31 673 läst · 159 svar
32k läst
159 svar
Skadad uppfart av container
Jag tycker att man som privatperson och beställare av tjänster ska "bråka om småsaker", inte för att entreprenören "betalar oavsett vem som har rätt" (vilket åtminstone jag aldrig påstått), utan för att man annars blir överkörd när det visar sig vara en större sak. Dessutom säger det en hel del om entreprenören om denne väljer att börja strida för några tusenlappar, vilket också kan vara bra att veta om man ändå vill anlita dem igen och något värre skulle hända.harry73 skrev:
Sedan tycker jag absolut inte att man ska gå på som en ångvält kring en sådan här fråga, inte heller förvänta sig en strid från första början. Men att påtala skadan och fråga efter en lösning är knappast att bråka tycker jag.
De flesta entreprenörer tror jag är vettiga nog att ta ansvar, åtminstone när kunden reagerar, men många personer är tillräckligt konflikträdda för att inte våga säga något ens när de har all rätt till det. Och detta är ju ett forum för konsumenter.
Men om tant Agda beställer tjänsten "Montera ny GPU i min dator" från den lokala datorbutiken i byn hade nog jag inte förväntat mig att nissen som utför arbetet ska förstöra andra komponenter pga otillräckligt ESD-skydd och sedan bara hänvisa till att "just detta står inte i kontraktet, nää-äääh!" och så ska Agda se det som en "läropeng" ...B larry78 skrev:Dialogen som förs här av vissa borde man ju självklart sätta skydd mot allt som kan hända efter vägen. Vilket i princip innebär allt som kan tänkas vara i vägen. För hantverkare har inget ansvar för utom just med de som förväntas göras. Men det förutsätter även att det står i avtalet att de skall göra och att du som lekman vet bättre än de och påtalar deras eventuella brister i förväg så att avtalet blir rätt. Bör nog ta in en jurist för säkerhets skull.
Varför ska just hantverkare alltid ses som nån sorts undantag inom tjänstevärlden, där andra proffs måste förhålla sig till vanlig vett och etikett (dvs utför arbetet proffsigt, lämna platsen i övrigt exakt som innan, ta betalt enligt fast prislista).
Medlem
· Västernorrland
· 10 725 inlägg
Jo det har faktiskt hänt.............harry73 skrev:
Men jämförelsen haltar ju lite ändå. För TS del handlade det väl mer om vem man ska ställa till svars? Är det den inlejde byggaren eller är det den som faktiskt orsakat skadan? Vem riktas kravet mot ?
Många som gör liknelser som ej är relevanta i sammanhanget för TS fråga, är i alla fall inte likvärdiga. Faktum är att det finns flera lagar än konsumentköplagen som gör sig gällande när byggnadsarbeten pågår. Det står bland annat i PBL (Plan och bygglagen), att byggherren har ansvar att tillgodose,
"det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,"
Bortforslingen av pannor kan tolkas vara en nödvändig transport, kravet uppfylldes alltså av TS i frågan, bra. MEN det står också i PBL att:
"de krav som gäller för åtgärden avseende bland annat utformning, tekniska egenskaper, förvanskning, underhåll, varsamhet och byggprodukters lämplighet enligt PBL och PBF uppfylls."
Det finns alltså ett varsamhetskrav fördelat till TS som många förbiser fullständigt. Läs vidare på Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/byggherrens-ansvar/
Så kontentan är att en bil eller dator ej omfattas av PBL och därmed kan ej enbart jämföras med ett byggnadsarbete i sin helhet. Så som jag poängterat tidigare se det som en läropeng och lägg ner frågan, det rör sig om någon hundralapp.
"det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,"
Bortforslingen av pannor kan tolkas vara en nödvändig transport, kravet uppfylldes alltså av TS i frågan, bra. MEN det står också i PBL att:
"de krav som gäller för åtgärden avseende bland annat utformning, tekniska egenskaper, förvanskning, underhåll, varsamhet och byggprodukters lämplighet enligt PBL och PBF uppfylls."
Det finns alltså ett varsamhetskrav fördelat till TS som många förbiser fullständigt. Läs vidare på Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/byggherrens-ansvar/
Så kontentan är att en bil eller dator ej omfattas av PBL och därmed kan ej enbart jämföras med ett byggnadsarbete i sin helhet. Så som jag poängterat tidigare se det som en läropeng och lägg ner frågan, det rör sig om någon hundralapp.
https://www.byggahus.se/forum/threads/takbyte-ser-detta-bra-ut.363463/#post-3563584
För övrigt min andra tråd ang takbytet. Där jag nu tycker det ser ut som att takpannorna buktar ner en aning. Så det är nog större problem än uppfarten
För övrigt min andra tråd ang takbytet. Där jag nu tycker det ser ut som att takpannorna buktar ner en aning. Så det är nog större problem än uppfarten
Ett Bra Företag som kan nämnas är Allfrakt i Mölndal till vilka jag endast är sporadisk kund hos, de sände genast ut sin arbetsledare vid liknande skada och åtgärdade till kundens belåtenhet.
Så gör alltid företag med ansvar och förnuft.
Så gör alltid företag med ansvar och förnuft.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Att dom inte svarar är dåligt.A Ace83 skrev: