TRJBerg
Jam Tash Jam Tash skrev:
Varför måste vi betala för någon annans avstyckning? Vi har ju ingen njutta av att en avstyckar ny tomt o bor i ett nytt hus?
Du har ju ingen nytta av att jag ber Skatteverket om beskrivning av hur skattelagstiftningen fungerar. Du har heller ingen nytta av att jag anmäler ett brott som begåtts på mig, ej heller efterföljande rättegångskostnader. O s v.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du har ju ingen nytta av att jag ber Skatteverket om beskrivning av hur skattelagstiftningen fungerar. Du har heller ingen nytta av att jag anmäler ett brott som begåtts på mig, ej heller efterföljande rättegångskostnader. O s v.
Då skulle jag renovera mitt kök på skattepengar, eller köra bil som är betallt av skattebetalarna 😏
 
Claes Sörmland
Jam Tash Jam Tash skrev:
Då skulle jag renovera mitt kök på skattepengar, eller köra bil som är betallt av skattebetalarna 😏
Låter bekant det här...
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter bekant det här...
Vad menar du? Jag ville säga att avstyckning är enskilds intresse som måste betalas av den som berörd i avstyckning.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jam Tash Jam Tash skrev:
Vad menar du? Jag ville säga att avstyckning är enskilds intresse som måste betalas av den som berörd i avstyckning.
Tänkte på t ex ROT-avdrag och elbilssubventioner. Men det var mest ett humoristiskt inlägg. Få saker betalas med självkostnadsprincipen vid myndighetsutövning.
 
  • Gilla
Jo1234 och 3 till
  • Laddar…
P
krillek krillek skrev:
Ett problem är att när man har en monopolställning som LM så har man inget incitament att effektivisera verksamheten. Jag tror att det som krävs för att vända utvecklingen med allt dyrare ärenden, och inte minst korta tiden ett ärende tar att genomföra, vore att konkurrensutsätta i alla fall delar av verksamheten.
Det vore nog en bra åtgärd. Hur en fastighetsbildning ska genomföras finns rimligen väldokumenterat i någon myndighets föreskrifter. Förhoppningsvis …

Det innebär att vem som helst med nödig kunskap skulle kunna utföra arbetet som behöver göras för en fastighetsbildning. Avskaffa alltså lantmäterimonopolet och bolagisera Lantmäteriet (som jag f.ö, tycker skulle ha behållit sitt förra namn Lantmäteriverket och inte bytt till barnspråksnamnet Lantmäteriet). Det "nya" Lantmäteribolaget kunde då få konkurrens av privata bolag på samma marknad.

Fastställandet av nya fastigheter är förstås en myndighetsuppgift så vi skulle behöva inrätta en myndighet som kan ta hand om underlaget för en fastighetsbildning från ett fastighetsbildningsbolag och genomföra den officiella fastighetsbildningen.
Den nya myndigheten skulle kunna heta Lantmäteristyrelsen. :)
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske är snarare problemet att det kostar mellan 1000-2000 kr i timmen att ha en kvalificerad anställd att arbeta med ett ärende. Det blir snart väldigt mycket pengar, särskilt som mer än en person är involverad i ett ärende. Ett möte i ärendet på 1 h mellan tre personer kostar då mellan 3000-6000 kr. För att utbyta några tankar.
En hel del av det tankeutbytet borde gå att göra via email, och möten kan med fördelas hållas i cyberrymden för att eliminera reskostnader.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alternativet är ju att skattebetalarna som kollektiv får ta den där kostnaden för tiden för telefonsamtalet och dokumentation av vad som sades (tjänsteanteckningar).
Jag tjatar återigen om elektronisk kommunikation. Istället för att ringa telefonsamtal och sen skriva dokumentation om vad som sades använder man lämpligen email och får dokumentationen direkt utan ytterligare arbete.
 
