@Chrissofsweden; om du inte har nån fräs och ska köpa din första så köp inte den fräsen.

...och om du redan har en fräs och ska köpa en kanträs så köp inte den fräsen ;)

"Vi" har avhandlat den här tidigare. Problem med spännhylsan för 8mm stål (som knappt kan anses som spännhylsa) och personligen tycker jag fjädrande basen är ett skämt.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Har en överhandsfräs av budgetmärke men som har levererat. Vill ha en finare. Behöver ingen ny alls egentligen (har mao inte grottat ner mig i Youtube-klipp och skapat mig ett behov... än).

Jag känner bara ett köpbegär. Innerst inne skulle jag behöva köpa vanliga hyvlar och limknecktar.
 
Ola C skrev:
@Chrissofsweden; om du inte har nån fräs och ska köpa din första så köp inte den fräsen.

...och om du redan har en fräs och ska köpa en kanträs så köp inte den fräsen ;)

"Vi" har avhandlat den här tidigare. Problem med spännhylsan för 8mm stål (som knappt kan anses som spännhylsa) och personligen tycker jag fjädrande basen är ett skämt.
Vad olika man kan vara :) Är inne på min andra lillmakita... väljer ständigt den framför min lilla ELU tex. Tycker basen är kanon... :)))
 
Har vi inte diskuterat den där fräsen förut :) Vissa verkar gilla den men jag är inte en av dom.

Sidoanhållet som följer med är katastrof, det finns inga linjärlager i fjädrande basen vilket gör att den glappar betänkligt, typ 0.5-1mm sida till sida. Sulan på min fjäderbas var 1.5mm ifrån att vara plan och stod o vickade. Höjdinställningen är inte vidare användarvänlig, on-off knappen sitter så man lätt trycker på den av misstag vilket höll på att kosta mig ett finger. I fasta basen kan man inte ändra höjd med frässtålet nedåt eftersom fräsen då flyger genom hela slaget. Behövs minst 2 händer för att få till rätt höjd. 8mm spännhylsan måste spännas som berget om inte stålet ska börja vandra (känt problem) eftersom den inte är en riktig spännhylsa.

I övrigt är jag nog nöjd med den. (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Blir ingen fräs eller kexmaskin. Bygger mig ett fräsbord till nuvarande fräs och köper pocketjiggen i miniformat. Resten lägger jag på tvingar plus annat såsom riktiga försänkare, något stämjärn :) Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Japp, precis så - kexa, limma och spänn ihop. Jag har gjort bokhyllor och diverse annat med den tekniken och det har inte varit några som helst hållfasthetsproblem. Senast gjorde jag elementskydd :)

[bild]

[bild]
krillek krillek skrev:
Japp, precis så - kexa, limma och spänn ihop. Jag har gjort bokhyllor och diverse annat med den tekniken och det har inte varit några som helst hållfasthetsproblem. Senast gjorde jag elementskydd :)

[bild]

[bild]
fastnade för ditt fina elementskydd körde du 19 eller 22 mm mdf? Vad använde du till spjälorna?
Med vänlig hälsning, Joakim
 
jkings jkings skrev:
fastnade för ditt fina elementskydd körde du 19 eller 22 mm mdf? Vad använde du till spjälorna?
Med vänlig hälsning, Joakim
19mm MDF. Spjälorna av 25x8 mm fog-/täcklist, och slutligen hörnlist 25x25mm som ramar in spjälorna.
 
  • Gilla
jkings
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
19mm MDF. Spjälorna av 25x8 mm fog-/täcklist, och slutligen hörnlist 25x25mm som ramar in spjälorna.
Got it! Stort tack
 
Jag gillar kex, kex är gott, kexmaskin vore inte så bra för hälsan. Gott nytt år
 
E errakareby skrev:
Jag gillar kex, kex är gott, kexmaskin vore inte så bra för hälsan. Gott nytt år
Har du börjat tulla på fredagsgroggen?
E errakareby skrev:
Min högsta önskan är att Putin invaderar oss och ger oss billig vodka o gas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.