Behövs bara en fogsvans och ett vattenpass. Lägg brädan på taket och håll vatten passet i lod, rita av och såga.

Skulle smygen inte bli perfekt kan man alltid såga emellan när du näst upp brädorna.

Dessutom slipper man ta fram kapsåg och flänga upp och ner på taket.

Har du problem att få upp vindskivorna själv kan du alltid slå i en spik i brädan och kröka den så kan du hänga brädan i taket. Den yttersta är ännu lättare, slå i en spik på rätt höjd så är det bara att ställa brädan på spikarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalon
  • Laddar…
Y
ja jag tror också på vattenpass och såg, taket är så oberäkneligt ojämna så vet inte hur detta slutar annars.
 
FredrikR skrev:
Fint?
Du ska väl måla, och har du sågat och mätt bra oavsett metod så syns väl inte skarven? :)

Kör som i länken (FHV, Magnus Byggare) när jag spikar vindskivor.

Annars får du väl ta en smygvinkel, malla av takfotsvinkeln, dela den på 2 o såga.
Jag satt å kollade på filmen, en tanke som slog mig. Den första brädan han spikar upp släppte han förbi nocken, och den sågar han av i slutet tillsammans med den näst sista han satt upp som också släpps förbi nock. När då den första kapas har man fått dubbel virkes tjocklek. Hur lirar det med plåten, den är ju knäck för 22 alt 28mm
Eller gör jag någon tankevurpa, kör dom med andra vindskiveplåtar?

Luddigt skrivet, men är ni med på tanken?
 
Utan att ha sett filmen (tråden är ju inte pinfärsk) så tror jag att tanken är att man såger genom båda vindskivorna på en gång och får därmed en perfekt gerning. Du tar alltså bort allt material som kan ligga dubbelt som du beskriver.
 
Tycker personligen att det ser snyggare och mer " arbetat " när skivorna möts i nock istället för som vissa snickare gör för att det är enklare! Är ju ganska lätt att ta dom gamla vindskivorna och föra över vinkeln! Annars är det bara att ta en smygvinkel och föra över måttet, lätt som en plätt! Se länk: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5357
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
nikasp
Litet trådlyft. Tycker moderna nockar är FULA men har det och vattbrädor i plåt hemma på villan men ska nu upp med vindskivor på liten lekstuga.

Vad är bästa och enklaste sättet egentligen för klassiska vindskivor? På torpet tjorvade jag själv med laser från marken och det blev 99%-hit skulle jag säga. Om jag nästar upp dem och sågar genom båda borde det bli helt perfekt men också lite tjorvigt.

För framtida projekt:
Hur gör proffsen för perfekt vinkel och med vettig arbetsinsats? Upp med första vindskivan, ta vinkel med vattenpass och såga till. Sen ta smygvinkel och ta fram andra vinkeln och såga andra vindskivan. I värsta fall justera lite med en sågning till?
 
Kolla videon som finns tidigare i tråden
Jag tycker det är en bättre lösning än att köra med generalskarv.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
nikasp
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kolla videon som finns tidigare i tråden
[media]Jag tycker det är en bättre lösning än att köra med generalskarv.
Vi har ett 1800-talstorp så jag tycker att modern nock är fult men skulle bygga så om det blir Attefallare framöver. Tränade för en stund sedan på den här som jag tänkt ska se mer grå än grön ut snart (järnvitriol). Jag tog vinkeln med smygvinkel och sågade alla. Fick sen justera en bräda med en ”tårtbit” på max 2 mm.

Träkonstruktion av liten stuga med obehövlat trä och en stege, i skogsmiljö under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en trähusnock behandlad med järnvitriol för att få en grå nyans mot en suddig lövverksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vi har ett 1800-talstorp så jag tycker att modern nock är fult men skulle bygga så om det blir Attefallare framöver. Tränade för en stund sedan på den här som jag tänkt ska se mer grå än grön ut snart (järnvitriol). Jag tog vinkeln med smygvinkel och sågade alla. Fick sen justera en bräda med en ”tårtbit” på max 2 mm.

[bild]

[bild]
Det såg tajt och bra ut! (y):cool:
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Gamla hus kan ha lite olika takvinkel på de två takhalvorna... har jag upptäckt.
Då är nog metoden att nästa upp båda brädorna och såga igenom den bästa/säkraste för att få en tight och korrekt vinkel.
 
nikasp
Jepp. I vårt lilla torp är taket i köket 11 cm lägre i ena änden märkte jag när jag la golv.
 
nikasp nikasp skrev:
Hur gör proffsen för perfekt vinkel och med vettig arbetsinsats? Upp med första vindskivan, ta vinkel med vattenpass och såga till.
Och sen upp med den andra tillfälligt och dra ett streck mot den första? Lite mer jobb men blir bra. Proffsen gissar jag nöjer sig med att det blir någorlunda OK. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.