P
Isakare Isakare skrev:
Jo, min tomt var en sån, 4000 kvm, skapligt plan och 2 markeringar fanns. De hade räknat på 2000 kvm som är genomsnittet i området.
Jag fick även förklarat att själva mätningen som tog 45 min av 2 gubbar bara var en liten del, det var ritandet av kartan som tog tid.
Det är en dålig borförklaring. Tiden det tar för en dator att rita en karta beror på antalet hörnpunkter. Inte på områdets ytstorlek.
 
P
bullit2 bullit2 skrev:
Det stämmer ju inte: låt säga att tomten uppskattas vara 1000m2 (100*100) meter.
Det innebär att det är tomten har en omkrets på 400 meter. Låt säga att det tar mig 5 minuter att gå den sträckan och jag tycker det ska kosta 1000kr.
Om tomten visar sig vara dubbelt så stor: 100*200 meter (2000m2) har den en omkrets på 600 meter. Det borde alltså ta 50 % längre tid att utföra själva mätningen. Dock inte dubbelt så mycket.
Ja, för mätningen görs ju genom att stega upp delsträckorna …
 
P
J Jehu skrev:
Fantastisk bransch att jobba i utan konkurrens och kunna fakturera vad man vill.
Desto mer viktigt att man som tjänsteman ser sig som allmänhetens tjänare och gör ett effektivt jobb till låg kostnad.
Där borde regeringen ta ansvar och rensa upp i det värsta myndighetsmissbruket. Men att detta ska ske är en from förhoppning. Administrationen har vuxit ohämmat i ett sekel med tillsättningar utifrån politik och inte meriter. Inga-Britt Ahlenius har berättat om detta - t ex hur kommuner styrs med lagar och regler från 1800-talet. Men då hade man inte en miljardbudget. [länk]
Ha inga stora förhoppningar. Utvecklingen tycks snarare gå åt andra hållet. Med tanke på hur mycket en byggnadsnämnd lägger sig i ett simpelt villabygge så får vi snart inte välja själva vilket byggbolag som ska bygga våra hus utan det blir en kommunal tjänst som man är tvungen att anlita till en politiskt bestämd taxa.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag anser att man ska ändra i lag så att maxkostnaden är ett prisbasbelopp.

Eller behandla det som all annan myndighetsutövning. Jag har aldrig fått någin räkning från skatteverket t ex. Och hamnar man i rättegång, oavsett om man är svarande eller kärande, så får man ingen räkning från domaren, rätten eller åklagaren. Ej heller från polisen.
Det kommer kanske från någon gammal tradition om att markägare minsann är rika otäckingar som förtrycker backstugusittarna.

Eller så är det Gustav Vasas fel.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
P
V VLJ skrev:
Det hade varit intressant och se en jämförelse med hur det ser ut i kommunerna som har kommunalt lantmäteri. Väntetiden är väl kortare, men undrar om det blir något billigare? 🤔
Får ett kommunalt lantmäteri utföra fastighetsbildning?
 
P
L Lasse Holmström skrev:
nja, vad jag förstår verkar det som domstolen har tillämpat konsumenttjänstlagen analogt, [länk]
Och det redan för tio år sen!
Men MÖDs dom kanske har överklagats till HD?
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Jag tjatar återigen om elektronisk kommunikation. Istället för att ringa telefonsamtal och sen skriva dokumentation om vad som sades använder man lämpligen email och får dokumentationen direkt utan ytterligare arbete.
Varför tror du att skriva och läsa email är mer tidseffektivt? Det splittrar upp arbetsuppgifter i tiden och svar dröjer. Otydligheten ger upphov till nya email. Dagarna går och ärendet avslutas inte. Nu är plötsligt någon försvunnen på VAB. Allt står stilla. Veckorna går och alla trampar vatten. Är inte just emailsjukan huvudorsaken till vårt samhälles ständigt ökade administrationskostnader?
 
  • Gilla
Håkan V och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.