Svante Svenson skrev:
Jag har inte nomenklaturen rätt, det jag jämförde med var maskiner typ Mafell DD40G, där jag hittade en billigare tillverkare så att den låg i ungefär samma pris som den Makita-kexmaskin jag till slut valde (dock från Axminster, här är det för liten skillnad mot Dominon).




Buktiga ytor tänkte jag inte ens på! Det känns som att den kan få för dig att promenera iväg åt något håll som den inte ska åt, vilket jag har svårt att se med de andra alternativen jag har tillgängliga. Min rätt begränsade fantasi säger bara spår för bottenskiva i låda när det är såhär tunt, och samma fantasi säger att lådorna är fyrkantiga, vilket de såklart inte alls behöver vara...
DD40P och liknande är en tredje typ av maskin. Kanske borde den heta typ pluggmaskin eller något, det är ju just plugghål den fixar. Den däremot tillåter ej rörelse i sidled. Har en sådan också och använder den otroligt sällan.

Angående buktiga ytor så såg jag bland annat en kollega i båt-branschen som stod och reparerade några sprickor ellr något på en eka (Findus eller annan lämpa får gärna fylla i här...). Han stiftade (tror jag) fast en tunn list som styrning, fräste sen efter den med kexmaskinen och fylde sen igen spåret med tillhyvlade lister.
 
Jag har en Dewalt kexfräs och att skaffa den innebar ett rejält steg upp när det gäller att sammanfoga skivmaterial. Dock är huvudsyftet att linjera ämnena, ur hållfasthetssynpunkt bidrar den nog minimalt.
Såklart (!) är en Domino bättre men till ett annat pris och det är inte alla applikationer som vinner så mycket på att "Dominoas" heller.
Den dag jag investerar i en Dominofräs kanske kexfräsen går i pension men tills dess gör den ett utmärkt jobb med att göra det jag vill. Som alltid gäller det att veta vad man vill åstadkomma innan man investerar i ett nytt verktyg.

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag köpte en Lamello först och kompletterade med en Domino senare, men använder lamellon rätt mycket fortfarande. Framför allt vid arbete med MDF som jag tycker är smidigare med lamellon, men det är kanske en vanesak :)

Lamello har ju en del "specialkex" också såsom demonterbara fogplattor och gångjärn som kan vara användbara.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Microkatten
Domino xl var i princip den första maskin jag införskaffade, tillsammans med en sänksåg. Den är Festools gåva till mänskligheten, en imponerande konstruktion! :D De har verkligen tänkt till när det gäller att förenkla positionering av hålen, och så är maskinen stabil som granit. Med tredjepartsadapter kan man köra även de små dominosarna (eller vad de kallas i pluralis bestämd form..). Man kan t.o.m. använda den för att göra fönster :p

Nackdelen är förstås priset, och om man inte ser så stor nytta med den så kan man så klart skaffa mycket annat skoj för pengarna.
 
Daniel_N skrev:
Njae...

Antingen använder man en 4mm slitsfräs och indexerar från fräsens sula. Det ger ej sämre repeterbarhet än kexmaskinen så länge man ej ändrar höjden. Bra om man ska linjera limfog (långa bitar längsträ mot varandra).

Alternativt använder man ett rakt 4mm frässtål. Då blir det svårare med repeterbarheten. Det är en generellt sämre metod och det blir väldigt tidskrävande att få hålen på rätt ställe.

Faktiskt är det bara vid linjering av limfog som jag känner att det funkar tillräckligt bra att göra hål för kex med handöverfräs. Själva fräsandet går bra, men det är svårt att få hålen på rätt ställe, balanseringen av maskinen, indexering i sidled mm.
Jag tror jag uttryckte mig lite otydligt, givetvis är det enkelt att få repeterbarhet om man inte pillar på fräsen mellan fräsningarna. Jag tänkte bara att det kanske inte var säkert att man kan kan fräsa allt man behöver på en gång.

4mm notfräs känns väldigt trist att jobba med för att kexa, det verkar inte som någon vidare idé.

Men då är vi överens: domino för styrka, kex för linjering och spår! ;)
 
jonmo skrev:
Jag tror jag uttryckte mig lite otydligt, givetvis är det enkelt att få repeterbarhet om man inte pillar på fräsen mellan fräsningarna. Jag tänkte bara att det kanske inte var säkert att man kan kan fräsa allt man behöver på en gång.

4mm notfräs känns väldigt trist att jobba med för att kexa, det verkar inte som någon vidare idé.

