laddar…
Det som inte dödar det härdar..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Testat med slagskyddshandskar?
 
Boxningshandskar..
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
H Höga Berget skrev:
Så här:
H Höga Berget skrev:
Så här:
Skulle nog hugga med händerna bredvid varandra i ändan av skaftet. Och låt yxan göra jobbet, dvs ge den svingen och så låter du tyngden och bettet göra jobbet. Om det skyddar dej mot agressiva vedträn vet jag inte men du har åtminstone händerna längre ifrån dem.

Red. @Eld hann före mig...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Testat med slagskyddshandskar?
Nej, jag får kolla upp det.
 
H Höga Berget skrev:
Jag har tagit ner en tall på tomten och klyver nu upp den med en klyvyxa. Har kommit halvvägs och 3 ggr har det flugit vedträn som skadat handen som jag håller främst på skaftet. Det gör så förbannat ont och blöder. Finns det några vettiga skyddshandskar eller något skydd jag kan sätta på skaftet? Kör med fodrade arbetshandskar men de hjälper inte mycket. Eller har jag fel teknik? Är nybörjare på vedhuggning.
Skruva fast ett bildäck på huggkabben och ställ klabbarna inne i däcket sen klyver du klabbarna utan risk att du hugger dig för yxan fastnar i däcket och klabbarna står kvar i däcket, du slipper böja dig ner och hämta dom från marken. Bara att gå runt huggkabben och smälla på för kung och fosterland. ;)
 
  • Gilla
  • Wow
jonas.parliden och 13 till
  • Laddar…
Din yxas skaft ser väldigt långt ut, kanske skulle du använda en kortare yxa?
 
  • Gilla
solofss2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.