S söderby skrev:
Lantmäteriet fakturerade sammanlagt 218.200 kr för att stycka upp min tomt.

Beräknade kostnaden skulle bli ca: 80.000 kr men vi hade inget fast pris.

Jag överklagade fakturan och nu medger Lantmäteriet nedsättning på 67.000 kr pga ineffektivt arbete och dom bedömde tidsåtgången som oskäligt hög.

Nu ska jag yttra mig inför tingsrättens beslut och undrar om jag ska nöja mig med denna sänkning trots att kostnaden fortfarande är nästan dubbelt det preliminära priset?

Deras anledning till det höga priset finns beskriven i bifogade bilder.
Det borde ju komma fram till beslutsfattarna i regering och riksdag hur det ser ut. Det är ju nästan omöjligt att ha med lantmäteriet att göra, då dom debiterar för allt, man kan inte fråga om något utan att det kostar. Lantmäteriet ska bära sin egen kostnad så dom kan ju ta betalt för vad som helst. Varför kan inte även deras tjänster tas från allmänna skattemedel, ha fastställda taxor som vanligt folk kan betala.
 
  • Gilla
söderby
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
@söderby Missa inte @Lasse Holmström s info. Troligen den viktigaste i hela tråden. Konsumenttjänstlagens regler om 15% vid ungefärlig prisuppgift är rättsligt gällande. Bästa inlägget i tråden som jag ser det.

Hade jag helt missat: Att rätten har fört in en tolkning av lagstiftningen i praxis som inte gäller detta.

I så fall så är det ju toppen för TS, Då är det max påslag på 15% på den ursprungliga prisuppskattningen som har lämnats. D v s priset får inte överstiga 100 000 kr (80 000 kr* 1,15). Lantmäteriet gör dock gällande i trådstart att deras ungefärliga prisuppgift som gavs var 200 000 kr och därmed skulle de kunna fakturera maximalt 250 000 kr.

Tingsrätten i MÖD-domen hänvisar till denna dom: [länk]
Tack ska kolla. Ja dom ringde och sa att nytt prel pris kan bli kring 200.000 och undrade om jag ville avsluta eller fortsätta. Jag hade inget riktigt val än att godkänna det för tomten skulle ju styckas. Annars hade allt stannat och inget blivit gjort och jag betalat 100.000 i onödan till en halvklar process.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Konstigt att dom ville hitta brunnen, varför?
Jag styckade av en del av min kompis tomt och LM kom och jag visade dom var vi ville ha tomten. Dom mätte punkterna ( och la in 2 punkter på huset åt mig på samma gång så att jag fick en exakt referens för byggnadsnämnden). Tog dom 2-3 timmar på plats, supertrevliga killar.
Slutsumman blev 57000 då servitut o väg kostnad för vägföreningen var kalkylerat.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag anser att man ska ändra i lag så att maxkostnaden är ett prisbasbelopp.

Eller behandla det som all annan myndighetsutövning. Jag har aldrig fått någin räkning från skatteverket t ex. Och hamnar man i rättegång, oavsett om man är svarande eller kärande, så får man ingen räkning från domaren, rätten eller åklagaren. Ej heller från polisen.
 
  • Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
H
L Lutte skrev:
Det är helt galet, inte ens Paolo spenderade så mycket på hål
Hur vet du det? En gång i veckan under några år så är det nog passerat med råge... 🤔
 
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir lätt många personer involverade idag. Det beror inte sällan på föräldraledigheter och ibland på sjukskrivningar, vanligast psykisk ohälsa (stress). Det är utvecklingen av kontorsmedelklassen och samhället i stort.

Och när en person inte kan fokusera på ett projekt utan det istället flyttar runt mellan personer så blir det ineffektivt.

(Sen kan man ju fundera på om lantmätarrollen är för kämpig för många unga som tar dessa jobb? Det är ju ett auktoritetsämbete som delvis handlar om att göra folk besvikna och köra över dem. Ofta konflikter inblandat. Och att göra fel ibland och skita i det. Alla som har tittat i detalj på genomförda förrättningar hittar fel, det är en del av jobbet. Kanske är det inte så muntert när man är lite yngre att ta sig an ett jobb som detta?)
Den kostnaden borde LM själva ta, i värsta fall borde den spridas över hela verksamheten och inte drabba enskilda fastighetsägare.
Men optimalt vore att dom ser över verksamheten så att det bara sker i undantagsfall.