Men då är vi överens: domino för styrka, kex för linjering och spår! ;)
Haha, tror knappt vi är överens här heller;)...Riktiga tappar för styrka. Domino för linjering i en eller flera riktningar samt motstånd mot vridning. Kex för spår, typ. Kan faktiskt inte komma på någon fog där en kexmaskin gör ett bättre jobb än en domino. Kan du?
 
krillek skrev:
[...] Framför allt vid arbete med MDF som jag tycker är smidigare med lamellon [...]
Menar du att du typ kexar en kortsida mot en skiva och sen bara limmar? Eller förstärker du fogen ytterligare? Vilka dimensioner och vilka typer av projekt är det tillräckligt för? Kul med folk som har erfarenhet praktiskt och inte bara följer de ibland inte helt underbyggda åsikterna om "kex för linjering, domino för styrka" som jag precis rapade upp ovan :D
 
Daniel_N skrev:
Haha, tror knappt vi är överens här heller;)...Riktiga tappar för styrka. Domino för linjering i en eller flera riktningar samt motstånd mot vridning. Kex för spår, typ. Kan faktiskt inte komma på någon fog där en kexmaskin gör ett bättre jobb än en domino. Kan du?
Ok, sant att det är riktiga tappar som gäller för riktig styrka. Dock vill jag hävda att dominon är fullt tillräcklig i många mindre applikationer som lådor, nattduksbord, kanske i en modern version av det klassiska Shaker-bordet. Med XL kan jag tänka mig att en mindre dörr skulle kunna funka till och med.

Jag kan inte heller komma på en fog där kex är bättre än dominos. Men genom att ställa frågan så har man på ett praktiskt sätt definierat bort aspekter som "pris" och "tillgänglighet", som kan vara viktigt för den icke professionella snickaren. ;)
 
jonmo skrev:
Menar du att du typ kexar en kortsida mot en skiva och sen bara limmar? Eller förstärker du fogen ytterligare? Vilka dimensioner och vilka typer av projekt är det tillräckligt för? Kul med folk som har erfarenhet praktiskt och inte bara följer de ibland inte helt underbyggda åsikterna om "kex för linjering, domino för styrka" som jag precis rapade upp ovan :D
Japp, precis så - kexa, limma och spänn ihop. Jag har gjort bokhyllor och diverse annat med den tekniken och det har inte varit några som helst hållfasthetsproblem. Senast gjorde jag elementskydd :)

Träbearbetningsverktyg och trästycken på ett arbetsbord med kex samtlim och spännverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålat elementskydd med spjälor, förstärkt med tekniken kexa och limma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Suck och dubbelsuck..

What to do...

Ska jag köpa mig en kexmaskin eller en pocketjigg? Det blir samma pengar i slutändan om än till det dyrare hållet för jiggen pga slitaget på borrar och bits.


Jag vill ha något att foga med men pocketjigg känns mer som en förbrukningsvara medan kexmaskinen är lite mer maskin.Men kexen fogar såklart inte men har sina fördelar.
 
Jag ser betydligt fler användningsområden med jiggen... eller ska man beställa en fräs istället?

Makita överfräs med tillbehör och väska för olika användningsområden inom bygg och snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chrissofsweden skrev:
Suck och dubbelsuck..

What to do...

Ska jag köpa mig en kexmaskin eller en pocketjigg? Det blir samma pengar i slutändan om än till det dyrare hållet för jiggen pga slitaget på borrar och bits.


Jag vill ha något att foga med men pocketjigg känns mer som en förbrukningsvara medan kexmaskinen är lite mer maskin.Men kexen fogar såklart inte men har sina fördelar.
Köp en kexmaskin, de är trevliga!
Jag skulle också vilja ha en domino, men domino (~10kkr) kontra ferm kexmaskin på jula (149kr på rea) gjorde valet relativt enkelt!

Pocketjiggarna verkar bra, men de är onödigt dyra
Har kommit överens med svågern att han ska printa två kreggjiggar i sin 3d-printer så svarvar jag mässingshylsor till dessa för borrstyrsning; har dock inte kommit till skott ännu
De mindre jiggarna finns nämligen som gratis cadfiler att ladda ner för 3d-printer

Har man lite känsla och inte mikrometerkrav så kan man ju frihanda det som jiggen levererar.
 
Verktygssats för borrning med borrbitar och hållare i en öppen orange förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo, men ändå.

Lite sugen på att köpa en sån här för att prova. Men å andra sidan gillar jag det så är det nästan 500kr i sjön då man kanske vill köpa den större. Eller så räcker denna till småprojekten.
 
Redigerat:
Det är ju två ganska olika saker, men om du vill ha starka fogar och inte bryr dig om att det kan anses lite fult, köp pocketjiggen. Men har du inte en ordentlig fräs redan, ska du givetvis köpa det före båda två.
 
Jag kanske köper både fräsen och pocketjiggen. Den var ju inte jättedyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.