Ska vi ange fuskande grannar?

  • Nej.

    58 Röster 69,9%
  • Ja.

    25 Röster 30,1%
  • Antal röster
    83
  • Omröstningen stängd .
Thomas Lundquist skrev:
Inte fan skulle jag anmäla en granne för svartbygge eller för att ha anlitat svart arbetskraft. Jag skulle vara mer förbannad om samma granne var hemma och sjukpensionär men byggde sitt egna hus, men jag skulle aldrig anmäla det heller.
Våld och djurplågeri t.e.x skulle jag nog anmäla efter ha försökt att prata vett först.
Svartbygge: fusk som i och för sig kan ge straff.
Svart arbetskraft: brott som skall ge straff.
 
Thomas Lundquist skrev:
Inte fan skulle jag anmäla en granne för svartbygge eller för att ha anlitat svart arbetskraft. Jag skulle vara mer förbannad om samma granne var hemma och sjukpensionär men byggde sitt egna hus, men jag skulle aldrig anmäla det heller.
Våld och djurplågeri t.e.x skulle jag nog anmäla efter ha försökt att prata vett först.
Jag skulle inte anmäla. Skulle banka in vettet istället!!!
 
Jag vet en ung kvinna (26) som har 2 ungar och en ung tjej från Estland (tror jag). Tjejen tar hand om barnet och hemmet. För det får hon bo med kvinnan och lär sig språket under tiden. Kvinnan arbetar heltid och skulle aldrig ha råd att anlita barnpassning eller hemhjälp till full taxa (även efter avdrag). Vad kan man göra som ensamstående mor med 2 barn och heltidsanställning som lokalvårdare med knappa 12000 i handen?

Skulle aldrig någonsin anmäla henne.
 
Thomas Lundquist
Johan Gunverth skrev:
Jag förstår faktiskt inte hur ni tänker. Ni har själva röstat fram att vi skall betala skatt på det sätt vi gör i Sverige. Gillar ni inte demokrati? Skall vi avskaffa statsapparaten och bli ett nyliberalt "utopia"? Se till att rösta fram de som företräder dessa tankar då. Fram till dess är det faktiskt ett brott i stil med bilstöld, snatteri, och misshandel att inte betala skatt.

Att vissa (R) företrädare i USA inte gillar att IRS driver in skatt är lätt att förstå, men vad har det med ett demokratiskt utvecklat land som Sverige att göra? USA är inte Sverige på långa vägar. De (R) tror att vi är kommunister för att vi bryr oss om våra medmänniskor.
Man kan väl inte bli idiotförklarad för att man har en moraliskt spärr.
Men du skulle tydligen anmäla en ensamstående morsa till granne för hon anlitat svart barnvakt utan problem.
 
Thomas Lundquist
BigGitt skrev:
Jag skulle inte anmäla. Skulle banka in vettet istället!!!
Ja det ligger nog närmare :). Tillslut sitter väl alla inne;)
 
Jag tror inte du Johan förstått vad folk skriver, visst ska vi betala skatt men tråden handlar om man skall ange sin granne för att man tror att han undanhåller skatt.
Så länge vi pratar småsaker så är det fel att lägga sig i eftersom just skattemyndigheterna har en sådan bakvänd rättsprincip. Tänk bara om din granne skulle ringa polisen och påstå att du kört 115 på en motorväg och att du automatiskt blir åtalad och att det är upp till dig att motbevisa att så inte är fallet.
 
Skulle bara anmäla de grannar som har skällande hundar står ute hela dagarna och ibland kvällarna om man visst att de gjorde något lurt.
Kan man inte skicka med en hälsning med skattmasen när de reviderar? "Tack för skällandet, lycka till med skatteinbetalningen"
 
BigGitt skrev:
Jag skulle inte anmäla. Skulle banka in vettet istället!!!
Hur tänker du då, ska du misshandla seriemördaren så pass att han dör eller blir invalid och inte kan begå fler brott? Eller är du helt likgiltig inför att fler sannolikt drabbas?
 
injonil skrev:
Fusk och brott är två ord med helt olika innebörd, så det där har du nog missuppfattat.
Först vill jag ge dig erkännande för att du vet att det är två ord med olika innebörd. Hade jag din adress hade du kunnat få ett diplom och en smörkola i ett kuvert till veckan.

Men nog med beröm. Jag vill be dig att läsa mitt inlägg igen. Hela förutsättningen för min argumentation är att det dels är olika ord, dels med olika innebörd.
 
Saken är nog den att vi som har inkomster under 1000000 åker dit.
Medan alla rika och ledande politiker
klarar sig även om anmälan skulle göras.


Alla är vi inte lika inför lagen!

Lagen är skriven på ett sätt, som gynnar de styrande.
Skulle jag lura min arbetsgivare på reseersättning, hade inga jag ber om ursäkt räckt!
Skulle jag blåsa FK på bostadsbidrag, hade det blivit värre.

Vi är inte lika!
 
jaso skrev:
Hur tänker du då, ska du misshandla seriemördaren så pass att han dör eller blir invalid och inte kan begå fler brott? Eller är du helt likgiltig inför att fler sannolikt drabbas?
Du bör lära dig läsa mellan raderna. :)
 
BigGitt skrev:
Saken är nog den att vi som har inkomster under 1000000 åker dit.
Medan alla rika och ledande politiker
klarar sig även om anmälan skulle göras.


Alla är vi inte lika inför lagen!

Lagen är skriven på ett sätt, som gynnar de styrande.

Vi är inte lika!
Är inte detta en myt?

Visst är lagarna skrivna på ett sett som kanske inte passar in med sunt förnuft till några procent av fallen och där detta händer och den anklagade även råkar ha gott om pengar så hakar ju media på så vi får en liten skev bild av detta.

Mig veterligen finns det ingen lag som säger att det är ok att begå brott om du har ett visst yrke eller tjänar över en viss mängd pengar.
 
Nimajneb skrev:
Är inte detta en myt?

Visst är lagarna skrivna på ett sett som kanske inte passar in med sunt förnuft till några procent av fallen och där detta händer och den anklagade även råkar ha gott om pengar så hakar ju media på så vi får en liten skev bild av detta.

Mig veterligen finns det ingen lag som säger att det är ok att begå brott om du har ett visst yrke eller tjänar över en viss mängd pengar.
Haha. Och visst förbaskat visar det sig att dessa personer går alltid fria :)
 
BigGitt skrev:
Haha. Och visst förbaskat visar det sig att dessa personer går alltid fria :)
Och hur många dömda skattebrottslingar som tjänar under 1000000 känner du till?
 
Mellanbarn skrev:
Och hur många dömda skattebrottslingar som tjänar under 1000000 känner du till?
Inte jag. Min sons chef kan nämna några :) Av ren tillfällighet träffade jag 2 av dessa herrar.
Det är men.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.