En mall för "rimliga kostnader" borde sammanställas, allt som överskrider den med 5-10% borde spridas på hela verksamheten i stället för att drabba enskilda.

En fråga för "Uppdrag granskning" eller Kalla fakta" kanske?
 
  • Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
Det hade varit intressant och se en jämförelse med hur det ser ut i kommunerna som har kommunalt lantmäteri. Väntetiden är väl kortare, men undrar om det blir något billigare? 🤔
 
S söderby skrev:
Lantmäteriet fakturerade sammanlagt 218.200 kr för att stycka upp min tomt.

Beräknade kostnaden skulle bli ca: 80.000 kr men vi hade inget fast pris.

Jag överklagade fakturan och nu medger Lantmäteriet nedsättning på 67.000 kr pga ineffektivt arbete och dom bedömde tidsåtgången som oskäligt hög.

Nu ska jag yttra mig inför tingsrättens beslut och undrar om jag ska nöja mig med denna sänkning trots att kostnaden fortfarande är nästan dubbelt det preliminära priset?

Deras anledning till det höga priset finns beskriven i bifogade bilder.
Hej.
Det kanske inte är helt relevant men jag jobbar som projektledare och kalkylator i byggbranschen. När jag räknar på ett jobb som är svårt att lämna ett fast pris på så lämnar jag ett budget pris och enligt praxis kan det variera +- 10% och om vi märker under löpande uppföljning att kostnaden drar iväg informeras beställaren och vi för en diskussion innan vi fortsätter arbetet.
Med andra ord tycker jag att kostnaden inte bör överstiga 10% från beräknat pris
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
S söderby skrev:
Lantmäteriet fakturerade sammanlagt 218.200 kr för att stycka upp min tomt.

Beräknade kostnaden skulle bli ca: 80.000 kr men vi hade inget fast pris.

Jag överklagade fakturan och nu medger Lantmäteriet nedsättning på 67.000 kr pga ineffektivt arbete och dom bedömde tidsåtgången som oskäligt hög.

Nu ska jag yttra mig inför tingsrättens beslut och undrar om jag ska nöja mig med denna sänkning trots att kostnaden fortfarande är nästan dubbelt det preliminära priset?

Deras anledning till det höga priset finns beskriven i bifogade bilder.
Hade du fått ett uppskattat pris av Lantmäteriet? Gäller inte samma sak för dem som för alla andra. Får du ett muntligt pris av en hantverkare så får det skilja max 15% på det angivna och det fakturerade priser.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Claes Sörmland
S söderby skrev:
Tack ska kolla. Ja dom ringde och sa att nytt prel pris kan bli kring 200.000 och undrade om jag ville avsluta eller fortsätta. Jag hade inget riktigt val än att godkänna det för tomten skulle ju styckas. Annars hade allt stannat och inget blivit gjort och jag betalat 100.000 i onödan till en halvklar process.
I ljuset av att konsumenttjänstlagens regel om max 15% påslag på uppskattat pris gäller enligt praxis så borde du ha hänvisat till det och sagt att de får nu utföra avstyckningen och maximalt fakturera 100 000 kr.
 
  • Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
C
O Olle Sjöstedt skrev:
Lantmäteriets årsredovisning är en fullkomligt ogenomtränglig materia på 99 sidor. Det finns skäl att fråga sig vem informationen vänder sig till. Det är sannerligen ingen olönsam verksamhet.
Jag vet inte hur du kommer till den slutsatsen, men olönsam är precis vad verksamheten är, och skall vara.
Vissa verksamhetsområden är mer eller mindre avgiftsfinansierade, men ingen av verksamhetsområdena levererar något överskott över tid.

Sen kan man självklart ha åsikter om effektiviteten. Säkert berättigade sådana. Men är det inte när man fastnar i olika utredningar pga brister i underlagen timmarna oftast tickar iväg? Och då tänker jag på sådana underlag som lantmäteriet ansvarar för. Tycker det i många fall är tveksamt att den enskilde individen skall bekosta sådana utredningar. Det hade nog varit bättre om sådana undantag belastade en gemensam budget.
 
