Fascinerande att det är så många inlägg angående en skitskada. Värm skiten med en vanlig varmluftpistol eller gasolbrännare och banka till det. Måste
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men betyder det också att man ska råda kunden att bråka om småsummor för att entreprenören kommer att betala oavsett man har rätt?
Jag tycker att man som privatperson och beställare av tjänster ska "bråka om småsaker", inte för att entreprenören "betalar oavsett vem som har rätt" (vilket åtminstone jag aldrig påstått), utan för att man annars blir överkörd när det visar sig vara en större sak. Dessutom säger det en hel del om entreprenören om denne väljer att börja strida för några tusenlappar, vilket också kan vara bra att veta om man ändå vill anlita dem igen och något värre skulle hända.
Sedan tycker jag absolut inte att man ska gå på som en ångvält kring en sådan här fråga, inte heller förvänta sig en strid från första början. Men att påtala skadan och fråga efter en lösning är knappast att bråka tycker jag.
De flesta entreprenörer tror jag är vettiga nog att ta ansvar, åtminstone när kunden reagerar, men många personer är tillräckligt konflikträdda för att inte våga säga något ens när de har all rätt till det. Och detta är ju ett forum för konsumenter.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Dialogen som förs här av vissa borde man ju självklart sätta skydd mot allt som kan hända efter vägen. Vilket i princip innebär allt som kan tänkas vara i vägen. För hantverkare har inget ansvar för utom just med de som förväntas göras. Men det förutsätter även att det står i avtalet att de skall göra och att du som lekman vet bättre än de och påtalar deras eventuella brister i förväg så att avtalet blir rätt. Bör nog ta in en jurist för säkerhets skull.
Men om tant Agda beställer tjänsten "Montera ny GPU i min dator" från den lokala datorbutiken i byn hade nog jag inte förväntat mig att nissen som utför arbetet ska förstöra andra komponenter pga otillräckligt ESD-skydd och sedan bara hänvisa till att "just detta står inte i kontraktet, nää-äääh!" och så ska Agda se det som en "läropeng" ...

Varför ska just hantverkare alltid ses som nån sorts undantag inom tjänstevärlden, där andra proffs måste förhålla sig till vanlig vett och etikett (dvs utför arbetet proffsigt, lämna platsen i övrigt exakt som innan, ta betalt enligt fast prislista).
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Vi kan ju hålla på i evigheter, men om din bilmotor går sönder under en avgastest på besiktningen, ska du inte räkna med att besiktningsföretaget står för kostnaden.
 
harry73 harry73 skrev:
Vi kan ju hålla på i evigheter, men om din bilmotor går sönder under en avgastest på besiktningen, ska du inte räkna med att besiktningsföretaget står för kostnaden.
Jo det har faktiskt hänt.............
Men jämförelsen haltar ju lite ändå. För TS del handlade det väl mer om vem man ska ställa till svars? Är det den inlejde byggaren eller är det den som faktiskt orsakat skadan? Vem riktas kravet mot ?
 
S Stefan1972 skrev:
Är det den inlejde byggaren eller är det den som faktiskt orsakat skadan? Vem riktas kravet mot ?
Den som du betalar fakturan till = den som du har avtal med.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vi kan ju hålla på i evigheter, men om din bilmotor går sönder under en avgastest på besiktningen, ska du inte räkna med att besiktningsföretaget står för kostnaden.
Fortfarande, är det pga oaktsamhet från besiktningsföretaget, typ att de tappar bilen i golvet eller något, så jo.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Har fortfarande inte fått något som helst svar från företaget. Nu är jag inte glad...får bli ett sista telefonförsök för att få något svar.
 
L
Många som gör liknelser som ej är relevanta i sammanhanget för TS fråga, är i alla fall inte likvärdiga. Faktum är att det finns flera lagar än konsumentköplagen som gör sig gällande när byggnadsarbeten pågår. Det står bland annat i PBL (Plan och bygglagen), att byggherren har ansvar att tillgodose,
"det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,"
Bortforslingen av pannor kan tolkas vara en nödvändig transport, kravet uppfylldes alltså av TS i frågan, bra. MEN det står också i PBL att:
"de krav som gäller för åtgärden avseende bland annat utformning, tekniska egenskaper, förvanskning, underhåll, varsamhet och byggprodukters lämplighet enligt PBL och PBF uppfylls."
Det finns alltså ett varsamhetskrav fördelat till TS som många förbiser fullständigt. Läs vidare på Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/byggherrens-ansvar/

Så kontentan är att en bil eller dator ej omfattas av PBL och därmed kan ej enbart jämföras med ett byggnadsarbete i sin helhet. Så som jag poängterat tidigare se det som en läropeng och lägg ner frågan, det rör sig om någon hundralapp.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Nu har företaget svarat, de sa att de självklart kan fixa de försänkningar som blivit på garageuppfarten. De erbjöd sig att lägga dit ny asfalt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Nu har företaget svarat, de sa att de självklart kan fixa de försänkningar som blivit på garageuppfarten. De erbjöd sig att lägga dit ny asfalt.
A Ace83 skrev:
självklart
Yes ;)
Tack för uppdateringen, och skönt att höra. :)
 
M mblom skrev:
Folk har så dåligt konsekvenstänk nu för tiden (eller så har de alltid varit så ). Inte många som tänker vad händer om jag gör så här.
5+ på den
 
Ett Bra Företag som kan nämnas är Allfrakt i Mölndal till vilka jag endast är sporadisk kund hos, de sände genast ut sin arbetsledare vid liknande skada och åtgärdade till kundens belåtenhet.
Så gör alltid företag med ansvar och förnuft.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Saken är att företaget även lämnat offert för byte av garagetaket, men då blir man ju tveksam om man nu vill anlita dem igen...om de nu inte ens svarar när jag meddelat ang det inträffade. Jättekonstigt då jag antar att de vill få jobbet för bytet av garagetaket
Att dom inte svarar är dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.