Jag tänkte för att skydda baksidan av de omålade virket. :)
Är framsidan målad så skulle jag inte oroa mig för regnet.
Se till att få i färg i skarvarna.
 
Y
Frågan är om jag verkligen ska chansa att måla skarvarna. För väder och temperatur är inte enligt färgburken rekommendation.

Det är om jag sågar, tar in dom igen och målar. Sen monterar dagen därpå.
 
Du verkar krångla till det lite väl mycket för dig själv. Gör man som du vill är enklaste att mäta takvinkeln och därefter såga till ena sidan. Sen sågar du andra sidan lägger dit och ser om/hur det glipar. Ner igen och nagga lite av vinkeln med kap/gersågen. Sätt på plats igen, upprepa om nödvändigt. På så vis blir det perfekt.
 
Som jag tolkar ditt problem så vill du ha en perfekt gering på dina vindskenor. Kan tipsa om ett sånt här verktyg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Vinkelmatare-20703/
Mät vinkeln, och skenan i mitten ger halva vinkeln. Bara att ställa in gersågen direkt efter den. Finns dyrare varianter också men den här fungerar utmärkt (så länge man inte lockas att betrakta siffrorna som något annat än slumpvis utplacerad dekoration). Det krävs iofs lite tankeverksamhet om man vill använda den till ytterhörn.
 
Y
pyro skrev:
Som jag tolkar ditt problem så vill du ha en perfekt gering på dina vindskenor. Kan tipsa om ett sånt här verktyg
[länk]
Mät vinkeln, och skenan i mitten ger halva vinkeln. Bara att ställa in gersågen direkt efter den. Finns dyrare varianter också men den här fungerar utmärkt (så länge man inte lockas att betrakta siffrorna som något annat än slumpvis utplacerad dekoration). Det krävs iofs lite tankeverksamhet om man vill använda den till ytterhörn.
Jag köpte faktiskt den idag, och den enklare http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Smygvinkel-163014/

Får provsåga någon skitbräda imorgon ifall det verkligen funkar. i mitt överanalyserande så oroar jag mig att det är en vinkel i toppen och en annan vinkel längre ner på taket.. haha.. Blir säkert bra.

Hur mycket ovanför takpannan ska översta vindskivan vara?

1) jäms med.
2) ½cm
1) 1cm
 
Redigerat:
Själv brukar jag göra som killarna på youtube filmen. Skivorna sitter bättre då helt enkelt, låser varandra. Sätter dem ca 1 cm ovanför topparna på tegelpannorna. Lägg en tumstock på högsta punkten på teglet så ser du bra. Sågar sedan av skivan nertill ungefär mitt i hängrännan. Sedan låter jag plåten sticka ut ca 1,5 cm nedanför där skivan slutar

Vill du måla skivorna så skruvar du två skruvar i varje skiva. Sedan gör du getingarna. Sedan skruvar du ner dem o målar inne i värmen. Sen upp med det färdigmålade

Klart o betalt...
:|
 
geringarna menar jag...
 
Sätt vindskivorna över alla topparna på taket, allt för ofta sitter dom under på några ställen och att få dit en 0,6mm tjock gavelplåt som skall täcka mellan vindskiva och panna är omöjligt att få bra dom gångerna. Skulle det hända ändå så schimsa på en läckt uppepå så du kommer upp lite.

Angående vinsdskivan så spänn ett snöre nerifrån och upp till nock i rätt höjd och mät vinkeln i nock, eller så tar du in en snickare som gör det åt dig ;)
 
huggan skrev:
Spika dit den och såga på plats med fogsvans. Blir perfekt resultat.
Så gjorde jag den enda gången jag hittills fixat vindskivor, det gick bra trots oskickligt handlag, så det är nog det enklaste sättet.
 
Y
En förvirrande sak som hände nu...

Med det biltema verktyget så fick jag 105/52,5 grader. (vilket stämmer med att jag fick 52 nertill på taket)

Ställde min moderna Bosch såg på 52,5, och det blev ju helt fel.
Testade istället mig fram till att nå det ritade strecket (via verktyget) och hamnade på 37 grader.(vilket inte var riktigt rätt när jag prövade provbitarna mot taket)

Vill ju inte tro att sågen är så fel utan det är någon logik jag inte kännertill, frågan är vad?

Aha.... 90grader står sågen på.. minus 52,5 = 37,5
 
Redigerat:
Nu vet jag inte vilket verktyg från Biltema du köpte men med en smygvinkel och en smygvinkel med komplementvinkel är ju vinkeln ointressant - ställ in sågens laser med samma inställning istället.
 
Är det inte inre eller yttre vinkel som ställer till det?
180-det du fick med mätmojängen ~37grader
 
Y
Efter att ha prövat mig fram det sista finliret så har jag nu hittat en vinkel och sitter nu fast i dilemmat att det är hopplöst att hålla långa vindskivor ensam, haha. fyfan.. överväger att fulsåga likt youtube trotsallt.
 
Jag skulle göra som huggan skrev.

Har själv tidigare prövat att mäta först och såga sedan. Ingen skarv blev helt bra.
 
Yrrol skrev:
En förvirrande sak som hände nu...

Med det biltema verktyget så fick jag 105/52,5 grader. (vilket stämmer med att jag fick 52 nertill på taket)

Ställde min moderna Bosch såg på 52,5, och det blev ju helt fel.
Testade istället mig fram till att nå det ritade strecket (via verktyget) och hamnade på 37 grader.(vilket inte var riktigt rätt när jag prövade provbitarna mot taket)

Vill ju inte tro att sågen är så fel utan det är någon logik jag inte kännertill, frågan är vad?

Aha.... 90grader står sågen på.. minus 52,5 = 37,5
I mitt förr inlägg skrev jag följande om biltema-verktyget:
"den här fungerar utmärkt (så länge man inte lockas att betrakta siffrorna som något annat än slumpvis utplacerad dekoration)."
Strunta i siffrorna och använd skenan i mitten på verktyget att ställa sågen efter. Jag kan lova dig att siffrorna på biltema-verktyget inte stämmer överens med de på din såg.
Det finns dock ett men i det här. Har du använt funktionen på biltema-verktyget för att mäta "ytterhörnet" så kommer det bli konstigt. Kan just nu inte få ihop varför utan att titta närmre på verktyget. Men precis som du säger är mitt minne att man istället får fram komplementvinkeln, dvs i ditt fall 180-den vinkeln du vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.