  • Gilla
Håkan V och 4 till
  • Laddar…
L lothloria skrev:
Hej!

Lantmäteriet har på senare år blivit "kända" för att ta mycket betalt och en hög kostnad är i sig inget orimligt. Men jag hisnade när jag läste din tråd. Då har jag ändå 1) Jobbat ett antal år inom statliga Lantmäteriet som just förrättningslantmätare 2) Haft kompis som har fastighetsreglerat på annan ort än där jag varit verksam (visserligen inte avstyckat, men prisbilden får man ett hum om. Märk dock att den egentligen ska vara samma över hela landet) och 3) arbetar nu som förrättningslantmätare på en kommun.

Jag har själv haft flera överklagade fakturor och "vunnit" dessa mål. Då har kostnaden dock varit rimlig och den sökande inte riktigt förstått t.ex. att det kostar när vi ställer in en förrättning eller något liknande.

Även det uppskattade priset om 80 000 + 50 000 för avstyckning plus bestämning låter i grövsta laget. Har det vid gränsbestämningen förekommit tvist med grannen om var gränsen går eller har ni skrivit en överenskommelse? Vid tvist kan kostnaden skena något. Är det en bostadsfastighet du styckar? Om det är en fastighet på landet som blir några hektar så kan man oftast komma undan med excentrisk punkt, dvs. att man inte behöver bestämma alls utan pekar ut en riktning för gränsen. Med tanke på hur mycket som fakturerats för mätarbetet så börjar jag nämligen undra. När jag var relativt ny gjorde jag en liten felbedömning i ett sådant ärende, då jag bestämde att det skulle bli gränsbestämning fast det KANSKE inte var nödvändigt. Det innefattade avstyckning, en fastighetsreglering av större område (det var här jag bestämde att det skulle göras bestämning, fast det nog var ett gränsfall) samt då gränsbestämningen. Mina chefer satte ned fakturan redan innan det hann överklagas. Alltihop hade landat strax över 100 000 i så fall. Detta var visserligen några år sedan, säg runt 2017 - men då hade vi också sammanträde på plats. Även utifrån detta tycker jag att det låter orimligt dyrt!

Du har inga beviskrav från ditt håll, vilket någon tycks tro högre upp i tråden. Det är Lantmäteriets dagbok som domstolen prövar ihop med prövningen som görs i protokollet. Det enda du egentligen behöver be domstolen om är att de tittar i dagboken och bedömer vad de anser är en skälig kostnad och sätter ner enligt denna. Du har redan fått tips om att hämta dagboksbladet. Har du e-legitimation ska du kunna se den på mina sidor på hemsidan, logga in med e-leg. Har inget pågående ärende själv så osäker på hur där ser ut, men allt ska ligga där. Har de arbetat upp 200 000 kr så borde det finnas en hel del anteckningar, protokoll från sammanträde i fält osv. I protokollet för beslutet (om inte beslut togs i fält) bör du också kunna se en gedigen utredning av var gränserna går enligt bestämningen. Kostnaden KAN vara rimlig, men då ska det framgå av dagbok plus handlingar. Samt att allt ska ha kommunicerats i tid (men det finns dock ingen regel för hur mycket uppskattat pris får skilja från fakturerat pris)!

Du skriver att tingsrätten prövar, men jag hoppas att det blir mark- och miljödomstolen som prövar ärendet? Hade jag varit sökande till förrättningen hade jag också överklagat fakturan. Jag hade inte gått med på att stryka enbart de tider som föreslås i det dokument du bifogar OM INTE ... Kruxet kan dock vara att Statliga Lantmäteriet delfakturerar, så har du betalda fakturor innan som är betalda och inte överklagade? I så fall kom det ett rättsfall ganska nyss som visade att dessa inte sätts ner. Så är det de tider som "finns kvar" att fakturera de stryker så finns nog inte så mycket mer att göra. Bedrövligt beteende från en statlig myndighet. På kommunen där jag jobbar slutfakturerar vi ALLT när ärendet är klart. Således kan prövning göras av hela kostnaden om någon blir missnöjd (men eftersom vi ligger så pass mycket lägre än statliga så är det sällan någon överklagar kostnaden hos oss).

PS. Ett kostnadsmål förlorar du inget på att pröva, dvs. att förlika, mer än tid. Själva prövningen kostar inget så till vida att du själv drar in advokat (vilket du inte behöver göra för domstolen är en opartisk myndighet).

Ber om ursäkt för långt svar men sammanfattar nedan:
1) Rimligt att be domstolen pröva vad som är skälig tid, inte Lantmäteriet själva.
2) Har du betalda fakturor sedan tidigare som är betalda och som inte är överklagade? Dessa kan vägas in i målet, men de kan inte nedsättas i efterhand.

PS2. Att en faktura är överklagad betyder inte att den inte behöver betalas. Jag har dålig koll på dessa regler eftersom det administrativa inte är min sak. Men själva betalningen är inget godkännande så den ska ändå vara betald på sista betalningsdag vill jag minnas. Vinner man målet återbetalas pengarna. Så dubbelkolla detta om du inte betalt fakturan så att du inte åker vidare till KFM eller något liknande. Det kan ta lång tid innan ärendet prövas av domstolen. Tråkigt att behöva betala ränta också nu när den är så dyr.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och att det finns möjlighet att sätta ner fakturan mer! Stå på dig, för det kostar inget! Det låter i mina öron helt orimligt, med brasklappen för att det verkligen varit så pass stort gediget jobb att få ordning på avstyckningen som Lantmäteriet påstår. Allt är avhängigt dagboken.

Önskar en trevlig helg! Med vänliga hälsningar, Lantmätaren
I allmänhet är väl själva mätkostnaden rimlig, det är kvalificerat arbete (det har visserligen förenklats av GPS, men man ska kunna bedöma när den är tillförlitlig och när radioreflexer spelar spratt). Letande efter märke kan förstås ta tid, men här verkar det ju som om moderna koordinater ska ha funnits och då är det rimligt att ge upp tidigare. Den höga kostnaden tycks i allmänhet ligga hos skrivbords"lantmätaren" vanligen jurist numera. Jurister brukar ju vara dyra, men detta arbete svarar ju snarast mot en domstols arbete och själva domstolsprövningen brukar väl annars bara kosta måttliga expeditionsavgifter. Med inmätta koordinater borde kartan kunna automatgenereras. Lämplighetsprövningen ligger väl i första hand i samhällets intresse och borde då kunna betalas med de skatter och avgifter samhället lägger i övermått på fastigheter. Värre är det med gamla fastigheter avstyckade med primitiva redskap och utan ens lokala koordinater av slarviga lantmätare, där gränser markerats med träpålar och infrastrukturmarodörer förstört markeringar. Lantmäteriet borde få medel för att dokumentera gamla gränsmarkeringar och revidera ofullständiga fastighetsbeskrivningar.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
S söderby skrev:
3600kvm.
Nej, den har avstyckats från en jättestor fastighet som ägs av kommunen. Har tidigare arrenderat tomten men nu friköpt.
Utredning kring oklara gränser och om samfälligheter och servitut är inblandade gör att kostnaderna kan skena iväg. Speciellt om förrättaren inte är erfaren nog.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Charlie Olofsson Charlie Olofsson skrev:
Jag begärde att dom skulle mäta ut en hörnpunkt på min tomt för jag ska sälja huset nästa år och när jag fick bedömd kostnad samt att det beräknades ta två år innan det kunde göras tog jag tillbaka begäran baserat på att jag inte ens längre skulle äga fastigheten då samt det var väldigt dyrt

Fick en faktura på 6500 kr för att dom tog emot begäran och la ner ärendet.......
Har du inte läst information om grundavgift av ansökan? De tar betalt även om su återkallar ansökan eller din ansökan ställs in.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Lillkerstin Lillkerstin skrev:
Det borde ju komma fram till beslutsfattarna i regering och riksdag hur det ser ut. Det är ju nästan omöjligt att ha med lantmäteriet att göra, då dom debiterar för allt, man kan inte fråga om något utan att det kostar. Lantmäteriet ska bära sin egen kostnad så dom kan ju ta betalt för vad som helst. Varför kan inte även deras tjänster tas från allmänna skattemedel, ha fastställda taxor som vanligt folk kan betala.
Varför måste vi betala för någon annans avstyckning? Vi har ju ingen njutta av att en avstyckar ny tomt o bor i ett nytt hus?
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.